Нискотарифната авиокомпания “Райънеър” (Ryanair) отваря своя база на летище “София” с три самолета, в които са инвестирани 300 милиона долара. Това съобщи Дейвид О’Браян, търговски директор на компанията, пред журналисти в сряда.
Базата ще обслужва полетите на превозвача от София, които набъбват до 21 дестинации. Прогнозите са така компанията да отвоюва над 1.5 млн. пътници през следващата година.
Тази инвестиция е част от плановете ни за разширяване както в България, така и в Източна Европа, каза Дейвид О’Браян. Тя ще осигури директно и индиректно 1100 работни места за София и региона.
Така София става втората точка у нас на “Райънеър” след Пловдив, където компанията има четири полета на седмица до лондонското летище “Станстед” и два до Франкфурт.
От столицата обаче нискотарифната авиокомпания ще предлага по 90 полета седмично. Първите ще са до лондонското “Станстед” още от април и до Пиза от юни.
Останалите дестинации от София са към Атина, Барселона, Баден, Берлин, Бирмингам, Брюксел, Валенсия, Кьолн, Дъблин, Айндховен, Глазгоу, Хамбург, Ливърпул, Лондон Мадрид, Меминген, Милано, Рим Чампино, Стокхолм и Венеция.
За да отбележи откриването на първата си база в София “Рейънеър” пуска билети на промоционална цена от 19.99 евро. Те ще са налични за резервации до събота 2 април за дати за пътуване през ноември 2016 г.
Плановете на превозвача са да стане номер едно на българския пазар, а до края на 2017 г. да има 25% пазарен дял.
Според О’Брайън, българският авиопазар има голям потенциал за развитие. Той даде пример с Дъблин, който има сходни характеристики като София, и летището “Шарлероа” в Брюксел. От столицата на Ирландия има полети до 148 дестинации, а от “Шарлероа” до 92 маршрута, докато от българската столица в момента се лети само до 52 дестинации.
Ръководството на летище “София” ни убеди да инвестираме с “перфектното ценообразуване”, похвали Дейвид О’Брайън шефовете на компанията. “Райънеър” няма намерение да спира полетите си от Пловдив, освен ако летищните власти не направят някоя глупост като вдигане на таксите., допълни той
Ирландецът посъветва българските власти да бъдат внимателни при концесията на летищата. Добре е да проучат грешките, допуснати при отдаването на концесия на аерогарите в Атина, Тирана, Тбилиси и Белград и едва след това да преценят как да постъпят, посъветва О’Брайън с уговорката , че не е запознат в детайли с намеренията на правителството.
Като пример той даде летището в Атина и Тирана, чиито разходи се оказват колкото тези на парижкото летище “Шарл де Гол” при несравнимо по-малък брой обслужени пътници. Тези пари отиват в джоба на акционерите на дружествата концесионери, отбеляза Дейвид О’Брайън.
“Реайънеър” е най-голямата нискобюджетна авиокомпания в Европа с 83 бази, които обслужват 106 дестинации в 31 държави. Компанията разполага с 350 самолета. През миналата година е обслужила 106 млн. пътници. Плановете й са да увеличи техният брой до 180 млн. души.
По данни на компанията тя е превозвач номер едно по пазарен дял в Испания, Италия, Белгия, Ирландия, Полша и Литва. На втора позиция е в Гърция, Португалия и Великобритания.
За 2015 г. превозвачът отчита рекорден трафик от летищата в Атина, Брюксел, Кьолн, Единбург и Копенхаген.