43 млн. евро са приходите от експлоатацията на “Дунав мост” 2 край Видин от неговото откриване в средата на 2013 г. до момента. За същия период в двете посоки са преминали общо 1 780 336 превозни средства. Това посочва министърът на транспорта Ивайло Московски в писмен отговор до депутат, информира БГНЕС . Налице е тенденция за увеличаване на преминаването на тежкотоварни автомобили за сметка на леки и лекотоварни коли, за които общата сума на таксите възлиза на под 4 млн. евро или по-малко от 10%.
През “Дунав мост” 2 преминават средно по около пет товарни ж.п. композиции месечно. Ежедневно преминава по един пътнически влак.
Транспортният министър Ивайло Московски обяснява и причините, които не позволяват намаляването на таксите за преминаване през “Дунав мост” 2.
Основната причина за невъзможността за оптимизиране на събираните такси е високият размер на инвестициите, които са направени при изграждането на съоръжението.
Досегашните анализи сочат, че не е в интерес на двете страни да предприемат съществено намаляване на таксите на такъв ранен етап, дори само за леките автомобили”, пише Московски. Той припомня, че България изплаща заеми, с които “Дунав мост” 2 е построен.
Единият трябва да бъде изплатен до края на 2018 г., а останалите окончателно ще се погасят през 2029 г. Страната ни получава по-висок размер от събираните такси, тъй като е инвестирала и повече средства при изграждането на моста – 287 млн. евро, за сметка на 83,5 млн. евро, които румънската страна е похарчила.
Невъзможно е въвеждането на преференциални такси за преминаването на автомобили, които са регистрирани във Видинска област, както и в румънската област Долж, тъй като това би представлявало нерегламентирана държавна помощ, както и дискриминационен акт.
Не може да се правят сравнения между таксите, които се събират на “Дунав мост” 1 и “Дунав мост” 2, тъй като разходите по изграждането на двата моста са несъвместими.