Спрените производства в бившия НХК се оказаха златна мина за руската компания „Лукойл”, която от 16 години е собственик на завода…..
Спрените производства в бившия НХК се оказаха златна мина за руската компания „Лукойл”, която от 16 години е собственик на завода. Заради „целесъобразност” само за 6 години бяха нарязани стотици хиляди тонове метал от бившите производствени цехове, складови площи, логистични центрове и други площи. Печалбите се изчисляват на 700 милиона лева. Всъщност точните обекти за нарязване се виждат ясно и от страницата на фирма „Ростер”, която е главен изпълнител на поръчката по тази дейност.
„Лукойл Нефтохим Бургас” – гр. Бургас
Възложител: ЕТ "Булмет – Вахрам Тунузлян" гр. София
Демонтаж на спряно от редовна експлоатация оборудване. Разрушаване на сгради и стоманобетонни съоръжения, намиращи се на територията на „Лукойл Нефтохим Бургас”.
- Инсталация "Нормални парафини”;
- Инсталация "Олеумна очистка”;
- Инсталация "ИСКО-2”;
- Инсталация "АД-2”;
- Инсталация "Етилен 250”;
- Инсталация "Полистирол”;
- Инсталация "Ксилоли";
- Инсталация "Феноли";
- Демонтаж на тръбопроводи МЦК;
- Инсталация "ИСКО”;
- Инсталация "СКА"
„Нефтохим” беше приватизиран през 1999 година срещу 100 милиона долара. Тогава купувачът Лукойл се задължи пет години да не прави преструктуриране и съкращения. След като този срок изтиче обаче, започна спиране на произвосдства, масови уволневия на ръботещи и в крайна сметка с днешна дата работи единствено рафинерията. От общо 14 хиляди души, които бяха заети с производството и логистиката, сега са заети около 3500-4000. В същото време само нарязаните метални наличности собствениците спечелиха огромни суми пари. Заводът е и монополист на пазара на горива в България, което му гарантира солидни печалби. Според екперти само това лято от разликата межу световните цени на петрола и вътрешните непроменени котировки на горивата, печалбата за три месеца е над 100 милиона долара. В последните две години в „Лукойл-Нефтохим” беше въведена в експлоатация е мощността хидрокрекинг на гудрон. Тя струваше над 1,5 милиарда евро, което е най-голяма частна инвестиция в страната след 1990 година. По този начин обаче ще могат да се преработват до бензин и най-тежките остатъчни фракции от предварителния крекинг на петрол.
автор: Найден Петров