събота, ноември 23, 2024

Лесна карта

Date:

Сподели новината.

    

Нов играч се появява на пазара на кредитни карти в България. С лиценз за платежна институция от една седмица е компанията “Изи пеймънт сървисиз”. Тя е от групата Easy Credit на предприемачите Станимир Василев и Неделчо Спасов, които за 11 години превърнаха дружеството си за бързи кредити в третото най-голямо на пазара, с бизнес в шест държави. Макар и в много ранна фаза, новият им проект е повод за внимание, защото се цели в сегмент със силна конкуренция и потенциал за растеж.

Каква е новата оферта

Бизнесът с кредитни карти явно е логично продължение на този с бързите заеми, щом поредно дружество за потребителски кредити еволюира в своята дейност и към пластиките. От “Изи пеймънт сървизис” смятат да пуснат своите кредитни карти на пазара още през тази година, като вече са сключили партньорства с основни доставчици на инфраструктура и технология в платежната индустрия – “Борика банксервиз” и Mastercard (виж интервюто). От компанията не дават много конкретика за плановете си – на този етап не може да се каже нито какви ще бъдат кредитните лимити за клиенти, нито какви ще бъдат цените на услугите, освен това, че те ще са съобразени с утвърдените на пазара. Ясно е обаче, че амбициите не са дребни – кандидатствайки за лиценз пред Българската народна банка (БНБ), компанията е поискала одобрение да извършва широка палитра услуги, което води и до по-високи капиталови изисквания към нея.

Според издадения лиценз “Изи пеймънт сървисиз” (което е в процес на учредяване) ще може да извършва услуги по платежни операции чрез карти или други подобни инструменти, когато средствата са част от отпуснат на ползвателя кредит, както и издаване на платежни инструменти или приемане на плащания с такива. За подобни дейности началният капитал по Закона за платежните услуги и платежните системи е 250 хил. лв., като има изискване в хода на дейността размерът на собствения капитал да е съобразен с обема на плащанията през платежната му система. Одобрявайки заявката на компанията за излизане на този пазар, БНБ е приела, че дружеството разполага с необходимия капитал, чийто произход е ясен, осигурена е възможност за сетълмент на операциите, предвидени са мерки за предотвратяване на злоупотреба и изтичане на информация, а бизнес планът на компанията за първите три години от дейността й е обоснован.

Компанията има срок от 12 месеца да стартира работа като платежна институция, в противен случай регулаторът може да отнеме лиценза й. От “Изи” явно няма да чакат толкова дълго, за да извадят своята кредитна карта. Компанията разполага с огромен екип от кредитни консултанти в цялата страна, който най-вероятно ще се увеличи при успех на проекта. Друг плюс е звеното от собствени програмисти. Важни за разгръщането на бизнеса са и маркетинговите специалисти, тъй като рекламата, правилното таргетиране на клиентите и създаването на екосистемата от съпътстващи услуги са това, което води клиенти и ги подтиква да разгледат и тази оферта и да я сравнят с продукти, които са ползвали.

Дружеството на Станимир Василев и Неделчо Спасов Easy Credit е трето на пазара на бързите кредити след “Уникредит кънсюмър файненинг” и “БНП Париба пърсънъл файненс” по активи. В края на 2015 г. те надхвърлят 73.6 млн. лв., приходите й за периода са 82.3 млн. лв., а печалбата – 9.6 млн. лв.

Размножаване на играчите

С лицензирането й като платежна институция “Изи пеймънт сървисиз” е единадесета небанкова финасова компания, която посяга към този пазар. От около пет години насам той не е запазена територия само за банкитe и е активно разработван и от по-малките им конкуренти. Те успяват да захапят парче от него и да се наложат преди всичко с по-ниската бариера за одобрение на заявка за получаване на кредитна карта. Например дружеството “Аксес файненс”, което предлага продукта “Бяла карта”, се рекламира в уеб сайта си с това, че при него процентът на одобрение е над 50, докато стандартният показател при банките е около 10%. Разбира се, има и други причини хората да гледат към тези карти – гъвкави схеми на обслужване на заема чрез внедряване на нови технологии, включително безконтактните плащания, и по-малкото бюрокрация. Още повече че лихвите по заемите са конкурентни с тези на банките – по данни на представители на сектора са средно между 18 и 27% за по-рисковите клиенти.

Макар че на пазара в България предлагат услуги и 280 чужди компании, три дружества с местни екипи са активни при кредитните карти – “Транскарт файненшъл сървисис”, “Интеркарт файнанс” и “Кредибул”. Първото е издател на платежен инструмент – карта, а също и кредитодател на своите клиенти физически лица. Второто предоставя както национални, така и международни карти, а “Кредибул”, което е небанкова финансова институция за потребителски кредити, предлага кредитни карти с логото на MasterCard от юли миналата година. “БНП Париба Лични финанси” също издава безконтактни кредитни карти MasterCard на предварително селектирани потребители, вече ползвали услугите на компанията.

Както бързите кредити се развиха бурно, особено в годините след финансовата криза, когато големи групи клиенти се оказаха с блокиран достъп до традиционното банково финансиране, така и в сегмента с предварително одобрените кредити (или кредитните карти) потенциалът се счита за значителен. По брой кредитни карти на глава от населението България тепърва догонва останалите страни в Европа, а банките вече свършиха най-трудното – популяризирането на продукта и създаването на практика в използването му. Сега са на ход по-малките играчи, които допринасят с иновативни схеми на обслужване и бонусни програми. С това се развива един сегмент в потребителското кредитиране, в който издателят на картите не е толкова важен, колкото достъпът до услугата, която предлага.

Според експерти в бранша целевата клиентела на новите играчи на пазара е масовият потребител, който е натрупал някаква положителна кредитна история и се намира някъде между банките и небанковите финансови компании. Това могат да са клиенти, които са получили отказ за кредитна карта от банка, защото вече са твърде задлъжнели, но пък за дружество, което инвестира собствени средства, рискът за такъв клиент е приемлив. Могат да са и ползватели на бързи заеми, които след натрупаната история с няколко успешно издължени кредита на езика на индустрията стават “по-банкируеми”. За да не ги изгубят с високите си лихви, ограничени до 50% като годишен процент на разходите, дружествата са склонни да им предложат по-големи суми при по-ниска лихва.

Практика е банките да прозвъняват с оферти свои бивши или настоящи клиенти депозанти или кредитополучатели, тъй като разполагат с налична информация за тях и на базата й могат предварително да калкулират стандартен кредитен лимит, който да предложат. Фирмите за бързи кредити процедират по същия начин, тъй като разполагат с богата база данни и скоринг системи. Това им дава възможност да се насочат към клиенти, които познават и които според показателите им носят по-малък риск от онзи, който банките калкулират за тях. На практика тези кредитни карти са прицелени в по-широк кръг хора, извън онези с по-високи и най-вече декларирани светли доходи.

 

Рискът служители

Успехът на Easy няма да е доказано лесен. Първо, компанията вече имаше една неуспешна бизнес идея встрани от бързите кредити – преди малко повече от две години се опита да създаде пенсионна компания “Утре”, но тя така и не заработи. Официално заради неяснотите в осигурителната система на страната, а реално – защото се сблъска с куп регулаторни проблеми и недоверие.

По-голяма пречка пред сегашния проект може да създаде не друго, а собствените служители на компанията, които са около хиляда души. В момента кредитните консултанти обгрижват клиентела, която сами са създали. При пускането на продукта кредитна карта със сигурност ще се започне с ухажване на настоящите потребители на Easy Credit, което автоматично ще отнеме от тази клиентела, при това ще обере каймака на най-безрисковите, а това ще създаде недоволство сред служителите.

Вероятно подготвяйки се за процеса, от дружеството насочват усилия към задържане и стимулиране на персонала. Една от последните инвестиции в тази насока е свързана с пускането на вътрешнофирмена платформа за игра, което обикновено се предлага от компании, в които заплащането вече не е достатъчно, за да носи удовлетворение на служителите. По последна информация играта на компанията има близо 600 активни потребители, които ежедневно влизат в платформата.

Рисковете все пак не са значителни – Easy е една от най-големите компании на пазара на потребителското небанково кредитиране. Бизнес, който расте отчетливо и по последни данни е за 2.2 млрд. лв. според размера на вземанията. В същото време по оценки на представители на сектора сегментът с кредитните карти е с потенциал, стига новият играч да достигне до поне 100 хил. души в първите години на дейността си и да държи нисък процента на лошите заеми до около 5% от портфейла.

 

 

 

 

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Финансист: Възнагражденията в България ще растат

Заплатите ще продължават да растат, макар и не с...

Властта бърза с избора на нов генерален директор на ДППИ! Защо?

Ръководството на Министерството на транспорта и съобщенията /МТС/ очевидно...

Средна Европейска Класа започва срещи за формирането на широко надпартийно обединение

След всички предложения, които бяха отправени към Средна Европейска...