“Всяка една винетна система предполага годишна актуализация на цената”, коментира за пореден път наболялата тема строителният министър Павлова.
От думите й става ясно, че актуализацията на цената на стикера у нас ще зависи от въвеждането на тол система за тежкотоварни автомобили и преминаването към електронна винетна система за леките автомобили.
Тогава може да не се наложи ново увеличаване на цената, каза при посещението си във Велико Търново министърът. Този смесен модел е по-справедлив, защото при такса за изминато разстояние повече ще заплащат тежкотоварния и транзитния трафик, коментира още тя.
“Работим в тази посока, правим изчисления и в момента не можем да кажем дали през следващата година цената на винетката ще бъде същата”, заяви Павлова.
По отношение на реалната цена на винетката, Павлова коментира, че анализите са показали, че тя я е около 150 лв., при положение, че се използва само тази такса. Затова работим за преминаване към смесена система чрез въвеждането на тол такса, допълни тя.
По думите й републиканската пътна мрежа е 20 000 км, от които 8000 км са магистрали и пътища от първи и втори клас, по които се движи транзитният трафик.
Нашите усилия са насочени към тези пътища и заплащането на равностойна такса за преминаване от тежкотоварните и транзитните автомобили на таксите в другите европейски страни, информира още регионалният министър.
Тя е категорична, че всички приходи от винетки постъпват в бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“ и могат да се използват само и единствено за нейните дейности, както е разпоредил законът.
Павлова посочи, че приходите от стикерите за 2015 г. са 230 млн. лв. От тази сума се приспадат разходите за производство и разпространение, както и за 190 000 автомобила, които ги използват безплатно. Така остават малко под 200 млн. лв., които АПИ инвестира в поддържането на пътната мрежа.
Минимум 60 млн. лв. са разходите за зимно почистване, а останалите средства се използват за изкърпването на пътищата, затова и те са в такова състояние, каза Павлова. Повишавайки приходите, целим не да изкърпваме пътищата, а да правим широкоплощни ремонти, които са с по-устойчив ефект и поддържането ще става по-лесно, подчерта тя.