Разговаряме със Светослав Георгиев, директор “Маркетинг и развитие” на “Виктория груп”:
– Г-н Георгиев, какви опции за бизнес семинари и срещи предлагат хотелите от групата на “Виктория груп”?
– Ще започна с най-известния ни хотел “Маринела” в столицата, това е най-големият конгресен център, който разполага с прилежаща леглова база. Хотелите в София, особенно тези, които чрез франчайз носят международна марка, се целят главно в бизнес клиентите, а в останалите ниши не се позиционират достатъчно добре, именно поради ограниченията, които налага марката, прицелена по рождение в определени тясно сегментирани таргети. Ние имаме широко портфолио от услуги. Хотелът е естествен избор за големи международни събития и семинари, примерите са много – НАТО, Европейската комисия, различни правителствени организации, чужди мисии и много други. Големите спортни събития в София задължително преминават с хотел “Маринела”, който настанява и изхранва спортистите, включително и ФК „Лудогорец“. Заради геополитическата ситуация и терористичните заплахи в Истанбул, глобални компании и други организации избират София, като алтернатива, за редица международни събития.
Бяхме домакин на събитието на Христо Стоичков, като наши гости бяха Паоло Малдини, самият Христо Стоичков и много други. “Sofia Fashion week” се проведе в нашата мултифункционална зала „ЕФЕ“, която е уникална за София, със своите 1000 кв.м закрита и 1500 кв.м открита изложбена площ. Всички състезатели от тенис турнира, част от ATP, организиран от Garanti Koza Sofia, ще отседнат при нас следващата година, включително и Григор Димитров. Силвестър Сталоун винаги отсяда в нашия президентски апартамент. Посрещнахме наскоро президента на Португалия, катарския посланик, част от кралското семейсто на Саудитска Арабия. Избират ни, защото това място е неповторимо с локацията си, концепцията “град в града” със своите 10 ресторанта, бара и нощни заведения. И най-вече ние сме хотелът с най-много апартаменти и естествено с най-голям и представителен президентски апартамент, близо 300 квадратни метра. Казано накратко, ако нещо се случва в София, в 90% от случаите сме замесени ние.
– Какви активи притежава “Виктория груп” в страната?
– “Виктория груп” е една от най-старите хотелиерски групи в България. Първите хотели започват да се развиват още през 1996 година. В момента предлагаме общо над 4000 стаи. Градските ни хотели са в София и в Пловдив. В курортите предлагаме 6 хотела във ваканционно селище “Елените” и над 500 вили. В “Слънчев бряг” разполагаме с двата най-големи хотела на първа линия, с общо 1300 стаи. Имаме и хотел в Пампорово, който е първият 5-звезден в този курорт, с 200 стаи, в близост до пистите, предлагащ невероятен конфорт и уют. Там можете да прекарате невероятна Нова година или 14 февруари. Хотелите ни предлагат изключителни възможности за бягство от ежедневието за почивните дни или уникален начин да се почитат и празнуват националните празници с компания или семейно. Ваканционно селище „Елените“ е от онези места в които просто трябва да бъдете поне веднъж в живота си. Не е нужно да прекосите планетата, то е на максимум 3.5 часа път от всяка точка на България. Там се срещат Балкана и морето, въздухът е изключителен, а гледката пленителна.
– Кои са водещите проблеми пред хотелиерския бизнес?
– Светът е вече много дигитален и модерните средства за комуникация, споделяне на мнения и онлайн продажби позволяват детайлно изследване на продуктите преди да се вземе решение за покупка. Това важи в пълна степен и за туризма. Нашите продукти са над 70% съставени от услуги, а те зависит от човешкия ресурс. Недостигът е остър във всички индустрии, а за работодател с над 2000 служителя в активен сезон проблемът е осезателен. Ние работим активно по тази тема и си поставихме цел – 93/80. Искаме 93% от гостите ни да ни одобряват поне на 80%. Постигането на тази амбициозна цел зависи от нас бизнеса в бранша и от държавната и общинска политика. Пътуването на госта през туристическия продукт започва много преди да е стъпил в нашите хотели. Трябва детайлно да изследваме този път, защото има много неща, които можем да подобрим по отношение на цялостния облик на България, като дестинация. За да постигнем 93/80, задължително трябва да подобрим нивото на услугите, включени в националния ни продукт, а те зависят основно от хората, работещи в сектора.
Във “Виктория груп” сме предприели необходимите мерки – обновихме стандартите и процедурите, по които всички наши служители работят и биват безпристрастно оценявани. Оформихме ясна организационна структура, която предоставя конкертни кариерни пътеки и възможностти за развитие. Най-голямата ни гордост е, че създадохме и развихме Център за професионално обучение наречен „Хотелиерска лига“, като слоганът на организацията е „Знание, умение, кариера“. Центърът ще има основна задача да подготви на много високо ниво настоящите служители на “Виктория груп”, както и да предлага обучение и квалификация по всички програми за заетост и преквалификация. Всички минали нашият курс на обучение ще имат възможност да започнат работа в нашите структури. В напреднали разговори сме с различни общини, първите са Враца и Свищов. “Хотелиерска лига” ще обучава сервитьори, рецепционисти, готвачи, административен персонал чрез инструментите на наличните европрограми и програми на министерството на труда и социалната политика.
Проблемът с човешките ресурси има и още аспекти. Наскоро на отворен, публичен дебат зам.-министър на образованието се похвали, че тази година завършват 67 сервитьори от нашите професинални средни училища. Освен че към „приоритетния“ сектор туризъм се насочват пренебрежително малко хора, държавата не си дава сметка, че нашата индустрия се конкурира с Business Process Outsource или още познати като “кол център” компании. Днес 26 000 души работят там, а само до преди 10 години изкарваха незабравими лета и зими по курортите, създавайки автентичен и много по-качествен туристически продукт. Защо тези хора са там? Защото работата е по-лесна, а заплащането по високо. Ако туристическата индустрия е приоритетна, то държавата трябва да създаде пакет, който да не почива единствено на абсолютната стойност на заплатата, а да предлага облекчения и стимули – данъчни и социални. Така средствата, вложение в обучението на хора в турзима, няма да останат напразни, създавайки поредния кадър за „кол център“.
Разбира се, има и други проблеми, но те са много по-познати и коментирани вече. Инфраструктурата, бюджета за реклама на България като дестинация, правилното използване на туристрическите ресурси – природни, културни и антропогенни, достъпът до скъп финансов ресурс и други.
e20161123 008- Кои са другите начини, чрез които ще подобрявате качеството на продуктите си?
– Внедряваме технологични подобрения. Хотел “Маринела” вече разполага с централна резервационна система с канален мениджър, който позволява предлагането на продуктите на хотела структурирано, във всички дистрибуционни канали. Вече достигаме до глобалните дистрибуционни системи, като “Амадеус”, “Сейбър” и други. Стотици онлайн травел агенти от типа booking.com, агрегатори и много други. Подобни планове имаме и за другите хотели от групата.
Вече надграждаме стандартите за качество на продукта и обслужване на клиента. Насочваме усилията си за активно взаимодействие с клиентите и в периода от потвърждаването на резервацията до пристигането им в хотела. Информираме ги какви събития предстоят по време на престоя им, имаме ли интересни нови предложения, питаме ги искат ли да им запазим маса в нашите ресторанти и обръщаме внимание на много дуги детайли от бъдещия престой. Наред с това директорът “Храни и напитки” на групата Андрей Стоилов, който не само е отличен готвач, но и капитан на националния ни отбор по кулинария, следи за спазването на високите кулинарни стандарти, които според проучване на TUI, оказват най-голямо влияние върху удоволетвореността на госта – 19% (познайте кое е на второ място – услугата от страна на служителите – 18%).
– Планирате ли благотворителни инициативи?
– На 3 декември ще отворим широко вратите на хотел „Маринела“, за да подарим на всички един месец, изпълнен с незабравимо коледно настроение. На този ден, в 11.00 часа ще открием „Коледното градче“ в японската градина със специалното участие на голямата Валя Балканска и художника Иван Яхнаджиев. Заедно с гостите те ще запалят светлините на елхата и през целия месец в “Коледното градче” ще има за всички греяно вино, джуланчета, наденички, коледни сладки и много забавления за децата. Предвидили сме и един благотворителен ден, който ще бъде за децата със слухови увреждания. Те ще бъдат наши специални гости и лично Дядо Коледа ще ги зарадва с подаръци. В деня на откриването за малчуганите до 10-години ще има подарък билети за юбилейните гала спектакъли – „120 години българско цирково изкуство“, под купола Българския национален цирк „София“. В подкрепа на цирковото изкуство сме закупили 300 билета, които ще раздадем благотворително само на деца. В “Коледното градче”, всеки ще има възможност да напише своето писмо до белобрадия старец и да го пусне в неговата пощенска кутия. Ще се опитаме да създадем едно приказно място за всички столичани и гости на София.