По какво се познава, че телевизията се превръща в индустрия? По продуцентите – гласи еднозначният отговор.
Още при споменаването на думата продуцент не остава никакво съмнение, че става дума за пари. На Запад по правило това са хората, които организират и финансират киното, телевизията, те създават звездите, определят хонорарите им, дори диктуват живота им. И като капак обират най-големия пай от печалбата.
С риск до обидим останалите, но пък в крак с очевидната действителност, трима продуценти олицетворяват тв индустрията на родна почва. Нико Тупарев, Магърдич Халбаджиян и Слави Трифонов диктуват правилата в бизнеса. Те правят звездите в България. Имат достатъчно сили и средства да лансират един или друг продукт. И най-важното – правят пари в иначе бедния телевизионен пазар у нас.
Ако трябва накратко да опишем тримата най-успели ВС продуценти, то Нико Тупарев и фирмата му „СИА Адвъртайзинг” залагат на неизвестните и ги качват на върха; режисьорът Магърдич Халбаджиян лансира по-утвърдените имена от арт съсловието, а Слави Трифонов се подвизава в ролята на играещ продуцент.
„Навсякъде по света да създадеш звезда е много по-изгодно, отколкото да използваш вече наложена”, казва Нико Тупарев, в чиято продуцентска картотека са „Вкусно”, „Стани богат”, „Сблъсък”, „Любовни квартири”, „Рекламна пауза”, „Семейни войни”.
„Готовата звезда е по-скъпа”, смята той. Освен това има утвърдени навици и по-трудно се направлява в правилната според продуцента посока.
Човекът, който направи от никому неизвестните Ути Бъчваров, Део, Диян Мачев и т. н. звезди, дава пример за актуалните правила в бизнеса с музиката. „Едно време имаше много по-малко групи и изпълнители, но пък те бяха големи звезди, издаваха по 10 или повече албуми, работеха с години – казва Нико. – Сега е епохата на еднодневките. Това не значи, че качеството е по-слабо. Тези еднодневки, които се окажат качествени, в един момент престават да бъдат такива и се превръщат в истински звезди. Ако Бритни Спиърс е започнала да пее като дете и това е станало случайно, то в момента тя е една от големите звезди. Същото се отнася и за Робин Уилямс. Започнал от момчешка банда, сега той се радва на завидна слава.”
Не е тайна, че пазарът в шоубизнеса се определя масово от хора, които правят по едно или две парчета. „Това се върти по тв каналите и от него можеш да спечелиш определено количество пари – разсъждава Тупарев. – Дали ще бъде парчето на Мадона или някой друг, то е хит в даден момент. С тази разлика, че на Мадона трябва да платиш огромни хонорари, а на някой нов – значително по-малко.”
У нас логиката не е точно такава. Потенциалът на познатите лица е доста малък, както и този на дебютантите.
Явно това е една от причините от 1-2 години на тв хоризонта да не се появява нито една нова тв звезда. Има предавания, които правят впечатление, но водещ, който да е направил име – не.
„Сега предаванията са просто фонове, а пресата има нужда от нови лица, които да популяризира”, смята Нико Тупарев, който е и продуцент на все още нестартиралото, но чакано с огромен интерес световно риалити шоу „Големия брат”.
За разлика от западната тв индустрия
където продуцентите първо намират потенциалната звезда, след това и измислят предаване и чак тогава търсят телевизия, където да я покажат, у нас правилата са точно наопаки. На родна почва първо намираш телевизия, после умуваш върху предаване и чак накрая търсиш водещия. „Затова може би имаме проблеми със създаването на звезди”, смята Тупарев.
Според него обаче българската тв аудитория е много по-търпелива от западната. Няма водещи и предавания, които да стоят по толкова време на екран, както в България. В света динамиката е тотална. Там не предаванията са важни, а личностите.
Тупарев сравнява ролята на водещите с тази на актьорите.
„Не съм чул някой актьор да е изчезнал, след като изиграл дадена роля – разсъждава той. – Напротив, артистът става по-популярен и му възлагат нови и нови роли. Същата би трябвало да е логиката и в тв бранша.
Смятам, че ценното, което притежават телевизиите – освен лицензите, са хората, колкото и банално да звучи това.”
В едно поне могат да бъдат сигурни феновете на звездите на „СИА Адвъртайзинг” – за всяка една от тях има идеи за следващ проект, в случай че сегашното й шоу се изчерпа.
В този смисъл, ако Ники Кънчев например не допусне груба професионална грешка и не настрои аудиторията срещу себе си, то той би могъл да се пенсионира като тв водещ.
Как подбира звездите си Тупарев
„За мен е важен човекът, а не образът на водещия”, казва продуцентът. Неслучайно той е преди всичко приятел с всичките си водещи.
Ути Бъчваров е първата звезда на СИА. Появата на „Вкусно” на екран предизвика истинска сензация преди 7 години. Оттогава Ути забърка хиляди манджи от екрана на Канал 1 и въпреки критиките на някои зрители предаването му събира голяма аудитория всеки делничен ден от 17.55 ч.
В момента Бъчваров е с 50 килограма по-лек от дебюта си на тв екрана. Пише книга, в която обяснява как се е вталил. Двамата с Нико Тупарев вземат като прототип на новото произведение книгата на сръбски автор, която е със заглавие „Как изядох 50 килограма от себе си”. Още не са решили с какво заглавие ще се появи на пазара книгата на Ути. Ползват консултациите на диетолог. Идеята на Ути, който е против диетите, е да покаже как се свалят тлъстините. Това не е първата книга на Бъчваров – зад гърба си той вече има няколко издания с готварски рецепти.
Според Тупарев обаче водещият, който извървя най-дълъг път към славата, е Ники Кънчев. С днешна дата от стола на богатството Ники Кънчев е тръгнал към къщата на шоуто „Биг Брадър”, чийто водещ ще бъде.
Ако в България някой стане истинска тв звезда, то това е за дълго, обобщава Тупарев.
Той признава, че от всичките си „имена” най-много се кара с Иван и Андрей. Най-вече заради съпътстващия бизнес, който прави с двамата водещи на „Сблъсък” с клуб „Порно”. „Особено Андрей иска нещата да се случват сега и в момента”, отбелязва шефът му.
Като равносметка от изминалия тв сезон няма продукция на „СИА”, от която Тупарев да не е доволен. На висок рейтинг се радват и „Сблъсък”, и „Любовни квартири”, и „Рекламна пауза”. Водещ на последните две предавания е Део. Русолявият тийнейджърски символ е истинско доказателство на теорията на Тупарев -как едно момче, в случая взето от бара, може да стане звезда, ако има заложби.
Звездната слава на актьора Диян Мачев също дойде не покрай театъра, а покрай играта „Семейни войни”, която е продуцирана от „СИА Адвъртайзинг” и се излъчва по Нова тв.
Големият удар
на Тупарев като продуцент обаче се очаква тепърва, със старта на „Биг Брадър”.
Сега ще разберем доколко сме улучили момента на шоуто и дали аудиторията е подготвена за него, казва той.
Ето и философията на световно риалити според него: „Седим си двамата с теб и си говорим. Влиза трети човек, разменяме си няколко думи и той излиза. Ние двамата не знаем той какво прави отвън, какво казва във връзка с нашия разговор. Дали ни плюе или пък говори ласкави неща по наш адрес. Ти например се усмихваш на шефа си, просто защото ти е шеф, а зад гърба му говориш съвсем други неща.
Обществото не толерира хората, които казват истината. Защото това е вредно за самото общество. Няма как човек да бъде щастлив, ако може да чете мислите на околните. И най-любимите ти хора в дадени ситуации те мразят, плюят и т. н.
„Големия брат” попълва точно тази празнина на нашето познание. Това е ценно, защото хората са двулични, егоисти, мерзавци и т. н. И ако ти знаеш всичко това, няма как да бъдеш щастлив.”
Говорейки за „Големия брат”, Тупарев съобщава, че временното спиране на „Стани богат” не е правилно решение на Нова тв. Той се аргументира с факта, че това е едно от малкото предавания в света, което може да върви още 10 години заради абсолютно изчистената си формула. Още повече, че българската версия на играта и водещият й Ники Кънчев са много добри.
„Проблемът е не дали предаванията ни ще останат на екран, а дали телевизиите ще имат волята да ги развиват”, обобщава състоянието на продуцентския си бизнес в момента Тупарев.
За разлика от конкурента си режисьорът Магърдич Халваджиян залага на по-върдените имена когато избира водещи на продуцираните от него предавания. Компанията му „Глобал филмс” стои зад „Море от любов”, „Господари на ефира”, „Сладко отмъщение” (спряно неотдавна), „Руска рулетка”, чиято екранна съдба е все още неясна.
„Дори не знаех, че Наталия Симеонова е водила през 90-те години предаване по Канал 1, защото тогава не живеех в България – описва подбора на водещите си Халваджиян. – След няколко разговора с нея обаче видях, че тя има много чар. Е, при избора ми надделя фактът, че Наталия все пак е работила в телевизия. Направихме проби и всичко се оказа о’кей.”
С първия водещ на „Сладко отмъщение” Влади Априлов (след това мястото му бе заето от Жоро Пентаграма) Маги Халваджиян постъпва по аналогичен начин.
Малин Кръстев и Зуека – водещите на „Господари на ефира”, пък са участвали във филма му „Печалбата”. „Много ги харесах като тандем там – уточнява режисьорът-продуцент. – Страхотно си подхвърляха реплики. Черният хумор на Малин Кръстев много ме впечатли. Двамата харесаха идеята на „Господари на ефира” и не ми трябваше много време, за да започна това предаване.”
Другият образ от зевзешкото предаване – Дейвид, идва в шоуто по предложение на Малин Кръстев. „Не се хвърлихме веднага. Видяхме, че става. На него в началото му беше трудно”, обяснява ситуацията около Дейвид, който ще влезе в историята като човека, нахлул с гранатомет във Външно министерство.
„Когато вземеш звезда за ново шоу, не ти се налага да я учиш – казва Халваджиян. – От друга страна, тези хора са с изградени навици и голямо самочувствие. Много по-трудно е да дадеш на утвърдена звезда друга посока. По-лесно е да направиш добро шоу с никому неизвестен, стига да уцелиш точния човек.”
Според Маги телевизионният пейзаж у нас е доста беден откъм лица
Допълнително зацикляне идва и от наложения стереотипен стил на водене по нашите ширини. „Звездите тук не са освободени, държат се на екрана така, сякаш са зубрили урока си до последно, преди да застанат пред камерата – казва продуцентът. – Не могат да импровизират. Зрителят усеща, когато някой е фалшив.”
Наталия Симеонова е най-успешната засега звезда на продуцента. Красноречив за това е и фактът, че водещата на „Море от любов” по bTV се утвърди и набра главоломен рейтинг в „мъртвия” съботен следобед.
А популярността на Кръстев, Зуека, Дейвид, Адреналинките е почти истерична. Неслучайно основните фигури в „Господари на ефира” напоследък прехвърлиха славата си към рекламите, което, разбира се, има и добро финансово изражение за тях.
Повече от ясно е, че Халваджиян няма да спре дотук с продуцентския си бизнес. Обмисля завръщането на звездата от „Сладко отмъщение” Влади Априлов с шоу за аматьори. Както и дълго подготвяната тв изява на манекенката Даниела Серданова с всекидневно тийнейджърско токшоу.
Сериалите обаче са новата страст на Халваджиян. Вече са заснети първите 20 серии от ситкома, продуциран от него -„Морска сол”. Поредицата тръгва на 25 декември. Ще върви всяка събота и неделя по Нова тв.
Шоуто продължава и негов водещ пак ще е Слави – в това заглавие от пресата бяха обобщени „бъдещите творчески планове” на продуцента-шоумен Трифонов.
Гологлавата звезда е единственият у нас, който съвместява творческите си изяви с тези на продуцента. Може би и затова в номенклатурата му като такъв са само собственото му шоу и наскоро появилата се игра „Вот на доверие”. Но пък списъкът на звездите, изгрели в „Шоуто на Слави”, е завиден – като започне с Любомир Нейков и се свърши с най-новото попълнение Виктор Калев.
Каквото и да се пише и говори по адрес на Трифонов, неговият продуцентски талант е очевиден. И то най-вече във финансово отношение. В бранша вече пресмятат как ще е подплатен новият договор на Трифонов с bTV, който предстои да бъде подновен през декември. Междувременно тягата се поддържа и с клюки около предстоящите промени в шоуто на Дългия.
Екипът му пази дискретно мълчание за промените в предаването през предстоящия му пети сезон. Чака се да бъдат разкрити на зрителите на 4 октомври.
Няма български артист, водещ или шоумен, който да не завижда – благородно, разбира се, на умението на Слави да печели от телевизия, въпреки мижавия български пазар.
Но както казва Магърдич Халваджиян: „От време на време си ходим по главите с другите продуценти. Не се стреляме, когато ни се застъпят интересите. Вдигаме телефона и се разбираме, защото сме много добри приятели.”