събота, ноември 30, 2024

Звезден проект за фирма от Стара Загора

Date:

Сподели новината.

Да увеличиш продажбите си с една пета за година не е необичайно за компания, която произвежда компоненти за растящия автомобилен пазар. Причината за скока от 19% в приходите на старозагорското предприятие за каучукови уплътнения “Стандард профил” си има име – Opel. Дружеството е успяло да спечели поръчка за Opel Astra. Договорът носи и знание за нова технология, която досега не е ползвана от турската група Standard Profil и се прилага единствено в българския завод.

Прогнозите за ръст тази година са по-скромни, но в подготовка е проект за нов клиент – чешката Skoda, който компанията е спечелила през миналата година. До 2019 г. това ще бъде основният клиент на “Стандард профил”, с което ще се запълни и целият капацитет на втория завод, който дружеството изгради преди четири години.

Най-голямата поръчка

Проектът за Opel Astra, който е най-мащабният в историята на предприятието, започва през 2015 г. Предизвикателството при него е прилагането на нова технология – N-Capsulation, която представлява вулканизиране на профил около стъкло едновременно. Благодарение на този проект продажбите на компанията рязко скачат през 2016 г. и тя се изкачва от 33-а на 26-а позиция в секторната класация “Машини и оборудване” на К100 по приходи. На практика на него се дължат 45% от оборота на дружеството за миналата година.

“Всяка марка кола има своя най-продаван модел и за Opel това е Astra”, казва изпълнителният директор на компанията Петър Ангелов. “Нашият бизнес е такъв, че всеки модел, върху който работим, има пик в продажбите, след това търсенето намалява и се спира производството му”, допълва той.
 

 

Печалбата на “Стандард профил” през 2016 г. нараства почти четири пъти в сравнение с предходната година при рентабилност на приходите от близо 3%. “Резултатът до голяма степен се дължи на оптимизацията на процесите и внедряването на нови роботизирани технологии в производството”, казва Ангелов. От 2016 г. предприятието използва няколко роботизирани линии, които са първите по рода си в България и подобряват значително качеството на продукцията.

Новите клиенти

Компанията произвежда уплътнителни системи за автомобилната индустрия в Европа, Азия, Северна и Южна Америка. Освен за General Motors, която доскоро беше собственик на Opel и която е основният клиент на “Стандард профил”, предприятието работи също за Fiat, като изработва каучукови уплътнители за Fiat 500 и Fiat 330. Третият по големина клиент е Volkswagen. Старозагорската компания произвежда продукти също за Renault и Daimler. От тази година предприятието започва работа и за нов бранд – Mitsubishi. Началото е с малък договор, като идеята е проектът по-късно да порасне.

През 2016 г. “Стандард профил” печели още един клиент – Skoda. Компанията е част от групата на Volkswagen и има големи обеми производство. Очакванията са до две години германската група да се превърне в основния клиент на старозагорското предприятие. “В момента тече проектната фаза и тази година ще имаме нови прототипи. Догодина ще пуснем една част от производството, а през 2019 г. планираме за Skoda да бъде основното ни производство”, казва Ангелов.

Фабрика по две

Предприятието може да произведе годишно над 1.75 млн. комплекта различни видове системи за уплътнения, като максималният капацитет зависи от продажбите на съответния модел автомобил.

През 2015 г. “Стандард профил” откри нов завод, който е разположен непосредствено до старата производствената база на предприятието в Стара Загора. Инвестицията в новата фабрика беше 21 млн. лв. – 5 млн. лв. в строителството и 16 млн. лв. в машини и оборудване. Така в края на годината дълготрайните активи на компанията достигнаха 42 млн. лв. Основен кредитор на дружеството е турската компания майка, като повече от половината от задълженията (общо 13 млн. лв. към края на 2015 г.) са към нея. С новата база предприятието на практика удвои производствената си площ до 10 хил. кв.м. В цеха се работи основно по два проекта – детайли за General Motors и за Renault. Пак там ще се правят и продуктите за Skoda.

Първите десет години

“За 2018 г. планираме 4% увеличение на продажбите”, каза изпълнителният директор Петър Ангелов. От следващата година предприятието ще работи и за Skoda

“Стандард профил България” е създадена през 2004 г., но работи активно от началото на 2006 г. През първите две години компанията се разраства стабилно и започва нови производства. Тогава идва финансовата криза, която се отразява на предприятието и продажбите падат с 18%. Това обаче не продължава дълго и много скоро идват нови клиенти и поръчки. Така през 2010 г. компанията почти удвоява продажбите си, привлича нови клиенти и разширява асортимента. Нов близо двоен ръст на продажбите има и през 2011 г. През следващите години започват и допълнителни проекти – Fiat Idea, Volkswagen Amarok, Opel Adam и Smart.

Досега 2015 г. беше най-силната година на компанията в България. Тогава беше открит новият цех, започна производството за Opel Astra и бяха въведени някои системи за подобряване на ефективността и автоматизацията на процесите, включително Lean Production. Но първенството вече държи 2016-а, когато продажбите надвишават 95 млн. лв. За сравнение – през кризисната 2008 г. оборотът е бил малко под 15 млн. лв.

За 2017 г. предприятието отново планира увеличение, макар и доста по-умерено, като продажбите се очаква да нараснат с 4%. Фокусът на ръководството ще бъде върху оптимизация на разходите. Предстои да се въведе т.нар. производствена система “Стандард профил”, която включва оптимизация на площите, на разположението на машините и обучение на хората. “Предприели сме сериозно обучение на средния състав, защото автомобилната индустрия е доста специфична”, казва Ангелов. Компанията има и партньорства с професионални училища за дуално образование. “Стандард профил” е сред най-големите работодатели в Старозагорския регион. През 2016 г. в компанията работят 1096 души.

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Колко са заводите и фабриките в Карнобат

Икономическото развитие на община Карнобат е свързано основно със...

И фалитите, и новите бизнес регистрации в ЕС се увеличават

Фалитите на компании в ЕС се увеличават с 2,7...

Утре обсъждат предложения за промени в Кодекса на труда за минималната работна заплата

Работна група ще обсъди утре предложения за изменения в...

Променя ли се БДЖ?

Бългapия тpябвa дa пoдпишe cпopaзyмeниe c чeшĸaтa ĸoмпaния Ѕkоdа...