В Бургас се задава рекордна инвестиция в последните 30 години. Това е новината, която зарадва хората в града в последните дни.
Компанията 2 МЕКС ЕАД планира да вложи общо 124 млн. евро в изграждане на завод за производство на жп елементи колооси гуми и аксиално-симетрични елементи в Бургас. Това става ясно от докладна записка на кмета Димитър Николов до Общинския съвет за даване на предварително съгласие за продажба на поземлени имоти на инвеститора. Последният е подал заявление за издаване на сертификат за Приоритетен инвестиционен обект по реда на Закона за насърчаване на инвестициите.
За реализиране на своето инвестиционно намерение 2 МЕКС иска терени с обща площ около 62 дка, с възможност за осигуряване на жп връзка. Подходящи за целта са имоти, разположени в Промишлена зона “Север”, по-голямата част от които са собственост на община Бургас и на “Индустриален и логистичен парк – Бургас” АД.
Планираният размер на първия етап на инвестицията е 167 444 473 лв., а работните места, които ще се открия са 115.
Според самата докладна земята ще бъде продадена на цена под пазарната, но не по-ниска от данъчната. Това е напълно законно за инвеститори от клас А, за какъвто става въпрос в случая.
Има обаче и няколко въпроса, които нямат отговори. Каква е пазарната цена на земята, която ще се продава. Каква е нейната данъчна оценка. Кога е направена тя. Става въпрос за над 60 декара, които се намират в урегулирани терени с изградена инфраструктура, в която са вложени много милиони. Какви гаранции дава инвеститорът. В какви срокове. Има ли осигурено реално финансиране. С какви средства ще бъде изградена и жп връзката. Защото това няма да струва малко пари, а не е посочен кой ще финансира и строи този участък с новата жп гара. От самата докладна стават ясни част от условията на инвеститора, но не и неговите гаранции. Няма и конкретика в много от параметрите. Едно подобно решение на местния парламент би трябвало да премина през много по-обстоен анализ, като в същото време фирмата- инвеститор е редно да запознае обществеността и да гарантира своите намерения с реални действия. На този етап това не е направено. Заради това и отново тази евентуална сделка се обвива с ореола на многото провали с имоти на община Бургас. Примерите са много – стадион Черноморец, Океанариум, Колодрум, Плувен басейн Славейков. На последния терен все пак беше изградена нова база, но със заем от общината, като това най-вероятно ще е губещ обект, който ще тежи на местния бюджет. Заради това е необходимо да има повече прозрачност и ясното по отношение и на новата инвестиция и поредната продажба на земя на територията на общината.
Иначе според обявените намерения производството, което компанията иска да изгради, е силно ограничено в световен мащаб. То е в подкрепа на основните стратегически задачи на ЕС до 2050 г. за развитието на железопътната инфраструктура и преместване на товарите от автомобилния към железопътния транспорт. Инвеститорът предвижда произведените железопътни колела, оси, гуми и пр. да бъдат продавани на международните пазари. За работата на завода е необходимо изграждане на ЖП гара и жп линия, включително пътища за достъп, както и наличие в близост на търговско пристанище с контейнерен терминал.