Нискотарифната авиокомпания Wizz Air е подала нова жалба срещу размера на таксите на летище София. Този път за 2018 г.
Проблемът започна, след като в края на октомври 2016 г. с решение на изпълнителния директор на “Летище София” таксите на двата терминала на аерогарата бяха изравнени. Целта беше Ryanair да се премести на новия терминал, тъй като старият Терминал 1 отесня за полетите и на двете големи нискотарифни авиокомпании.
Таксите бяха изравнени “без диференциация по терминали и дестинация на полета”. Тоест таксата за пътници на новия терминал беше намалена от 11.5 евро на 5.5 евро (за деца таксата е наполовина), като всички авиокомпании започнаха да заплащат еднакво без значение дали ползват новата или старата сграда.
Операцията реши един проблем – с прекалената натовареност в старата сграда, но създаде неравнопоставеност между тези авиокомпании, които останаха на стария терминал, предлагащ по-лоши условия за пътниците, и тези на новия. Най-големият потърпевш е Wizz Air, която дълго време беше основната причина за растежа на бизнеса на летището. Освен че е в по-неизгодна бизнес позиция, от компанията твърдят, че самото летище търпи загуби от 8-10 млн. лв. заради изравненото тарифиране.
Авиокомпанията вече подаде една жалба за таксите през 2017 г., като в момента тя достигна до Административен съд – София-град. За 2018 г. еднаквите такси на двата терминала остават, е решило летището. Резултатът е нова жалба.
Нова година, стар късмет
Жалбата срещу размера на таксите за 2018 г. е внесена в Главна дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация” (към министерството на транспорта) на 14 ноември 2017 г. Тя е срещу решението за определяне на размера на летищните такси, подписано от изпълнителния директор на “Летище София” на 30 октомври 2017 г. “Решението влиза в противоречие с основните принципи на обвързаност на разходите, прозрачност и недискриминация”, пише в жалбата.
“Практически, единственото обяснение за изравняването на такса пътници през 2017 г. е балансирано разпределение на пътниците на двата терминала, без да се отчитат техните особености, инфраструктура, качество на услуги, разходи за поддръжка и т.н. Съществувалата до края на 2016 г. диференциация на такса пътници съобразно терминала беше аргументирана в консултациите през 2015 г. като разлика, базирана на разлика в разходите”, се казва още в нея. От Wizz Air смятат, че летищните такси следва да отчитат конкурентните предимства, които получават превозвачите, ползващи Терминал 2, като достъп до метро, по-нова и просторна сграда, помещения за self check-in, възможност за електронен паспортен контрол и по-добра инфраструктура като цяло.
Вече в съда
Новата жалба до ГД ГВА в голяма степен повтаря предишната по темата от ноември 2016 г. Тя нямаше голям успех в транспортното министерство. Първоначално през юни 2017 г. ГВА върна решението за определяне на размера на таксите на “Летище София” за преразглеждане, тъй като е било необходимо допълнително счетоводно и финансово мотивиране. Това беше направено по-късно, а сметката показа, че разходите на летището и бруто приходите от такса “Пътници” са 15.6 млн. лв., и на база прогнозния брой заминаващи формираната себестойност на таксата е 5.497 евро.
“Считам, че с така прогнозираният размер на разходите и приходите от такса “Пътници” летищният оператор е постигнал ефекта на разходоориентирано определяне на размера на такса “Пътници”, пише в края на юни 2017 г. Станимир Левеш, главен директор на ГД ГВА, като окончателно потвърждава таксите, определени от летището.
Така таксите на летището за 2017 г., и по-специално решението на директора на ГВА, вече се обжалват от Wizz Air в Административен съд – София-град, като заседанието по делото е трябвало да се проведе на 14 ноември, но е било отложено.
Днес пред журналисти Габор Васархели, мениджър “Корпоративни комуникации”, обяви, че ако се наложи, авиокомпанията ще обжалва казуса и пред европейските институции.
Проблемите на “България ер”
В съда има още една жалба по въпроса с таксите. Тя е на “България ер”, която ползва новия терминал. С уеднаквяването на такса “Пътници” “без диференциация по терминали и дестинация на полета” е коригирана и такса “Пътници” за вътрешните полети, която преди е била 4.4 евро, т.е. има лека промяна нагоре. Според националния авиопревозвач услугата за пътниците, заминаващи по вътрешните линии, не е еднаква с тази за пътниците, пътуващи в чужбина.
“България ер” подаде жалба до ГВА, а после и в съда, въпреки че като досегашен ползвател на новия терминал с редица международни полети би трябвало да излиза на плюс от новото пътническо уравнение и въпреки дълговете си към летището.
Ръст напук на таксите
Въпреки проблемите с таксите унгарският нискобюджетен превозвач Wizz air отчита ръст на броя на пътниците си от и за България с 43% за последните десет месеца, като очаква увеличение от 30% през идната година. Преди ден Wizz Air обяви, че са направили поръчка за 146 самолета Airbus, като в момента тя разполага с 87. От март авиокомпанията пуска 4 нови линии до Атина, Ница, Лисабон и Малага, като увеличава и броя на полетите си по 8 линии. От дружеството заявиха, че на база брой на превозените пътници те имат най-голям пазарен дял в България от 32.3%. Следва ги Ryanair с 18.2%. На трето място е “България ер” с 14%.