неделя, ноември 24, 2024

Време е да влязат 600 млн от ТОЛ системата в пътищата!

Date:

Сподели новината.

600 млн лева. Толкова ще спечели държавата, когато у нас заработи ТОЛ системата. Става дума за пътните такси, които се плащат за магистрали, тунели и пр. 600 милиона! 600 милиона ще спечелим и ние като шофьори, защото тези пари ще осигурят почти 2000 км ремонтирани пътища за година.

Или цяла отсечка нова магистрала. Дори само този аргумент е достатъчен, всеки водач да подкрепи въвеждането на ТОЛ системата. Един от конфликтите – водачи – държава, ще отпадне.

Говорим за ТОЛ системата от години. И все черна котка й минаваше път. Защо? Много просто: фирми от сивия сектор печатат фалшиви винетки и стикери, от което печелят милиони. Те прибират пачките, а ние караме в дупките.  

Задава се краят на тази дивотия. Министерството на регионалното развитие и благоустройството е решено до една година да изгради ТОЛ системата.

 

Освен 600-те милиона има още един железен аргумент: чуждият опит и резултатите от години функциониране на електронното таксуване. Австрия, Германия, Чешката република, Словакия, Полша, Франция, Испания, Белгия, Италия, Словения, Швейцария, Португалия, Беларус, Великобритания, Унгария, Холандия, Люксембург, Дания, Швеция и др. Нужно ли е повече убеждаване?

 

8 опита за блокиране

През последната година процедурата за ТОЛ системата беше обжалвана 8 пъти пред Комисията за защита на конкуренцията и съда. Осем опита да се блокира най-добрият вариант за всички шофьори – на товарни и леки автомобили -, както и на държавата. Дали ще се справи новият министър Николай Нанков? Ако го направи, ще спечели уважението и благодарността на хиляди водачи. Ако се огъне – губи. Губи и целият кабинет „Борисов 3”.

 

Има и много допълнителни ползи, вторични, както ги наричат експертите. Едната е пълния контрол на автомобилния трафик. Контрол върху спазване на правилата за движение по пътищата.

Поръчката се влачи над година и вместо ТОЛ системата да заработи през 2018, това ще стане през 2019-а.

Ако има още обжалвания, а вече знаем, че има 3 жалби, министър Нанков заяви, че този път ще се възползват от правото изборът на изпълнител да си върви, въпреки обжалванията.

В крайна сметка трябва да се бърза и затова МРРБ обяви 24 часа за кандидатстване сега.

Таксуването през ТОЛ системата ще е за тежкотоварни автомобили над 3,5 т. Те ще плащат за изминато разстояние. Леките автомобили и тежкотоварните до 3,5 тона ще купуват електронни винетки за време.

Големият, дългогодишен проблем е, че през България преминават над 1 млн. транзитни ТИР-а годишно за цена от 10 евро. Тази цена е 10 пъти по-ниска от средната цена в Европа.

Тези 20-тонни ТИР-ове рушат пътищата у нас, а разходите за ремонтите излизат от джоба на останалите шофьори. Целта на ТОЛ системата е ТИР.овете да плащат, колкото са изминали като разстояние, или иначе казано – да има справедливо събиране на такси. Така би трябвало да има пари за ремонти и строителство на нови пътища.

Най-важното е държавата да прояви воля този път и да не се поддаде на натиска от недоброжелателни лобита. Тези, които печелят от мътното положение с винетките.

Смесената ТОЛ система ще обхване над 17 000 км. пътища у нас, което е 85% от всички пътища в страната. Така приходите от пътни такси, които сега са 300 млн. годишно, ще скочат до 1 млрд. Толкова са необходими за нормалното поддържане на пътищата у нас.  

Йордан Арабаджиев, председател на Съюз на международните превозвачи смята, че ТОЛ системата трябва да бъде прилагана само на АМ и онази част от първи клас пътища, които са част от европейските транспортни коридори.

Автобусните превозвачи пък настояха автобусите по редовните линии в страната да не попадат в обхвата на ТОЛ системата, тъй като цените ще им натежат. Сега годишната винетка за един автобус е 1400 лева.

Едно от големите преимущества на новата ТОЛ система е, че тя ще ограничи измамите, тъй като хартиената винетка може да се фалшифицира и печата незаконно. Електронния талон е част от Единна информационна система.

Плащането чрез ТОЛ системата е планирано да става на граничните пунктове. Тировете ще могат да избират маршрути през България на различна цена. Таксите ще са за класове автомобили. Планира се мобилни камери и полицаи де следят дали е платена таксата.

В Европейския съюз всяка година се отделят огромни средства за финансиране на транспорта и за въвеждане на интелигентни транспортни системи (ИТС). Иновациите и целевите инвестиции в пътната инфраструктура са стимулирани от Директива 2010/40/ЕС.
В тази връзка все повече държави въвеждат електронни системи за събиране на пътни такси (ETC), познати като ТОЛ система, с цел повишаване на приходите за покриване на разходи, свързани с трафика, за управлението на движението и за опазване на околната среда.

В допълнение, инфраструктурата и данните от ЕТС системите осигуряват идеална платформа за внедряване на бъдещи ИТС приложения, като се започне от събиране на данни за управление на трафика до предоставяне на мобилни услуги на пътните потребители.
Статистиката показва, че двадесет и две държави членки събират електронни такси от тежкотоварните автомобили за определена част от тяхната пътна мрежа, а дванадесет държави членки – от частните леки автомобили.

Пътищата с ТОЛ система в ЕС имат обща дължина над 75 000 километра, 60% от които са оборудвани с електронни системи за пътно таксуване, а 40% са обхванати от системи за винетни такси. Днес над 23 милиона потребители на пътните мрежи – автомобилисти или автомобилни превозвачи на товари, са абонати на електронни системи за пътно таксуване.

 

Начисляване на пътни такси

Въвеждането на електронни системи за събиране на пътни такси подпомагат икономическия растеж и просперитет, които от своя страна способстват за безпроблемното, бързо и безопасно движение на стоките и гражданите в целия Съюз. За тази цел са необходими добре разработени, поддържани и ефективно управлявани инфраструктури. У нас ИТС секторът също притежава сериозен потенциал.

Като начин за улесняване на финансирането и управлението на пътните инфраструктури, ЕТС системите са препоръчвани от Европейския съюз, защото предлагат възможност за таксуване на превозните средства по по-гъвкав начин и позволяват прилагането на политики за начисляване на инфраструктурни разходи. Приходите от ТОЛ системата могат да бъдат използвани за покриване на разходите за експлоатация, поддръжка и развитие на пътната инфраструктура за разлика от обвързаните с времето на ползване винетни такси, осигуряващи единствено приходи за текущи ремонти и които са считани от Европейската комисия за преходен инструмент.

Пътните такси обикновено се начисляват за специфичен достъп (например град) или за специфична инфраструктура (например пътища, мостове). Понастоящем се използват следните видове пътни такси:
• такси, обвързани с времето на ползване, и такси за достъп;
• такси по автомагистрали и друга инфраструктура;
• таксуване на километър или зона;

В сравнение с различните такси, обвързани с времето на ползване (винетни системи), таксуването на километър (електронни тол системи за таксуване) въвежда два важни аспекта в таксуването за използване на пътната инфраструктура – надежден контрол и справедливост. Професионалният контрол представлява комбинация от автоматична и ръчна проверка на правилното заплащане на тол таксите и осигурява последващи доказателства срещу нарушителите.

Справедливостта при таксуване означава, че потребителите плащат, докато шофират, за броя километри, изминати по подлежащите на таксуване пътища. Казано накратко, таксата се разпределя справедливо между потребителите на пътищата, за които се събира пътна такса – тези, които използват най-много пътната инфраструктура, заплащат най-високата такса за използването й.

 

Особености на ТОЛ системите
От гледна точка на функционалността електронната ТОЛ система разделя пътищата, за които се събира пътна такса, на таксувани участъци. Всеки участък е означен с вход към път, за който се събира пътна такса, и изход от същия. След като потребителят навлезе в даден участък, за който се събира пътна такса, в една точка от този участък той ще бъде таксуван за целия участък, в зависимост от дължината на участъка, масата на автомобила, броя оси, емисионния клас на превозното средство и някои други параметри.

 Ако една електронна ТОЛ система е изградена правилно, тя свежда до минимум необходимостта от физическо взаимодействие между системата и потребителя, и поради това бива добре приета от повечето потребители.

 

Как се събират пътни такси
Понастоящем съществуват няколко технологии за внедряване на електронни системи за събиране на пътни такси. Решението относно избора на една от тях трябва да се взема въз основа на специфичните изисквания на дадения проект. В частност, дължината и видът на пътната мрежа, за която ще се събира пътна такса, както и видът и броят на потребителите, които ще бъдат таксувани, са най-важните фактори при проектирането на системата. Целта е да се избере технология, която гарантира максимална рентабилност чрез осигуряване на високи приходи и ниски общи разходи през целия период на експлоатация на системата.

В момента се използват три основни технологии за електронно събиране на пътни такси (ETC):
– Микровълнова технология, използваща специализирана връзка с малък обсег на действие (DSRC);
– Системи за позициониране на автомобили (VPS), базирани на комбинация от сателитна технология (GNSS) и мрежи за мобилна комуникация (GSM/GPRS);
– Видео базирана технология за автоматично разпознаване на регистрационни табели (ANPR).

ЕТС системите неизменно въвеждат и насърчават спазване на принципите “потребителят плаща” и “замърсителят плаща”. Типът превозни средства (например в съответствие с  екологични показатели и амортизационно въздействие) и/или дори времеви показател (например конкретен час) представляват справедлив и ефективен начин да се прилагат тези принципи.

Ползите от въвеждане на ТОЛ системата са очевидни. Водачите и превозвачите, хората от транспортния бизнес отдавна подкрепят тази система. Тъмни, дори криминални кръгове, се опитват да спрат идеята. Новият министър Николай Нанков твърди, че е готов да се опълчи на лобитата на определени кръгове. Дано. Крайно време е европейската практика да бъде въведена и у нас.

 

Екип на Фрог нюз

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Колко са заводите и фабриките в Карнобат

Икономическото развитие на община Карнобат е свързано основно със...

И фалитите, и новите бизнес регистрации в ЕС се увеличават

Фалитите на компании в ЕС се увеличават с 2,7...

Утре обсъждат предложения за промени в Кодекса на труда за минималната работна заплата

Работна група ще обсъди утре предложения за изменения в...

Променя ли се БДЖ?

Бългapия тpябвa дa пoдпишe cпopaзyмeниe c чeшĸaтa ĸoмпaния Ѕkоdа...