Триста хиляди евро е инвестирала най-голямата компания в Габрово миналата година, за да модернизира начина, по който следи произведената продукция. Сега в “Дзалли” на всяко работно място има електронни устройства, централизирано свързани, посредством които всеки работник отчита изпълнението на съответните бройки съобразно нормата, на базата на което се определя и възнаграждението.
Това е важно, казва инж. Дамир Рогина, управляващ директор на “Дзалли”, защото с внедряването на иновативната система се е увеличила ефективността на производството, подобрил се е контролът върху използване на ресурсите и са намалени запасите от незавършено производство.
Инж. Рогина в продължение на тринайсет години работи в структурата на Calzedonia Holding, а от 2015 г. поема управлението на българското дружество, което е дъщерно. Другият проект, който в момента се движи под неговия надзор, е изграждането на зона за рекреация в цеха в кв. “Войново”. Върху площ от почти 1 декар ще се разположат маси с пейки, мултифункционално игрище с възможност за спортуване на различни видове спорт като: баскетбол, волейбол, тенис, минифутбол. Причината е ясна – като всеки друг бизнес в страната, и този страда от недостиг на хора.
От 50 до над 1000
“Дзалли” е създадена през 2001 г. в гр. Габрово като дъщерно дружество на италианската компания. Стартирала в началото с 50 работни места, като към края на миналата година персоналът на фирмата наброява 1040 души, 90% от които са жени, като фирмата е най-големият работодател на територията на община Габрово.
Собствениците от Италия избират да инвестират в Габрово заради традициите на текстилния бранш в региона и наличието на квалифицирана работна ръка. Това не е единствената причина. Другата е красивата природа, чистият въздух и подкрепата от страна на местната власт.
Фирмата разполага с три производствени цеха на територията на града, като най-голямата база и основен логистичен център е цехът във “Войново”, построен през 2004 г. като инвестиция на зелено на площ 75 хил. кв.м в рамките на два етапа. В първия застроената площ е около 4 дка, а във втория са достроени още 3.5 дка.
Фирмата възлага поръчки за изпълнение на повече от 15 други търговски дружества, разпръснати по територията на цялата страна. На практика това означава, че още около 550 души работят за нея.
Клиенти от цял свят
Причината повечето хора да не са чували за габровската “Дзалли” е, че тя е изцяло и само производствено предприятие, не извършва търговска дейност и не работи с крайни клиенти, а директно за фирмата майка в Италия. Calzedonia Holding с добре развитата им дистрибуторска мрежа продава изделията, които произвежда дружеството в Габрово, навсякъде по света. В два от столичните молове брандът Calzedonia е вече представен.
Числата обаче са впечатляващи. В България се произвеждат между 9 и 10 млн. броя облекла годишно – дамска мода, тениски, блузи и клинове, бански костюми мъжко бельо, с търговските марки Intinimissimi, Tezenis и Calzedonia. Те достигат до клиенти по целия свят чрез мрежата от повече от 4000 собствени и франчайзинг магазини на фирмата майка Calzedonia, която има магазини по цял свят – от Китай и Япония, Европа и Русия, САЩ, Мексико, Бразилия и още много държави с присъствие на всички континенти.
Постоянно следим новите технологии и машините в бранша, за да сме конкурентни на пазара и да работим бързо и ефективно, казва още управляващият директор на “Дзалли”.
Производството в Габрово заема особено важно място в структурата на фирмата майка предвид местоположението на града, близостта до Европа и възможността да се произвеждат бързо и в кратки срокове разнообразни поръчки.
“Работим по т. нар. FLASH поръчки със срок на доставка до Италия за една седмица. На практика това означава следното: прави се целево маркетингово проучване на пазара за това какво върви и се продава най-много през уикенда; в понеделник следва преглед на най-продаваните артикули, възлагат се нови поръчки за производство от тях и до края на седмицата необходимите за производството материали са в склада на “Дзалли”. В рамките на още една седмица поръчките се ушиват и изпращат обратно в Италия. Шият се 40-50 хил. бройки на ден и изпълнението на точно такъв вид поръчки е около 40%”, разказа още инж. Дамир Рогина.
Недостигът на кадри е ясен. “Дзалли” обаче страда от още нещо – като текстилно предприятие то има проблем да привлича млади хора. Това ще е следващото предизвикателство пред Рогина.