Спадът на товарите от Бургас до Кавказ чрез кораба “Дружба” по време на кризата с коронавируса е около 70%, заяви за “Капитал” изпълнителният директор на бургаското пристанище “Порт България уест” Огнян Райчев. В момента корабът представлява най-надеждната и постоянна връзка между Европа и Кавказкия регион. “Пандемията се отразява пагубно върху транспорта и логистиката в България. Приходите на компанията са намалели с около 70% спрямо същия период на миналата година. Стремим се да минимализираме разходите си максимално”, посочва Райчев.
В обичайните си курсове, които се осъществяват всеки петък, “Дружба” отплава от Бургас за Батуми, превозвайки около 100 камиона с товари от Европа за Кавказ. Сега курсовете са ограничени наполовина – корабът пътува до Кавказ през седмица. Райчев очаква ситуацията в бизнеса да се подобри едва след като се нормализира ситуацията с пандемията в Европа и в Кавказ. “Всичко трябва да е наред в Германия, Италия, Франция, Холандия, Грузия, Армения, Азербайджан, за да тръгнат и при нас нещата”, смята Райчев. На този етап фирмата не е предприела съкращения на работници и служители. Преди кризата бургаското пристанище “Порт България уест” инвестира 3 млн. евро в оборудване на кораба “Дружба” в съответствие с изискванията на Международната морска организация за намаляване на отделяните серни емисии. Така той стана първият кораб в България, изпълнил международните норми.
Новите екологични норми
До началото на 2020 година едва 2000 от общо 60 000 кораба за международно плаване в света са изпълнили новите екоизисквания, посочва Огнян Райчев. Изискването на Международната морска организация е от 1 януари 2020 година да се употребява гориво с ниско съдържание на сяра или корабите да се снабдят с оборудване, което да позволява сероочистка. “Тъй като пазарът на гориво е много нестабилен и наличието на такива специални горива зависи и от много други фактори, решихме да инвестираме в оборудване. На практика монтирахме така наречените скрабъри, направени от скъпи сплавни стомани.
“Като цяло бизнесът в света искаше отлагане на тази мярка, защото нямаше готовност за изпълнението ѝ. Това обаче не се прие и мерките влязоха в сила”, казва директорът на “Порт България уест”. Монтажът на новото оборудване отнема повече от година. “За съжаление производителите на такова оборудване в света не са много”, допълни той. Инсталацията сериозно намалява серните емисии и премахва твърдите частици от газовете. Стандартното сярно съдържание на корабното гориво е 3.5%, но с новите сероочистки то се редуцира с 3%. Корабите, които не изпълняват изискването след 1 януари 2020 г., горят скъпо гориво – газьол, и плащат около 200 долара повече за тон от тези, които са привели корабите си в съответствие с новите екологични норми.
Ръст на приходите
Бившето пристанище на “Океански риболов” в североизточната част на Бургаския залив е придобито от инвестиционния фонд CSIF на банкера Цветелина Бориславова през 2013 г. заедно с хладилната база и рибопреработвателното предприятие в района. През 2014 г. фондът купува и съседното пристанище на “Черноморски риболов” в Бургас, като развива там фериботни превози. През август 2014 г. фериботът “Дружба” започва товарни и пасажерски курсове до Батуми и Поти в Грузия и Новоросийск. Корабът притежава товарен пакет около 1900 линейни метра или 110 тирови композиции. Разполага и с пасажерски капацитет от 400 легла.
През 2017 г. корабът “Дружба” е продаден и заменен с нов плавателен съд, който е предимно карго ориентиран и разполага с 80 места за пътници. Точно продажбата на стария и купуването на нов кораб от собствениците на “Порт България уест” е сред основните причини за ръста на приходите на компанията с 457%, което ѝ отрежда първо място в класацията “Гепард” сред най-динамично развиващите се малки и средни компании в регион Бургас с резултат 36.2 млн. лева.
Пристанището работи както с генерални, така и с насипни товари. През него минава известна част от износа на зърно от страната. Има и договор да обслужва “Лукойл” с отпадъчното им производство на сяра, която се влага в производството на торове. Голяма част от износа на торове от България също минава през пристанището. То превозва около 6000 единици товари от Европа за Грузия. През 2018 г. “Порт България уест” купува нов терен от 70 дка в съседство на пристанището на стойност 5 млн. евро. Теренът се въвежда в експлоатация поетапно и се използва предимно за складово-логистична дейност.