Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) е като пещерата на Аладин. Пълна е със злато, пази се чрез тайни договорки и около нея се навъртат разбойници.
От 2013 г. насам в строителния бранш, и не само, се говори за липсата на конкуренция, раздаване на обществени поръчки на определени фирми, предизвестени конкурси, които се решават другаде, а не в АПИ. Думата, с която бихме описали подобни действия, е картел.
През последните дни обаче изглежда, че картелът се разклаща. Конкуренцията между строителите се засилва и това е видно от развоя на двата големи търга за пътища – за близо 10-километровата отсечка на магистрала „Хемус“ между Ябланица и Боаза и за ремонти на 15 пътни участъка по оперативна програма „Региони в растеж“ (ОПРР) на стойност 150 млн. лв.
Отстранените от търговете обжалват по-активно от всякога, има нови фаворити, а фирми, сочени за „абонирани“, не попадат сред победителите.
Една от причините е неяснотата във властта след оставката на кабинета на Бойко Борисов. Друга е свитият пазар в големите строителни поръчки. Третата е изпадането на досегашния силен Делян Пеевски от големите поръчки в пътищата и фокусирането му само към жп сектора (виж другия текст).
Пътища без посока
Търгът за близо 10-километрова отсечка на „Хемус“ може да се приеме за показателен за раздвижването в строителния бранш. АПИ избра за изпълнител обединение с участници „Хидрострой“ на Велико Желев и двете й дъщерни фирми – „Пътстрой Бургас“ и „Водстрой 98“. Желев купи свързваната с Пеевски „Водстрой“ миналата година и още тогава се подозираше, че секторът се размества.
Слуховете в сектора са, че новият троянски кон на Пеевски е хасковската фирма АБ, която по схемата на „Водстрой“ беше почти фалирала местна структура, преди да получи заем от държавната ББР. АБ участва в търга в обединение с „Мегаинвест холд“ и испанската „Асигния инфраеструктурас“, като те предложиха и най-ниската цена.
От 11 първоначални участници в търга девет бяха отстранени. Последва масово обжалване пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). От всичките седем жалби тази на АБ е най-показателна, защото доказва слуха, че „Хидрострой“ и „Водстрой 98“ са скъсали връзката си с депутата от ДПС.
За сравнение, в края на 2015 г., когато отсечката на „Хемус“ между Ябланица и Угърчин (сега разбита на по-малки) беше възложена на „ПСТ Хемус 2“, включващо „ПСТ груп“, „Хидрострой“, „Пътстрой Бургас“ и „Евро алианс тунели“, само чуждите кандидати се осмелиха да обжалват търговете – турската „Ташяпъ иншаат тааххют“ и италианска компания „Серенисима конструциони“.
Тогава собственикът на една от отстранените от търга фирми – „ИСА 2000“, Юлиян Инджов тогава коментира пред „Капитал“, че не вижда смисъл да подава жалба. „Не защото не искам, а защото ще се убедим за пореден път, че е безсмислено“, каза тогава Инджов. Той отказа да коментира настоящия търг, който пак не е обжалвал, този път защото няма основания: фирмата не е предоставила в срок обосновките на цените си.
Илюстрация
Смаляване
Велико Желев, мажоритарен собственик на „Хидрострой“, каза пред „Капитал“, че активното обжалване е очаквано, тъй като през 2017 г. търговете за строителство са прекалено малко и предстои слаба година за бранша. „Има законов ред по който всеки, който не е съгласен с решението, може да обжалва“, каза Желев. „Хидрострой“ предложиха и втората най-ниска цена в търга. „От този обект се молим да не сме на загуба, но в такава година е важен“, твърди той. Желев допълни, че е нормално участниците да се борят „с позволени и непозволени средства“.
Сред последните е едно от любимите оръжия – атака срещу АПИ в медиите, свързани с Пеевски. „Монитор“ реагира със статия, в която обвинява пътната агенция в корупция. Според вестника, чийто издател е депутатът от ДПС, критерият за единични цени в търга е довел до отстраняването на някои от участниците, тъй като те не са могли да обосноват офертите си, докато други цени са били приети, без да е ясно защо и как (виж карето).
Региони без посока
Другата голяма поръчка, по която можем да съдим какво става в бранша, е за ремонти на 15 отсечки на стойност 150 млн. лв. по ОПРР. В нея печелят разнообразни фирми, а две от големите в сектора – „Трейс груп холд“ и ГБС, не са успели да се класират за нито една отсечка, въпреки че са участвали по няколко позиции. Победителите отново са почти само български фирми, с изключение на „Щрабаг“.
Характерно и за този търг са почти непробиваемите критерии, които също включват показател „вътрешен баланс на единични цени“, както и цени на победителите, доста близки до прогнозните – признак, че победителите не са очаквали изненади. Споменатите вече „Хидрострой“ на Велико Желев и дъщерната й „Пътстрой Бургас“ например остават единствени на етап оценка на ценови оферти за пътя Варна-Добрич, а офертата им е само с около хиляда лева по-ниска от прогнозната.
Повече от половината кандидати са отстранени още след оценките на техническите предложения. Например в позицията за пътя между Враца и пещера Леденика на стойност малко над 11 млн. лв. от осем кандидата на този етап отпадат седем. Победител е „Галчев инженеринг“ заедно с „Фармвил“, като обединението остава без никаква конкуренция за цената, която е доста близка, макар и по-ниска, от прогнозната стойност – с разлика малко над 70 хил. лв.
Илюстрация
Смаляване
Тук също явно ако е имало договорки, са били на индивидуално равнище и не е имало предварително споразумение между всички. Има подадени над 15 жалби срещу решенията на АПИ. Развитието на поръчката по ОПРР издава, че има известна неяснота в това, кои са силните играчи. В целия търг има три големи победители: близката до ДПС „Иса 2000“, „Автомагистрали Хемус“ и „Инжстройинженеринг“, които печелят по две позиции, самостоятелно или в обединения. Те обаче също са били отстранявани по други позиции, в които са участвали.
„Хидрострой“ печели само една от четири позиции, за които кандидатства, а хасковската АБ отново губи и при трите позиции, за които кандидатства, отново обжалва.