Системата за ранно предупреждение на населението за мръсния въздух в София се не работи. Това показва проверка , според която посочените от системата данни за потенционално замърсяване в следващите два дни не отговарят на отчетеното в реално време от същите станции. Освен с почасовите данни, прогнозите се разминават и с информацията в официалния ежедневен бюлетин на изпълнителната агенция по околна среда за състоянието на въздуха. За 7 януари например прогнозите бяха отлични, а замърсяване с над два пъти над нормите беше отчетено дори в ежедневния бюлетин за същия ден.От прогнозите на въпросната система зависи дали в София ще се прилагат мерки за намаляване на замърсяването, като по-евтин градски транспорт и по-скъпо паркиране в синя зона. От общината вчера не сметнаха за нужно да коментират разминаването в данните. Според Гергин Борисов от “Спаси София” системата е отбиване на номера и нито позволява да бъде копирана, нито – анализирана, тъй като няма архив на прогнозите. Освен това не е предвидено и известяване на хората със загубено зрение. Все още не се знае и кога ще бъде приета самата програма с мерки срещу замърсяването, тъй като тя трябва да бъде гласувана от Столичния общински съвет. За сметка на това миналата седмица кметът Йорданка Фандъкова и екоминистърът Нено Димов тържествено се похвалиха, че КАТ започва да измерва отработените от автомобилите газове и ще спира автомобили при отчетени завишения на вредните емисии. Според бившия шеф на КАТ Алекси Стратиев обаче мярката е куха и няма да проработи. Пред Дарик радио той коментира, че десет автомобила, произведени преди 2004 г. замърсяват въздуха колкото сто коли, произведени след това, но всички отговарят на стандарта, заложен от производителя и съответно не са в нарушение.