Идеята за строителството на автомагистрала “Рила”, известна като далечен южен обход на София, свързващ автомагистралите “Струма”, “Тракия” и Хемус”, е изключително добра от гледна точка на свързаността и извеждането на трафика извън София.

Това заяви председателят на Управителния съвет на Агенция “Пътна инфраструктура” инж. Апостол Минчев по време на участието си в кръгла маса на тема “Автомагистрала “Рила” – свързаност, коридори, перспективи”, организирана от Форума за балкански транспорт и Научно-техническия съюз по транспорта.

На форумът беше и заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството инж. Тодор Анастасов.

АМ “Рила” би подпомогнало развитието на туризма в Югозападна България, както и икономическите инициативи на региона. Той напомни, че идеята за строителството на автомагистралното трасе датира повече от 20 години като далечен южен обход на София, но за това време нищо не е реализирано и изрази надежда процедурите по нея да стартират в близко бъдеще.

Според Минчев трудно властта ще бъде убедена, че са нужни в пъти повече средства за поддържането на пътната мрежа такава, каквато би трябвало да бъде тя в европейска страна. Нужно е да продължи и да се подобри строителството на автомагистрали, което не върви добре, смята той.

По думите му трябва да търсим начини да използваме публично-частното партньорство или концесионирането, така че да си подобрим свързаността и обслужването на хората, каза заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Тодор Анастасов по време на форума.

В страната ни първите обекти на публично-частно партньорство или концесия, са били тунелите, след това магистралите. Това е една от възможностите, които не използваме в България, особено за подобни проекти, ако са смислени, икономически обосновани и ефективни, каза още заместник-министърът.

Според зам.-регионалният министър Тодор Анастасов естествено е да искаме свързаност, но в много случаи при нас тя не се получава поради естествени причини, например планините, и затова има успоредни на тях пътища, но напречни почти няма.

Не разполагаме с неограничен бюджет. По тази причина проектите трябва да бъдат по-добре планирани и обосновани. Трябва да се опитаме да внедрим т.нар. информационни системи за управление на настилките, за управление на мостовете, които се базират на обективни данни, въз основа на които може да се взимат политически решения, допълни Тодор Анастасов.