3500 лева за несъществуваща кухня. Толкова платило семейство от Ямбол на майстор на мебели от Бургас, който се популяризирал във Фейсбук. След като дали капарото, майсторът изчезнал. Преди година, по същия начин, излъгал и други хора, на друго място.
Повече от 50 пропуснати повиквания в рамките на месец. Търсеният изработва мебели. А търсещите го – чакат мебели. Междувременно кухнята на младото ямболско семейство изглежда отчайващо. Защото в очакване на новата, изхвърлили страта. Заради ситуацията, в която се намират не желаят да показват лицата си. „Той дойде, измери, даде ни добра оферта. Всичко беше точно. Ние му дадохме 2 хиляди лева капаро, след което той ни беше обещал, че до 10 август ще ни бъде монтирана кухнята”, сподели пред NOVA една от жертвите на пишман майстора.
Пет дни преди крайния срок, майстора на кухни от Бургас, посещава семейството отново. „Поиска още 1500 лева, защото трябваше да се платят някакви електроуреди и някакво принт стъкло. След това той спря да ни вдига. В моментите, в които ни вдигаше, ни убеждаваше, че има много монтажи, които има да направи на хора, които са в чужбина.Всяка събота, всяка сряда казва „идвам, идвам, идвам“, но така и не дойде. С мъжа ми погледнахме профила му и тогава видяхме, че много хора са на нашето място от години. Има хора, които са с половин кухни, хора, които имат проблем с кухните и той не ги е направил. Има и хора, при които той изобщо не е отишъл. Хора, които са запалени с по 4-5 хиляди лева.”, разказва ощетената жена от Ямбол.
Като тези семейства от еленското село Майско. Чакат мебелите си вече година. И те като семейството от Ямбол, ги харесали от страница във Facebook. Материалите изглеждали добри. Цената – също. “Дал съм му 7 хиляди лева. Казва, “Вторник съм при тебе другата седмица” и постоянно ме лъже. Звъня му, въобще не ми вдига телефона. Имам нова къща, не мога да живея в нея. Живея с жена си и две деца имам”, споделя друг от ощетените от въпросния майстор.
”Най-вероятно става въпрос за нелоялна търговска практика, а именно търговецът поема ангажимент към потребителите и е наясно, че няма да може да изпълни този ангажимент”, коментира Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите.
За да могат от КЗП да направят проверка , до тях трябва да бъде подадена жалба. Ако жалбите са повече, възможността за санкция е по-голяма. „От 1000 до 30 хиляди лева при първоначално нарушение. Ако има така наречения елемент „повторност“ в разтояние от една година, тогава тази санкция може да стигне и до 50 хиляди лева. Освен това, по начало, потребителите имат право и на обещетение”, обясни още Маргаритов и допълни, че измамените могат да си върнат всички пари.
За да можем да търсим правата си в такива случаи, от съществена важност е наличието на предварителен договор, който да предвижда неустойка и разтрогване. При неизпълнение или дори забавяне.
Burgasnews.com