Недоволство от фалшиви промоции. Полупразни останаха моловете на Черния петък, показа проверка на „Труд” в най-големите търговски центрове в София. Единични магазини бяха обявили големи намаления и малко клиенти бяха дошли специално за определени продукти с отстъпка в цената.
Ловците на промоции останаха пред дисплеите на компютрите и най-вече на телефоните си, показаха първите данни за обема на онлайн търговията на 23 ноември. Интернет магазините отбелязаха рекорди, като най-голям ръст имаше пазаруването през специални мобилни приложения за смартфони.
В петък по обяд нито имаше засилен трафик около моловете, нито навалица вътре в магазините, пише “Труд”. Наша анкета показа, че малцина клиенти са дошли за дългоочаквани покупки на промоция.
Младата майка Светослава обяснява, че знаела за Черния петък, но не дошла заради това. Тя е убедена, че намаленията не са истински, а цените са изкуствено завишени преди това. Купила е дрехи и ботуши за детето си, но не от магазини с гръмки табели по витрините.
Георги и Мариела пък са в мола специално за Черния петък. Той си е купил яке и ботуши и отива за лаптоп. Тя още не си е харесала нищо.
Димитър си купил телевизор, но не заради промоциите, а защото му изгорял стария. Но пък е доволен, че уцелил 10 процента намаление.
Семейството на Александър и Деница има голяма придобивка – 55-инчов телевизор. Чакали промоцията месеци наред ищастливи го изнасят на ръце от верига за техника. Тя се надява след голямата инвестиция в семейния бюджет да е останало и нещичко за чисто дамска покупка.
Двойката преминава покрай Благой, който чака свой пазаруващприятел на входа на магазина. Черният петък “не го кефи”, твърдо не вярва в истинността на намаленията.
Емигрантите Емил и Асен са се върнали за малко в родината – единият от Германия, другият от Англия. Казват, че са “отчаяни” от Черния петък в България. По думите им поначало стоките у нас са много по-скъпи, както и по-некачествени. А даже и с истински намаления, цените в столичните молове надвишават тези на Запад. Според тях именно това е причината онлайн търговията вече да е много “по-вървежна”.
Ели, продавачка в магазин за дрехи, е една от малкото, която има допълнителна работа. Казва, че денят й е “лудница”, имало много повече хора и продажби от обикновено. Най-добре се харчели пуловерите.
В повечето магазини обаче има само по няколко клиенти едновременно и максимим по двама-трима на опашка пред касите.
В Бургас и Стара Загора фирмените магазини привлякоха най-много клиенти
Вял бе Черният петък в центъра на Бургас. По магазините нямаше желаещи за трескавото пазаруване с намаления. Тук-там някой клиент питаше за топла шапка, главно заради силния вятър и студа. Намаленията бяха 10 процента. В един от големите магазини на площад “Тройката”, също нямаше пазаруващи. В двата мола се струпаха повече клиенти. Там интересът бе предимно към фирмените магазини за дрехи и обувки. Намаленията бяха между 20- 30 %. Имаше обекти с промоция: “купи три – вземи четири”.
В двата мола в Стара Загора, намаленията за някои от стоките достигаха до 70%. До 50% по-евтино се продаваха маркови спортни стоки, луксозно бельо, обувки, дрехи, определени козметични артикули. Между 15 и 20% отстъпка получаваха ценители на скъпи парфюми.
В същото време не малко търговци, особено тези, които продават компютърна техника, затвориха офисите и магазините си за посетители и не даваха телефонни консултации в петък, за да могат да обслужат приоритетно заявките от интернет сайтовете си. Обичайно покупките на компютри и на периферни устройства, заявени онлайн в този ден, се повишават около 10 пъти.
В търговски центрове и хранителни магазини Варненци извиха опашки за обувки, техника и пържоли
Опашки за обувки, дрехи и козметика се извиха във варненските молове в Черния петък. В някои магазини, където отстъпките бяха по-солидни, цял ден имаше навалица. Тълпи пазаруваха маркови облекла на половин цена, опашки се образуваха дори на щанд за бездимни цигари, тъй като устройствата се продаваха с намаление. Продавачи от магазин за битова техника в един от търговските центрове споделиха пред, че за няколко часа оборотът се е вдигнал 10 пъти, главно заради ударните покупки на телевизори. П
етъчните намаления препълниха и големите хранителни магазини. В един от хипермаркетите клиенти се тълпяха за пържоли по 5,20 лв. килото, в друг – за плодове и зеленчуци на промоция. Черният петък подмина само Кооперативния пазар и рибната борса, където цените си останаха заковани на обичайните нива. Като контрапункт на пазарната треска книжарница в един от моловете организира Благотворителен петък с анонса, че 10% от стойността на всяка покупка ще бъдат дарени на УНИЦЕФ.
Българите пазаруват през телефон
Най-търсени телевизори и лаптопи
Още в началото на Черния петък тази година стана ясно, че клиентите предпочитат да използват мобилни устройства, за да разглеждат и пазаруват онлайн. През първия час на кампанията над 74% от посещенията на сайта са направени през мобилното приложение, показват данните на един от големите онлайн търговци. Първата поръчка в петък е направена в 7:08:08 ч., като рез първите часове на събитието са регистрирани поръчки на стойност 18 948 000 лв. – с 16% повече в сравнение със същия период миналата година. “Потребителите се интересуват от основни категории като домашни потреби, малки електроуреди, телевизори, телефони и лаптопи, но също така и от специални оферти като билети за събития и автомобили”, обясняват от онлайн магазина.