понеделник, януари 6, 2025
дом блог страница 7

Какво се знае за заразяването с птичи грип при говедата?

На фона на вълна от докладвани инфекции с птичи грип при говеда и други бозайници, Организацията по прехрана и земеделие на ООН (ФАО) пусна нови насоки за приложение на ефективни програми за наблюдение за ранно откриване на грип при говеда, пише ФАО и БТА.

От появата си преди повече от две десетилетия, вирусът на високопатогенната инфлуенца по птиците (HPAI) H5N1 еволюира в различни клонове. Clade 2.3.4.4b, открит за първи път през 2021 г., демонстрира значителна способност да заразява широка гама от видове, включително диви и домашни птици, а отскоро – сухоземни, и морски бозайници, включително тигри, мечки, тюлени, домашни котки и кучета. Регистрираните огнища при млекодайни говеда през 2024 г., заедно със случаите сред работници във ферми, които са в контакт със заразени говеда, подчертават спешната необходимост от укрепване на системите за наблюдение.

ФАО посочва в новата си публикация, че очаква разпространението от птичи грип при говеда (и вероятно предаването му от едър рогат добитък на хора) да се случи и в други страни.

Новите насоки на ФАО следват предишна техническа публикация, обобщаваща възникващата ситуация, пропуските в знанията и препоръчителните действия за управление на риска. Те подчертават критичната роля на ефективните системи за пасивно наблюдение, които насърчават докладването на предполагаеми случаи от фермери и ветеринари. Подобреното докладване трябва да се съсредоточи върху зони с висок риск, като тези с големи популации от домашни птици/млекодайни говеда или с дейност на мигриращи птици. Трябва да се обмисли използването на неофициални източници, включително промени на пазарните цени, социални медии и мрежи на общността, пише ФАО.

Насоките са предназначени да подобрят ранното откриване на вторични събития и да подкрепят основани на доказателства мерки за контрол на болестта, целящи да помогнат на фермерите да оптимизират използването на ограничените ресурси чрез съществуващи дейности за наблюдение. Тези препоръки имат широко приложение и за други видове животни, отглеждани във ферми.

Какво се знае и какво да се направи

Някои заразени животни показват тежки клинични признаци и висока смъртност. Признаците, наблюдавани при засегнатите говеда, включват намалено производство на мляко, сгъстено мляко, подобно на коластра, намален прием на храна, летаргия, треска и дехидратация. При някои животни обаче инфекцията може да доведе до липса на клинични признаци, което я прави потенциално трудна за откриване.

Остава да се разбере много относно предаването на HPAI H5N1 на говеда, но изглежда, че то се дължи основно на движението на заразени говеда, на персонал или на оборудване, споделени между фермите. Доказателствата също така предполагат, че са се случили събития между заразените млечни ферми и близките птицеферми. Други видове също са засегнати, включително котки и мишки, а има случай и на предаване на болестта от домашни птици към прасета. Дори ако прасетата не показват признаци на заболяване, те представляват повод за безпокойство, тъй като могат да катализират генетично пренареждане на птичи и човешки грипни вируси, потенциално създавайки нови щамове с пандемичен потенциал.

Препоръките на ФАО предлагат минималната цел на надзора за всички страни да бъде бързо откриване на случаи на разпространение на HPAI H5N1 от птици към нептичи видове, включително говеда. Ако бъдат открити, ветеринарните и здравните специалисти трябва да бъдат подготвени за бърза реакция, да затегнат мерките за намаляване на риска и да генерират доказателства в подкрепа на вземането на решения и политиката.

Основните, но ефективни системи за наблюдение започват с насърчаване на фермерите да докладват сами предполагаеми заболявания и да се възползват от рутинните ветеринарни посещения във фермите. Тези системи могат да бъдат разширени чрез опортюнистично тестване по време на кампании за ваксиниране, мониторинг на доклади от общности и индустриални групи за намалено производство на мляко, възприемане на базирани на риска стратегии за вземане на проби.

Тези стратегии трябва да вземат предвид фактори като география, модели на миграция на диви птици, сезонност, животински популации и клинични наблюдения по цялата верига на млечните продукти. В случай, че бъде потвърден случай на HPAI H5N1 при крава, органите за обществено здравеопазване трябва да бъдат незабавно информирани и да бъдат започнати разследвания, за да се определи дали работниците във фермата и други лица в близък контакт са били изложени или заразени.

За най-новата информация относно ситуацията с птичия грип при животните в световен мащаб вижте актуализацията на глобалните вируси на птичия грип на ФАО със зоонозен потенциал и докладите за ситуацията на Световната организация по здравеопазване на животните (СОЗЖ).

Плащаме 67% по-скъпа вода от 2 г. насам и ще се качва още

Водата почти в цялата страна от 1 януари поскъпва. Изключение прават 4 ВиК дружества, за които е предвидено поевтиняване – Добрич (с 15,4%), Хасково (с 6,2%), Кърджали (с 1,2%) и Ловеч (с -0,9%).

В останалите 24 области увеличението е от 0,8 до над 19 на сто.

Най-голямо то е в Сливен – 19,2%, и кубик вода там ще струва 4,65 лв. Но най-много ще плащат в Разград, където цената ще е 6,228 лв., въпреки че увеличението е само с 2,1 %. Втората област по ръст е Силистра – 6,12 лв.

На заседание в КЕВР стана ясно, че средното увеличение за страната от 2020 г. досега е 67%, а в София е 20 на сто. Поне до 2026 г. ВиК услугите ще поскъпват, защото това е предвидено и в приетите бизнес планове на дружествата за периода 2021-2026 г. и КЕВР стриктно ги спазва.

В цените по години са предвидени инвестиции, които компаниите трябва да направят, за да подобрят качеството на услугите и да намалят загубите по мрежата, които на места стигат 70- 80, дори 90 на сто.

А намалението на цените в четирите области е тъкмо заради това, че не са постигнали намаление на загубите, мерките за които са калкулирани в цената.

Защо ще продължи да поскъпва водата?

Неглижирането на ВиК сектора през годините доведе до остаряване на мрежата и до големи загуби на все по-ценната вода. Това е съчетано с хроничното безводие при суша в големи и малки населени места.

Към 11 декември на режим на водата бяха 300 населени места с 430 000 жители. Хронично, тъй като от 80-те години на миналия век Плевен, Ловеч и Севлиево например при засушаване минават на режим. 40 г. не стигнаха да се реши проблемът с язовир “Черни Осъм”, който при спадане нивото на водата неизбежно води към режим.

В началото на декември в Плевен министърът на околната среда и водите Петър Димитров съобщи, че

загубите по мрежата в града са 70%

и състоянието на амортизираната водопреносна мрежа е неглижирано повече от 35 г. Режим в Плевен няма, но се прогнозира, че още през февруари пак ще спрат чешмите.

Другият проблем е дали наистина големите загуби във ВиК мрежата в страната са риални, защото повечето оператори не мерят при влизане на водата в мрежата, а я изчисляват на база водоползване. В плана за възстановяване и устойчивост имаше проекти за поставяне на водомери при входа на ВиК системите, но никой не се е наел да направи подобен проект и той не остана в плана.

“Софийска вода” е една от малкото компании, които мерят водата не само на входа, но е разделила града на зони и подзони, за да се вижда къде се губи най-много. Мениджъри й са готови да окажат помощ на колегите си в страната.

Неведнъж е коментирано, че трябват милиарди инвестиции в мрежата, а министърът на околната среда и водите заяви на заседание на съвета за водите към ведомството, че само в програмата на МРРБ за общините имало 7,1 млрд. лв. Но тази програма далеч не е само за ВиК инфраструктурата./ “24 часа”

Пиян мъж вика към пловдивски полицаи: До утре ще ви уволня, боклуци!

Глоба в размер на 200 лв. по Указа за борба с дребното хулиганство отнесе пиян мъж за нецензурни думи и обиди към полицаи от пловдивското Четвърто районно управление.

Около 3,30 ч. на 22 декември трима униформени извършвали обход в центъра на града, когато на ул. “Йоаким Груев” 5 забелязали човек, който стои в таксиметров автомобил на пътната лента и се държи агресивно с водача. Чули го да казва “майка ти да ***” и “нещастник” и се приближили до колата.

Полицаите се представили на човека, който бил във видимо нетрезво състояние и поискали от него документ за самоличност. Таксиметровият шофьор пък им обяснил, че мъжът искал да се качи в колата, но той не се съгласил, тъй като се притеснявал от това колко е пиян. След това последвали ругатните, на които служителите на реда станали свидетели.

По време на проверката почерпеният мъж започнал да отправя нецензурни думи и към тримата полицаи. Наричал ги боклуци, казал им, че “до утре ще ги уволни” и продължил с псувни. Така бил задържан за 24 часа и отведен в сградата на Четвърто районно управление, където му бил съставен и Акт за констатиране на дребно хулиганство. Пред Районния съд той е изразил съжаление за стореното и магистратите преценили, че най-справедливото наказание е глоба в размер на 200 лв./ “24 часа”

Майко мила! Близо 130 000 превозни средства са напуснали София за 2 дни

Общо 129 610 пътни превозни средства, от които108 586 леки автомобила, са преминали през изходите на София в дните със засилен трафик 20 и 21 декември, съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).

В петък – 20 декември, леките автомобили, напуснали столицата, са били общо 63 626, а в събота – 21 декември, 44 960. По автомагистрала (АМ) „Тракия“ моторните превозни средства (МПС) са били 29 274 в петък и 22 850 в събота, по АМ „Хемус“ – 17 180 МПС в петък, и 10 224 в събота, по АМ „Струма“ – 13 855 МПС (петък) и 8698 в събота, по пътя II-81 през прохода „Петрохан“ – 3317 МПС (петък) и 3188 в събота. През почивните дни в страната са дежурили общо 98 екипи на БГТОЛ, със 196-ма инспектори.

От АПИ апелират шофьорите, на които предстои пътуване в следващите дни, да тръгват на път с автомобили, готови за зимни условия. Прогнозите на метеоролозите са за валежи от дъжд, които на места ще преминават в сняг.

Повече от 358 снегопочистващи машини са обработвали трасетата от републиканската пътна мрежа през нощта. Поради зимната обстановка е ограничено движението на всички МПС по пътя II-35 Троян – Кърнаре през Троянския проход и движението на тежкотоварни автомобили с ремаркета и полуремаркета през проход „Превала“ в област Смолян.

Пътят през прохода Рожен към Смолян да се използва по време на празничните дни, препоръчаха и от Областната дирекция на МВР в Смолян.

Областните пътни управления са в готовност да предприемат необходимите действия за обработка на настилките във високопланинските райони и проходите, където има предпоставки за хлъзгавост и заледявания, особено рано сутрин, когато температурите са по-ниски, посочват още от АПИ.

Целта е превантивните, а след това и снегопочистващите дейности да започват максимално бързо, за да се осигури проходимостта на пътищата. Приоритет са автомагистралите, най-натоварените направления по първокласната и второкласната пътна мрежа и проходите, осигуряващи връзките между Северна и Южна България.

Необходимо е шофьорите да карат с повишено внимание и съобразена скорост, като спазват дистанция, да не предприемат резки маневри и изпреварване на снегопочистващите машини, посочват от АПИ. Блокирането на движението от превозни средства, които не са подготвени за зимни условия, затруднява пътуването на всички останали шофьори и работата на снегопочистващата техника.

Дерайлиралият край Батановци влак отнесъл постройка и разсипал въглища в частен имот

Станалият по-рано днес инцидент, при който четири вагона от влак, превозващ въглища, дерайлираха край Батановци, е предизвикал множество материални щети. Това съобщи пред БТА кметът на населеното място Радослав Петров.

По думите му при обръщането на един от вагоните е разсипано голямо количество въглища в частен имот в близост до жп трасето в махала “Андрейна”. Отнесена е и част от постройка, намираща се в двора към него.

“В момента ситуацията е много сложна, защото районът е труднодостъпен. Вследствие на дерайлирането са отнесени стълбове и няма никакво електричество по жп линията. Има и откъснати стрелки”, обясни кметът.

Той коментира, че е трудно до мястото да достигне и влекач, който да изправи вагоните. В момента те се разтоварват с малки багери.

Според Петров възстановяването на щетите ще отнеме поне седмица.

В момента движението на влакове по международната линия се осъществява до гара Батановци. Оттам на всеки кръгъл час са осигурени автобуси, които извозват пътуващите в посока Радомир, Дупница и Кюстендил.

Кметът на Батановци благодари за бързата реакция от страна на ръководството на БДЖ, което се е отзовало на място. “Хубавото в случая е, че няма жертви, но последиците са големи”, допълни той.