сряда, януари 8, 2025
дом блог страница 4364

Как изглежда 20-трилионният дълг на САЩ в банкноти по $100 (инфографика)

САЩ са най-голямата икономика на света. По данни на Световната банка през 2015 г. държавата е произвела продукт на стойност над 18 трлн. долара. За да се поддържа тази икономика обаче са нужни и огромни заеми. Последните данни показват, че публичният дълг на САЩ вече надхвърля 20 трлн. долара.

Сумата изглежда огромна и много хора дори не могат да си я представят. За да онагледи тази задлъжнялост, Demonocracy.info е създал инфографика, която ще помогне да си представим какво значат 20 трлн. долара.

Китай построи най-големия плаващ соларен парк на Земята

Най-големият плаващ фотоволтаичен парк на Земята е завършен и е свързан към електрическата мрежа на Китай. Огромното съоръжение е част от дългосрочния план на китайското правителство за справяне с рекордните емисии въглероден диоксид, които отделя икономиката.

Плаващите фотоволтаици са разположени край брега на град Хуайнан в провинция Анхуей. Съоръжението с капацитет 40 мегавата е създадено от производителя на фотоволтаични системи Sungrow Power Supply Co. Плаващата централа е изградена върху въглищна мина, която затворена и в последствие залята с вода.

Подвижните слънчеви ферми стават все по-популярни в целия свят, защото дизайнът им решава някои от проблемите, свързани с ефективността на централите и интегрирането им в жилищните региони. Тези плаващи съоръжения не заемат земя, която е необходима за посеви или урбанизация. Също така намаляват изпарението на вода. По-студеният въздух на повърхността също помага да се сведе до минимум риска от намаляване на ефективността на соларните клетки, което е свързано с продължителното излагане на по-високи температури.

Това е само едно от многото подобни съоръжения, които се строят и ще се строят в Китай. През 2016 г. бе представено подобно съоръжение в същата област с капацитет от 20 мегавата. Китай също така е дом на соларния парк Longyangxia Dam – огромно съоръжение, разположено на площ от 10 квадратни километра и обявено за най-голямата слънчева електроцентрала на земята.

Бързият преход към слънчева енергия се дължи в голяма степен на падащите цени на технологията за производство на съоръженията. Правителството наскоро обяви своята цел да увеличи използването на възобновяеми енергийни източници с 20% до 2020 г.

Какво да направим, ако резервацията за круиз ваканция е дублирана

 Случвало ли ви се е едва няколко дни преди датата ви на отплаване, когато вече отдaвна сте планирали отпуските си, закупили сте самолетните билети за цялото семейство, уредили сте трансферите „посрещане“ и „изпращане“ между летището и съответния круиз терминал, евентуално хотелски нощувки, планирали сте бреговите си екскурзии по маршрута, както и други допълнителни услуги на борда, да бъдете информирани от круиз линията чрез вашия круиз експерт, че корабът е пълен, налице са дублирани резервации и ви се предлага компенсация, ако се откажете от пътуването? Е, освен при авиолиниите, хотелите и курортите на сушата, тази практика не подминава и круиз линиите, макар и доста по-рядко.

На какво се дължат дублажите при круизите? Светът в който живеем от ден на ден става все по-сложен. Това личи и по все по-неясните и пълни с поредица от условности промоционални кампании на производителите на пътешествия по вода. Понякога дори за професионалните круиз експерти е трудно да разберат, или да хванат логиката на мислене на колегите си от маркетинг отделите на круиз линиите. Обикновено причината да ви бъде отказан круиз е едно от следните:

    сложна търговска практика, провеждана от круизните компании, вследствие на която чрез математически алгоритми се прави анализ и предвиждане колко пасажери ще анулират, ще бъдат препятствани или просто няма да се явят на круиз терминала в деня на отплаване. Оптимизирането на приходите и тази вероятна въпросна бройка хора води до това корабът да бъде препродаден с определен процент над капацитета си, т.е. налице са условия за дублирани резервации на каюти. Понякога тази практика е факт и след събиране на 100% от всички дължими плащания от клиентите;
    наложителна промяна в обявения маршрут на кораба. Основна причина тук е дислоцирането на кораб на друго място поради очакваното по-голямо пазарно търсене в друга дестинация;
    технически инцидент който принуждава круиз линията да отмени едно или повече последващи отплавания, тъй като корабът трябва да бъде изведен на сух док за ремонт;
    чартър на целия кораб. В този случай частна компания или друга организация наема целия кораб и круизната компания е принудена да анулира всички съществуващи резервации.

За разлика от авиолиниите и хотелите, дублираните резервации при круизите са далеч по-малко, а управлението им е съществено по-ефикасно. Важно е всеки пасажер да знае, че в договора му за круиз с круиз линията съществува клауза, според която компанията има право да върне и откаже настаняване на всеки, независимо от възникналата причина.

Какво се случва на практика в подобна ситуация? Първото нещо, което круиз линиите предприемат, е да ви предложат една или повече компенсации в зависимост от времето оставащо до отплаване, типа резервирана каюта от вас, лоялността ви като техен пасажер и продължителността на анулирания круиз. Тези компенсации могат да бъдат:

    определена допълнителна сума борден кредит за следващ круиз;
    частично или пълно покриване на цената за бъдещ, подобен круиз на същия кораб, или различен  маршрут с различен кораб;
    покриване на таксите за отменени резервации към авиолинии, хотели и компании за наем на коли;
    настаняване в по-горен клас каюта при следващ круиз, без допълнително заплащане;
    пълно възстановяване на внесените суми и др.

Понякога, против волята ви може да се наложи да освободите вече определената ви каюта с конкретен номер и да бъдете преместени в друга. Тук обикновено причната е възникнала нужда на по-голяма група. Отново обаче ще ви бъде предложена някаква компенсация.

Как да действаме в случай на дублирана круиз резервация? В най-добрата ситуация имате на ваша страна опитен круиз експерт, който е направил и отговаря за вашата резервация и има добри лични контакти в съответната круиз линия. Тук въпросът е, че ако трябва да бъде отказан круиз на 34 пасажера, кои точно да бъдат те? Обикновено тук посоката на мислене е, че това трябва да са клиенти, заплатили най-ниска цена за даденото отплаване, които не са лоялни клиенти на компанията, които имат най-несъществен финансов принос към въпросния круиз, както и такива, които няма кой да защити – круиз агенция, туроператор или някой друг. Все пак важно е да не се изпада в паника! Вместо непремерен и груб език, влезте в конструктивен тон с представител на самата круиз линия и се опитайте да договорите възможно повече компенсации за дискомфорта, който ви е причинен. Би било прекрасно ако имате и сключена застраховка „Отмяна на пътуването“ независимо по какви причини. Подобна застраховка би покрила ако не напълно, то по-голямата част от финансовите щети свързани с пътуването.

Можем ли да предотвратим дублаж? Въпреки, че никога няма напълно безрисков подход, имайте предвид и следното:

    за предпочитане е да сте резервирали каюта с определен номер още от България, а не каюта от типа GTY, при която круиз линията трябва да определи точното местоположение на борда;
    за предпочитане е да избягвате отплаванията в топ сезона за съответната дестинация;
    разпечатайте си документите за круиз веднага след като направите окончателното плащане към вашия круиз експерт.

Има случаи, когато хората целенасочено чакат последния момент, буквално дни преди отплаване, за да резервират всички брегови екскурзии, спа процедури, пакети с напитки и др., и тези елементи да бъдат отразени в документите за круиза. Когато чакате всичко да бъде напълно перфектно, точно в този момент можете да бъдете изненадани, че профилът ви в сайта на круиз линията е блокиран и нямате техническа възможност да си изтеглите документите. Когато това се случи 3-4 дни преди отплаване, бързото установяване на контакт с круизната компания и вземането на решение от тяхна страна по вашия казус граничи с невъзможното.

Източник: Българско круиз общество

И Fitch повиши перспективата пред българския кредитен рейтинг

След като вчера рейтинговата агенция Standard&Poor’s Global Ratings повиши перспективата пред кредитния рейтинг на България от „стабилна“ на „положителна“, днес това направи и другият голям конкурент – Fitch Ratings. Агенцията потвърди дългосрочния кредитен рейтинг на България ‘BBB-‘ в чуждестранна и местна валута, тавана за рейтинг на страната ‘ВВВ+’, както и краткосрочния кредитен рейтинг в чуждестранна и местна валута ‘F3′, съобщават от Министерството на финансите.

Подобряването на перспективата до положителна отразява оценката на Fitch Ratings, че показателите за развитието на външния сектор на България значително се подобриха. Продължителният период на постоянен спад на съотношението на външния дълг към БВП и положителните тенденции по текущата сметка, доведоха до по-добро представяне на външните финанси на България в сравнение със страните от групата с рейтинг „ВВВ“, пише в мотивите.

Спрямо другите страни със сходен рейтинг, показателите за публичните финанси на страната повлияват положително за повишаването на оценката на рейтинга. От Агенцията очакват бюджетен дефицит за 2017 г. от 0.6 % от БВП, който е доста по-нисък от групата с рейтинг „ВВВ“. Държавният дълг към БВП ще продължи да намалява под този на страните с рейтинг „ВВВ“.

Растежът на БВП се засилва. Fitch прогнозират икономиката на България да нарасне с 3% през 2017-2018 г., което съответства на средния темп на растеж за държавите с рейтинг „ВВВ“.

Fitch посочват факторите, които индивидуално или колективно биха предизвикали повишаване на оценката за рейтинга. Това са засилване на потенциала за растеж на БВП и постепенно сближаване с равнищата на доходите спрямо държавите от групата със сходен рейтинг, по-висок икономически растеж без появата на външни дисбаланси, и бюджетна стабилност, която подкрепя устойчивостта на публичния дълг.

Бъдещи развития, които индивидуално или колективно биха довели до преразглеждане на перспективата до стабилна от страна на Агенцията, са по-високи бюджетни дефицити водещи до бързо влошаване на траекторията на публичния дълг, както и материализиране на условни задължения, например подкрепа на държавни предприятия с публични средства.

България и „Газпром“ подписаха за строеж на инфраструктура

 България и руският газов монополист „Газпром“ подписаха пътна карта съгласно която страните ще проучат въпроса за развитие на газопреносната инфраструктура на територията на България при отчитане на правилата на ЕС. Документът бе подписан от министърът на енергетиката Теменужка Петкова и председателят на Управителния съвет на „Газпром“ Алексей Милер. Двамата проведоха работна среща в рамките на Петербургския международен икономически форум 2017.

От пресцентъра на българското ведомство съобщиха, че по време на срещата страните са обсъдили перспективите за развитие на сътрудничеството в газовата сфера, като е отбелязан ежегоден ръст на експортните количества руски газ за България, считано от 2013 г.

Положителната динамика се запазва и през 2017 г. От 1 януари до 31 май обемът на доставките е нараснал с 14.5% в сравнение с първите пет месеца на 2016 г.

Алексей Милер е информирал Петкова за изпълнението на проекта „Турски поток“ и е изразил увереност, че създаването на нови мощности за пренос на газ през акваторията на Черно море ще допринесе в значителна степен за повишаване сигурността на доставките на природен газ за потребителите от Южна и Югоизточна Европа, в това число и за България.

Петкова, от своя страна, е информирала за развитието и инвестициите в газопреносната система на България, както и за концепцията за газоразпределителен център.