събота, януари 11, 2025
дом блог страница 4357

Трансгранична трамвайна линия свързва Франция и Германия

Нова трансгранична трамвайна линия свързва центъра на Страсбург (Ба Рен, Франция) и станция Кел в Германия. Пускането й в експлоатацията е историческо събитие за двете страни, тъй като от 72 години не минавал трамвай между Франция и Германия.

Новите трамваи ще обслужват продълженията на двете съществуващи линии. Линия D, която бе удължена до Кел (Германия), улеснява живота на близо 20 000 жители на Страсбург, които работят в Германия. Линия А обслужва град Илкирш, южно от Страсбург.

Дизайнът на новата трамвайна линия Citadis е плод на сътрудничеството между Peugeot Design Lab и отдела по дизайн на Alstom. 12 от общо 22 нови трамвая вече са доставени от Alstom на компанията за градски транспорт на Страсбург – CTS. Трамваите са поръчани съгласно рамково споразумение, подписано в края на 2014 г. Проектът спечели 9 000 гласа в онлайн кампания.

Земеделското министерство прави социална мрежа за фермери

Фермерите в България ще могат да обменят опит и идеи в нова социална мрежа, която ще бъде създадена специално за тях от държавата. Идеята беше днес анонсирана от земеделският министър Румен Порожанов по време на форум, посветен на на новите технологии в бранша.

Порожанов я промотира като „ново комуникационно пространство, в което всичко заети в сферата на селското стопанство да могат да обменят опит и идеи, да комуникират помежду си онлайн 24 часа“, цитиран от пресцентъра на ресорното му ведомство.

Идеята на новата земеделска мрежа е да бъде медийна среда, където  ще даде възможност не само на хората в бранша, а и на цялото общество да е наясно с това какво се прави за повишаване ефективността от нашата работа. „По този начин ще дадем възможност на цялото българско общество не само да знае какво се прави за него в сферата на селското стопанство, а и пряко да участва в процесите. Съзнаваме, че това е една амбициозна задача, но само чрез правилното комуникиране вътре в сектора и на сектора с цялото общество ще намерим най-краткия и ефикасен път за реализация на нашата мисия. Изхранването на един народ не е само стопанска цел, а и човешка кауза“, смята още министърът.

Земеделците ще могат да кандидатстват от ноември за субсидии за иновации. Максималният размер на допустимите разходи за един иновативен проект ще бъде в размер на 1 млн. евро. Парите са по мярка 16.1 „Подкрепа за сформиране и функциониране на оперативни групи в рамките на Европейското партньорство за иновации“ от Програмата за развитие на селските райони (2014-2020). До есента ще бъде приета наредбата за мярката, а през ноември ще започне приемът на проекти, като за програмния период до 2020 г. бюджетът по мярката е 20 млн. евро, съобщи Порожанов.

По думите му по инвестиционните мерки 4.1 и 4.2 също приоритетна подкрепа получават проекти, при които иновацията е съществена част. По думите му предстоят промени в наредбата по мярка 4.2, с които определението за иновации няма да бъде толкова рестриктивно.

EasyJet пусна две нови евтини линии от Варна

Нискотарифната авиокомпания easyJet открива две нови летни линии от Варна до Лондон (Гетуик) и Берлин (Шьонефелд). Новината бе съобщена от концесионера на летищата във Варна и Бургас „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД.

От днес, 6 юни, нискотарифната компания започва да изпълнява маршрута от Варна до британската столица три пъти седмично – вторник, сряда и събота. На 28 юни easyJet ще стартира и втория си маршрут от Варна с директен полет до немската столица Берлин. Полетите по тази линия ще се осъществяват два пъти седмично – в сряда и събота.

Днес Летище Варна посрещна тържествено с воден салют първия полет на easyJet от Лондон. На церемонията по откриването присъстваха областният управител на Варна Стоян Пасев и Кмета на Община Варна Иван Портних, ръководството на „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД и представители от авиокомпанията.

През 2017 г. от и за летище „Варна“ ще бъдат разкрити полети до 11 нови дестинации, които ще се осъществяват от 8 авиокомпании, съобщи още Хеппе. Новите дестинации ще са до Германия, Литва, Финландия, Чехия, Италия, Кипър, Гърция, Нидерландия и Хърватия.

Летището във Варна очаква тази година да има 1.9 млн. пътника трафик и 16 хил. полета. Концесионерът на двете морски летища очакват 2017 г. да е най-добрата от историческа гледна точка за летището. Планираните инвестиции на летището във Варна през тази година са 6 млн. лв.

 

Изолацията на Катар: Чашата на търпението преля

Дипломатическата криза, която избухна в Персийския залив се разрастваше постепенно, а ескалацията й бе въпрос на време. Срещу малката по територия, но с големи амбиции в регионалната политика държава, се изправи обединен фронт. А това освен засилено внимание в световните новинарски емисии, ще донесе на Катар и икономически последици в краткосрочен план.

Според бившия зам.-министър на външните работи Милен Керемедчиев решението за изолация е безпрецедентно. Катар заедно със Саудитска Арабия, Обединените арабски емирства (ОАЕ), Бахрейн и Оман са в Съвета за сътрудничество на страните от Персийския залив – регионална организация, подобна на Европейския съюз. „В този Съвет се обсъждат възможности за взаимно признаване на визите, за единна валута, за единни политики по въпроси в световен мащаб. Така че за да се изключи един толкова близък член и да се вземат толкова твърди мерки спрямо него, наистина е изключително тежко като решение“, обясни Керемедчиев пред Economic.bg.

По думите му причините за кризата не са една или две. Връзка може да се търси със случилите се през последните месеци атентати във Великобритания, което е преляло чашата на търпение. „По всяка вероятност службите в обявилите се срещу Катар държави имат някаква по-точна информация и взимат превантивни мерки. От друга страна, опитите за някакъв вид вразумяване на катарската външна политика достигнаха до задънена улица“, смята бившият зам.-министър и допълва, че трябва да се има предвид, че в страната функционира един от рупорите и проводниците на по-твърдия ислямски фундаментализъм – телевизия „Ал Джазира“, а от 2012 г. в Катар има бюро на афганистанските талибани.

Керемедчиев и анализаторът на Близкия изток Руслан Трад са на общо мнение, че посещението на президента Доналд Тръмп в Саудитска Арабия е катализирало процеса и е дало сериозен стимул на най-голямата по територия държава на Арабския полуостров да действа. „Напрежението между Саудитска Арабия, емирствата и Катар тлееше от няколко години. Но през последните седмици то ескалира и се стигна до решение за скъсване на отношенията между някои от страните в Съвета за сътрудничество на страните от Персийския залив“, смята Трад.

Според него обръщението на Тръмп към 55 мюсюлмански държави е повлияло силно, защото САЩ биха искали да видят подобно развитие на събитията и Катар да бъде притиснат. Трад е убеден, че последиците вече излизат извън Персийския залив, защото Йемен, Египет и Либия също се присъединиха в изолацията. По думите му може да видим сблъсък между различни фракции в Либия и Сирия, подкрепяни от различните държави. Важна е и реакцията на Иран, както и на Русия, която също заяви, че наблюдава отблизо ситуацията. „Последиците ще са не само геополитически, но и икономически заради силата, която има Катар с газа“ допълва Трад.

Според Керемедчиев единствената държава, която се опъва на общата политика на Съвета за сътрудничество на страните от Персийския залив, е именно Катар. Освен това емирството от дълги години подкрепя и организацията „Мюсюлмански братя“, което пък е причина за конфликт с Египет. „Ясно се вижда как редица държави се дистанцират от Катар и го оставят да отговаря сам на критики от страна на световните сили“, допълни той.

Руслан Трад очаква реакцията на Кувейт и Оман, които трябва да решат дали да вземат участие в изолацията на Катар или не. „Близките отношения на Катар с Иран допълнително усложняват ситуацията, защото останалите страни от Съвета са срещу влиянието на ислямската република. Другата линия на обвинение срещу Катар е, че спонсорира терористични групи, които са главните извършители на атентати на територията на Саудитска Арабия“, казва анализаторът.

По думите му скандалът досега се е развивал бавно, а поводът в сравнение с причините е доста малък и е свързан с изказвания, които се появиха в официалната информационна агенция на Катар в подкрепа на Иран. „После Катар заяви, че всъщност имало хакерска атака и съобщенията са пуснати от тях. За съжаление реакцията на Катар дойде твърде късно, което нажежи отношенията“, смята Трад. Ситуацията се усложнява допълнително от откровеното сближаване на Катар с Иран и влиянието на емирството върху Хамас около конфликта в Палестина.

Бившият зам.-министър смята, че България за пореден път показва непознаване на региона като външна политика. „Ние отказахме да отворим посолство в Саудитска Арабия – най-важната държава в региона, която в момента е подкрепяна от най-силните страни в света“, заяви Керемедчиев и посочи като доказателство, че в последните 20 години нямаме открито посолство в региона освен това, което отворено в Катар преди няколко години. „Изиграваме картите по лош начин и това не ни помага да изградим сътрудничество и приятелство с тези държави, които са важни в Персийския залив. Ние сме една от двете държави от 160 държави в Обединените Арабски Емирства, които имат само генерално консулство в Дубай, а нямат посолство в  Абу Даби“, допълни той.

Aвиoĸoмпaниитe в Бългapия пpeдлaгaт втopитe нaй-eвтини пoлeти в cвeтa

Aвиoĸoмпaниитe, oпepиpaщи нa бългapcĸия пaзap, пpeдлaгaт втopитe нaй-изгoдни пoлeти в cвeтa cлeд тeзи c бизнec в Maлaйзия. Toвa пoĸaзвa втopoтo издaниe нa ĸлacaциятa нa oнлaйн плaтфopмaтa Кіwі.соm зa цeнитe нa пътyвaниятa cъc caмoлeт в paзличнитe дъpжaви.

 

Cпopeд индeĸca Flіght Рrісе Іndех зa 2017 гoдинa cpeднaтa cтoйнocт нa 100 ĸилoмeтpa пoлeт y нac възлизa нa 4,65 дoлapa или c пoвeчe oт 2 дoлapa пo-eвтинo oт cлeдвaщaтa в cпиcъĸa eвpoпeйcĸa дъpжaвa – Pyмъния.

 

B тoп 10 влизaт няĸoлĸo aзиaтcĸи cтpaни, ĸaĸтo и дpyги oт Cтapия ĸoнтинeнт ĸaтo Πopтyгaлия, Швeция и Иcпaния. Cъceднa Typция изпpeвapвa Pyмъния и ce нapeждa нa 4-тa пoзиция.

 

Oт дpyгa cтpaнa нaй-cĸъпo излизaт 100 ĸилoмeтpa пoлeт в дpyги двe eвpoпeйcĸи cтpaни – Бeлгия и Xoлaндия. Taм cpeднитe cтoйнocти ca cъoтвeтнo 54,63 дoлapa и 54,51 дoлapa или c близo 12 пъти пoвeчe oт тeзи y нac.

 

Πo oтнoшeниe нa пътyвaниятa c ниcĸoбюджeтни aвиoлинии нa ĸpaтĸи paзcтoяния Бългapия oтнoвo e нa втopo мяcтo, нo тoзи път изпpeвapeнa oт Pyмъния. Aĸo y нac цeнaтa нa 100 ĸилoмeтpa в тaзи ĸaтeгopия e 3,18 дoлapa, тo в cъceднaтa ни дъpжaвa e 3,04 дoлapa. Haй-cĸъпи тyĸ ca пoлeтитe в Kaтap – 87,50 дoлapa.

 

Πo paзличeн нaчин oбaчe cтoят нeщaтa пpи пътyвaниятa нa ĸъcи paзcтoяниe c ĸoнвeнциoнaлни aвиoĸoмпaнии. Πpи тяx пoлeтитe в Бългapия излизaт знaчитeлнo пo-cĸъпo – cpeднo пo 9,68 дoлapa нa 100 ĸилoмeтpa, ĸoeтo нapeждa cтpaнaтa ни нa 18-тo мяcтo в cвeтa.

 

Πoлeтитe нa дълги paзcтoяния излизaт oщe пo-eвтинo y нac. C ниcĸoтapифни aвиoлинии тe ca пo 1,94 дoлapa нa 100 ĸилoмeтpa, a c тpaдициoнни ĸoмпaнии – пo 3,82 дoлapa.

 

Haй-ниcĸa e cтoйнocттa пpи пъpвитe в Швeция, Hopвeгия и Иcпaния, a пpи втopитe – в Литвa и oтнoвo в двeтe cĸaндинaвcĸи cтpaни. И в двeтe ĸaтeгopии Бългapия влизa в cpeдaтa нa тoп 10.