понеделник, януари 13, 2025
дом блог страница 4339

До 3 години се предвижда да има работеща електронна тикет система

Има 45 % спад на издадените глоби за 40 лева за нередовни пътници

45 % спад на издадените глоби за 40 лева за нередовни пътници в градския столичен транспорт. Голяма част от клиентите явно са решили да си купят абонаментни карти. Това каза в ефира на БНТ изпълнителният директор на Центъра за градска мобилност Христиан Петров.

Той обясни, че след 3 години се предвижда да има работеща и ефективна електронна тикет система. „При въвеждане на електронна тикет система ще е по-удобно за самия потребител, ще може по-лесно да се следи натовареността на транспорта, няма да има промяна на тарифната политика при електронната система“, каза Петров.

{josociallocker}“Тикет системата не е панацея за всички проблеми в градския транспорт, но ще сме по-ефективни“, обясни още Петров.

„Ще имаме по-точни данни, ще видим къде и по какъв начин се случва т.нар. „гратисчийство“. Ще има и броячи в градския транспорт, за да разберем колко са пътниците и колко не са се валидирали и така ще изпратим контрольори там, където се установят сериозни нарушения“, добави той. sofia.utre.bg{/josociallocker}

Винен Джулай във Флората

Търговско изложение за вино и храни, произведени в България –  „Винен Джулайфест 2017“, за втора поредна година ще събере под един покрив компании, лидери от основните браншове, свързани с отглеждането на лозя и производството на вина и спиртни напитки, както и фирми от хранителната промишленост, които защитават високото качеството на българските храни.

Изложението ще се състои в Експозиционен център „Флора“ – Бургас от 30 юни до 2 юли. Така събитието ще стане основен акцент на посрещането на лятото Джулай Морнинг в Бургас с богата арт програма и благотворителна кауза, която и тази година ще бъде свързана с безопасността на движението на децата. Партньори в благотворителната кауза са Сдружение SOS-ПТП, рокерите от Hooligans МС и „Морски братя“ , а набраните средства са предназначени за площадка по пътна безопасност в бургаската детска градина „Синчец“.
Търговското изложение „Винен Джулайфест 2017“ се организира от Инфо Маркет 2 000 и информационен сайт burgasdream.com с подкрепата на Община Бургас и в партньорство с Бургаската Регионална туристическа камара/ БРТК/. Виненото събитие е с вход свободен .
„Винен Джулайфест 2017“ ще даде възможност на посетителите  за безплатни дегустации и в двете зали на изложението, като публиката ще избере най-добрите продукти на българските производители на вино и храна. Томболи и в трите фестивални дни ще предостави награди на най-активните посетители, които ще получат бутилка вино от любимата си марка и производител.

{josociallocker}Посетителите ще имат възможност да дегустират над 250 вина от различни винопроизводители от региона и цялата страна. Хранителната промишленост ще бъде представена от водещи месопроизводителни и млекопреработвателни фирми, а любопитен акцент са трюфелите, които все по-активно навлизат в хранителната култура на българите.

Новият момент във второто издание на „Винен Джулайфест 2017“  е насочен към туристите – български и чуждестранни.  Виненият туризъм е най-модерният в момента и привлича сериозен интерес към българските производители и възможността тези вина да бъдат дегустирани на място. Заедно с популяризацията на производителите, ще бъдат популяризирани и винени маршрути, които включват емблематични исторически, археологически и природни обекти. zonaburgas.bg{/josociallocker}

 

Може ли да стане Бургас мегаполис?

Бургас се смята за един от градовете, който има сериозна перспектива за развитие в следващите години и дори десетилетия. Въпросът е в чисто териториален план как общинат може да увеличава площта си и как ще си взаимодейства със съседните общини за в бъдеще.

Според част от прогнозите градът може да достигне измеренията на един вид мегаполис, разбира се според българските измерения. Само за десет години към Бургас са присъединени няколко селища, които до преди  това са били самостоятелни териториални единици. Сега са квартали на областния град. Става въпрос за Ветрен, Банево, Горно Езерово, м.с. Черно море, Рудник, а и Лозово.  Това доведе до увеличение на общата площ на града, както и на населението му.

Допълнителен импулс в тази посока дава и потока от пристигащи хора от други градове, най-вече от Ямбол, Сливен, Елхово, Болярово, Стралджа, както и селата около общините Руен и Сунгурларе. Този поток доведе до преселение на около 30 хиляди души за последните 8 години. Основната причина е избухналата световна икономическка криза през 2008-2009 година, която пък се отрази много тежко в България, особено в малките населени места.

Тогава голяма част от хората потърсиха спасение в чужбина, но други се насочиха към колемите градове, като Бургас. В интерес на истината тогава морския център също се тресеше под ударите на кризата, но силната капиталова програма на общината, както и усвояването на солидни средства от европейските фондове донякъде тушираха ударите.

В крайна сметка градът не спира да се ризширавя и да расте, въпреки, че и от тук има емигрантски поток към държавите от западната част на Европа. В момента според официалните справка в Бургас живеят 215 хиляди души, а според неофициална, но по-реална информация жителите са около 250 хиляди.

Според последните планове градът ще се разширява в няколко посоки. Въпрос на месеци е да се започне строителството в местността Ъгъла, позната повече като Кьошето. Тя се намира на атрактивно място между Солниците и квартал Сарафово.  Вече има обособени ПУП-ове, като все още има едно преразпределение на собственост на територията на големия парцел. Очаква се там да бъдат налети внушителни суми, като се спрягат около 350-400 милиона евро.

Край квартал Крайморие все още стои непокната земята, върху, която трябваше да се изгради нов квартал след инвестиция на бизнесмена Тодор Батков. До този момент предварително обявените намерения не се изпълняват, въпреки големите обещания и анонси. Рано или късно обаче и там ще влязат багерите, най-вече заради големия интерес от руската общност, която живее на територията на региона.

Самото понятие мегаполис се охарктеризира, като  а съчетание на много агломерации, които образуват хиперорганизиран район. Това е обширна високоорганизирана зона, обикновено с полосовидна конфигурация, която се образува от срастването на няколко градски агломерации (не по малко от 25 млн. души). Терминът мегалополис е въведен от географа Жан Готман през 50-те години на 20 век за означаване на свръхурбанизирана зона в САЩ.

Мегалополисът се образува като особено широка метрополна област или от свързването във верига на няколко такива.

Според тези определения Бургас никога няма как да стане мегаполис на базата на изискванията за брой жители. Ако процедираме през призмата на родните мащаби обаче градът може да получи подобни определения или относителни измерения.

{josociallocker}В самият град текат процеси, които не могат да бъдат пренебрегвани. Такива са например инвестициите и разширенията в промишлените зони. Само преди година местните общински съветници гласуваха подобрения и инвестиции в северната зона.В тази  промишлена зона на Бургас ще бъдат обособени нови обслужващи улици, инфраструктурни коридори и нови квартали.

Разширението обхваща територията между път І-6 София-Бургас, бул.“Проф. Я. Якимов“ и бул.“Янко Комитов“. Това е включено в предвиденото разширение на строителните граници на Бургас.

За отделни поземлени имоти има допуснати и проведени процедури по промяна на предназначението на земеделската земя. Те са разработени като самостоятелни устройствени планове без да е изготвен общ ПУП на територията.

Необходимостта от всичко това е свързана със засиления инвестиционен интерес в последните години. Ключово е местоположението на имотите тук, тъй като се намират в територията, заключена между важни международни, национални и локални транспортни артерии.

През последните години в зоната е реализирано ново строителство, основно на производствено-складови и обществено обслужващи обекти, осигуряващи значителен брой работни места и генериращи засилен трафик на леки коли, както и на тежкотоварни автомобили.

От 2011 година работи и Индустриално – логистичен парк край безмитната зона. Вече работи и индустриалният парк край Българово. Предстои играждане и на подобен парк върху терена на бившата вече авиобаза Равнец. Това създава предпоставки за нови инвестиции, изграждане на логистични и производствени мощности, което пък води до естевствено увеличаване и разширяване на границите на целия град и инфраструктурата му. Напълно е възможно е голяма част от територията на сегашната община Бургас да се превърне в град. Предпоставките за това са налице.

 Друг фактор за създаването на структура на мегаполис е строителството в региона. Вече и с просто око може да се забележи, че между квартал Сарафово и Поморие изграждането на жилища и на курортна база продължава с пълна сила. Това означава, че двдете зони до 10 години могат да се слеят в една цялостна урбанизирана структура.

Всъщност нещо подобно вече се е получила в зоната между Равда и Свети Влас. По протежението на тази ивица вече почти няма никакво прекъсване. Тя представлява една постоянна бетонна зона с всякакви разновидности. Като се започне от огромни, дори мегаломански хотелски комплекси и се стигне до малки семейни вили.

Не са малко вече прогнозите, които вещаят по протежение на целия Бургаски залив да се застрои всичко, което е позволени и възможно. Според последните изчисления в момента ивицата е бетонирана на около 65 процента. Остават 35 процента, които не са проблем от инвестиционна гледна точка.

В тази посока в момента тече много солидно строителство и в парк Росенец. Там постоянно изникват нови къщи и вили, които опасват красивата местност. Отделно стари почивни станции биват тотално ремонтирани и обновявани. Сериозен е интересът и към Рибарското селище.

Друа посока, в която градът постоянно расте са терените около комплекс Меден рудник. Там строителството не спира, като старата част на комплекса е опасана от нови кооперации, къщи и почивви вили. В посока Средец също има инвестиционни намерения, макар, че там преобладават земеделските земи.

В крайна сметка вероятността Бургас да стане мегаполис по родните стандарти е напълно реална. Тук не говорим за агломерации като Шанхай, Токио или Мексико. До 20 години обаче възможността градът да се съедини с Поморие и дори със Созопол не са за пренебрегване. Това може би ще създаде нови териториални единици и селищни структури, но на този етап е рано да гадаем, а и излишно. Процесите обаче са факт и те не могат да мъда спрени. В крайна сметка в последните две десетилетия рабиха страната на няколко действащи икономически региони и други, които умират. Даействащи са Черноморието, Тракия и София. В останалите места градовете вегетират, а хората бягат.

Бургас обаче има шанс да се превърне в голям икономически и логистичен център. Голямото летище и високия капацитет на държавното и частните пристанище също допрпинасят за тази перспектива. Всичко това в комбинация с все по-мощно развиващ се туризъм създава условия наистина за прекрояване на границите на града и създаване на нови измерения в бъдеще.{/josociallocker}

Черноморски фар

ПЕТ БУРГАСКИ УЧИЛИЩА СА В КЛАСАЦИЯТА НА НАЙ-ДОБРИТЕ В БЪЛГАРИЯ

Пет бургаски училища са в класацията на Министерство на образованието за  най-добрите в страната, на база резултатите от Националното външно оценяване след 4 и 7 клас.   

Кметът Димитър Николов се срещна с директорите на Начално базово училище „Михаил Лъкатник“ – Веселина Въжарова, ОУ „Васил Априлов“ – Марияна Стефанова и ОУ „Братя Миладинови“ – Бочко Бочев, за да ги поздрави за високите резултати при оценяването след 4 клас, което ги нареди сред най-добрите в България.

Следващата седмица Николов ще се срещне и с директорите на ПМГ „Акад. Н. Обрешков“ и Първо частно основно училище. И двете училища са в топ 10 на класацията за най-добрите при външното оценяване след 7 клас.

„Искам да ви благодаря за професионализма и положените усилия. Звънят ми кметове от други общини, за да ме поздравяват с това, че от 20-те най- добри училища в България 5 са бургаски. И то не на база на субективни критерии, а на обективно оценяване на вашите ученици. Безспорно това е успех, повод за гордост и оценка за вашата работа и тази на колегите ви преподаватели“, каза бургаският кмет на директорите на училищата. Те бяха поздравени и от зам.- кмета по образование и култура Йорданка Ананиева.     

„И трите училища сме в списъка на иновативните, и трите сме базови училища на университетите. Това непрекъснато поддържане на нивото много ни помага, защото обучаваме бъдещите учители и това ни прави отговорни. Децата стават все по-добри, имаме активни настоятелства, работим много по проекти, студенти карат практика при нас и ние ги каним на работа, така сме в крак с новите тенденции. Спечелихме иновативни проекти и това ни вкарва в списъка на иновативните училища. Надяваме се на още по-високи резултати“, заявиха на срещата директорите на трите бургаски училища.  

{josociallocker}Топ 10 на училищата след 4-ти клас:

1. Частно езиково средно училище „Дорис Тенеди“ – София
2. Частно основно училище „Малкият принц“ – Варна
3. Начално базово училище „Михаил Лъкатник“ – Бургас
4. Начално училище „Свети Свети Кирил и Методий“ – Ямбол
5. Основно училище „Братя Миладинови“ – Бургас
6. Средно училище „Петко Рачов Славейков“ – Добрич
7. Основно училище „Васил Левски“ – Разград
8. Частно основно училище с изучаване на немски език „ВЕДА“ – София
9. Основно училище „Хан Аспарух“ – Добрич
10. Основно училище „Васил Априлов“ – Бургас

Топ 10 на училищата  след 7-и клас:

1. МГ „Д-р Петър Берон“ – Варна
2. Частно основно училище „Света София“ – София
3. МГ „Акад. Кирил Попов“ – Пловдив
4. СМГ – София
5. Профилирана МГ „П. Хилендарски“ – Русе
6. Първа частна МГ – София
7. ПМГ „Гео Милев“ – Стара Загора
8. ПМГ „Акад. Н. Обрешков“ – Бургас
9. Първо частно основно училище – Бургас
10. ПМГ „Акад. Иван Ценов“ – Враца.{/josociallocker}

Венеция забранява нови хотели

Властите във Венеция ще забранят откриването на нови хотели в историческия център на града като част от плановете за защита на града от прекалено струпване на туристи.

Предложената забрана е една от последните мерки, обмисляни за защита на града от все по-сериозните проблеми, идващи с увеличението на броя на туристите.

Съветникът по градско планиране във Венеция Масимилиано Де Мартин е представил плана на кмета и описва мерките като „жизнено необходими за опазването на града“, пише британският в. „Телеграф“.

Той коментира пред местни репортери, че все повече жилищни сгради се превръщат в хотели, изтласквайки местните жители и рискувайки да увредят „социалната тъкан на града“.

Населението на Венеция продължава да спада в годините, достигайки едва 55 000 жители през 2016 г. Ако местните продължат да напускат със същите темпове, изчисленията показват, че до 2030 г. Венеция няма да има нито един жител.

Тази тенденция поставя туристите в нещо като сблъсък с венецианците, които проявяват ясно своите чувства, протестирайки срещу притока на посетители. Някои гневни жители дори са използвали гондоли, за да блокират круизните кораби по канала Giudecca. Като резултат някои круизни оператори са намалили броя на корабите, които акостират в пристанището на Венеция.

Както по-рано Economic.bg писа, градските власти дори обмислят да въведат входни такси за туристи за централните градски части на Венеция, с цел да ограничат тълпите по площад „Сан Марко“.

Венецианските власти също така са приложили и други мерки за смекчаване на последиците от масовия туризъм, включително политика „първо местните жители“ за своите водни автобуси. Друга мярка е забраната за круизни кораби над 96 000 тона (въпреки че впоследствие тя е отменена).

Забранено е и откриването на нови ресторанти за бързо хранене, за да се запази историческия чар на града.

Над 22 млн. туристи посещават всяка година Венеция. Това прави по над 60 000 на ден, което е повече от местното население.