“Старайте се да пътувате с не повече от 80-90 километра в час. Превишавайки тази скорост, разходът на гориво ще се увеличава с хелиометрична прогресия”, гласи съвет в мрежата. Споменатата хелимоетричната прогресия си е чист плод на новопръкнал се гений. Много глупости обикалят мрежата, тази може да влезе без проблем в топ 5. А и е подходяща за темата на този материал, свързана е и със Слънцето, и с икономията. При това, точно сега, през лятото, ние трябва да се стараем да намалим разхода на гориво в това горещо време.
Летният разход на гориво на практика трябва да е по-нисък от зимния. Колата не трябва да се подгрява, няма го пълзенето по заледените участъци, няма нужда от гуми с по-агресивен грайфер. Но това по никакъв начин не означава, че щом навън е жега, то никой не трябва да пести от посещенията на бензиностанцията. Парите в портфейла, за съжаление, от топлото не се разширяват.
За съжаление, първият съвет може да не ви се стори много популярен. Например, баналното използване на бензин с по-ниско октаново число в жегата няма да приключи с нищо добро. Напротив, всичките гурута по горивата съветват в жегата да се налива по-скъпия, по-високо октанов бензин. Това ще предотврати нежелателните детонации. Уви – прави са.
Къде е икономията? Да кажем, че това е отложена икономия, вие удължавате срока на експлоатация на вашия двигател, избягвайки преждевременни ремонти.
И още за горивото. Онези, които търсят под дърво и камък бензиностанциите с най-ниските цени, с мотива, че “всички черпят от едно място”, трябва да знаят, че при каквито и да е проблеми с гаранцията на двигателя в сервиза веднага ще ви поискат проба от горивото във вашия резервоар.
Гумите
Ако в жегата все пак не възнамерявате да щурмувате Черни връх или Орловото око, или някакви подобни места, то за асфалта смело може да увеличите налягането в гумите с няколко десетки. Няма да спечелите, но все пак 1-2% ще са ваши.
Прозорците, климатика и… маршрута!
И отварянето на прозорците в жегата, и работата на климатика – всичко това си е доста приятно, но крайно вредно за вашия портфейл. Крайно желателно е за икономия прозорците да бъдат затваряни (е може малко да ги пооткрехнете, но малко), а климатикът да се изключва или да му се намали апетита, увеличавайки зададената температура. А, за да може все пак шофирането да доставя някакво удоволствие, може да пътувате по време на хладните части на деня. Всъщност, това е и един друг аспект от икономията: ако през нощта има по-малко задръствания, то и разходът ще бъде по-малък…. Не е случайно това, че старите собственици на вили се опитват да се изнижат от града още преди зазоряване. Каква ще е икономията от този метод: не е ясно: на който както му провърви.
За съжаление шофирането през нощта може да не е вариант за всички и пак да се наложи човек да виси в задръстванията. Не сме в сила да ги преодолеем, но все пак може да се стараем да не попадаме в тях. Съветът тук е банален: използвайте програми за избиране на маршрут, които понякога дават ценни съвети.
Филтърът
Лято е, навсякъде има прах, пух от тополи и всячески други удоволствия. Затова не забравяйте от време на време да сменяте въздушния филтър. Той, задръствайки се от прашните пътища, малко по малко влошава напълването на цилиндрите на двигателя, а това непосредствено влияе върху разхода на гориво. При това състоянието на филтъра е много по-важно, от неговата марка. Директно казано, при задръстен филтър двигателят веднага ще заглъхне. Ефектът от своевременната смяна на филтъра може да ви спести няколко процента.
Внимавайте за покрива
Поставянето на багажник на покрива винаги е трудоемко, а свалянето му си е чисто мъчение. Но ако няма критична необходимост от него, освободете покрива си. Това ще ви спести още няколко процента.
Абсолютното оръжие
Абсолютно или не абсолютно, но именно стилът на вашето каране – дали през лятото или зимата – надвишава всичките останали опити за икономия. При това в жегата да се икономиса повече е по-възможно, отколкото през зимата: все пак, както и да го въртим, именно сухото равно шосе, скриващо се в далечината, неволно ни кара да натискаме педала все повече и повече.
И ако собственикът на някоя Панамера не се интересува от разхода, то бюджетните шофьори, опитващи се някак си да избият някой и друг комплекс с изстискването на някой друг километър от “новия си внос”, трябва все пак да решат – ще правят ли икономия или ще си играем на гоненица, която предварително е загубена. И двете не може да се получат едновременно, а разходът в трицифрените скорости леко може да надмине два пъти този при нормалното шофиране. При някои коли е възможно и по три пъти.