От месец премиерът Бойко Борисов има проблеми със Северозапада. Хората от Видин, Враца и Монтана блокират през няколко дни главния път E-79 в опит да привлекат внимание към окаяната пътна инфраструктура в региона. Протестът им е повече от основателен – от София до Видин с кола се стига за почти същото време, колкото отнема и пътят до Бургас, при все че разстоянието до морето е два пъти по-голямо.
В средата на февруари министърът на регионалното развитие Николай Нанков се опита да успокои напрежението, като каза, че се правело всичко възможно скоростното трасе от Ботевград до Видин да бъде изградено. Агенция “Пътна инфраструктура” пък изпрати поредица от съобщения за предстоящи обществени поръчки и планове за реализиране на пътния участък. Но хората не се успокоиха – те слушат подобни приказки от пет години, когато бе пуснат Дунав мост 2, само че днес съоръжението все още е трудно достъпно, поради което не успя да изиграе и очакваната роля на катализатор за икономиката на региона.
За да реши въпросът с протестите и блокирането на пътищата, премиерът Борисов предприе изненадващ ход – на оперативно заседание на Министерския съвет бе прието пътят Видин – Ботевград да е готов до декември 2021 г. На пръв поглед поетият от правителството ангажимент изглежда сериозен, но в действителност е само поредното обещание. При това с много малка вероятност да бъде спазено.
Като прах в очите
Няколко са основните причини, поради които дългото над 160 км шосе от Ботевград до Видин няма да бъде готово след 3 години. Министър Нанков казва, че до 10 дни ще бъдат обявени обществените поръчки за най-тежките участъци, така че те да бъдат готови още до края на 2020 г. Кои точно отсечки визира министърът не стана ясно от разпространената информация, но предишни съобщения на пътната агенция сочат Видин – Ружинци и Ботевград – Мездра като най-възможни. Проблемът е, че дори търговете да бъдат обявени навреме, до избор на изпълнители едва ли ще се стигне преди края на тази година поради мащаба на обектите и възможностите за обжалване. След това ще е необходимо изготвянето на технически проекти и чак тогава ще се стигне до строителството. Пътят от Видин до Ружинци е 58 км и ще минава по изцяло ново трасе, а този от Ботевград до Мездра е 33 км, като ще се разширява сегашното шосе, но ще има и два тунела.
Останалите участъци – от Мездра до Враца и от Враца до Монтана, са на по-ранен етап в подготовката и засега не се предвиждат конкретни срокове за обявяването на тръжни процедури или строителство. Казва се само, че това ще се случи през 2019 година.
Далеч по-големият проблем обаче са парите. Според министър Нанков общата стойност на проекта е 1.6 млрд. лева. Като идеята е тези средства да бъдат осигурени от бъдещи постъпления от тол-такси и електронни винетки. Само че въпросната система за таксуване по пътищата все още не работи – плановете са необходимите рамки, мобилни устройства, терминали и data център да са готови в края на лятото, а плащането да започне да се случва от средата на следващата година. Така че акумулирането на средства няма как да се случи по-рано от 2020 г., още повече че с част от приходите трябва да се възстановят инвестираните 150 млн. лв. от изпълнителя – консорциума “Капш трафик солюшънс”.
Някой ден и тунел под “Петрохан”
Министерският съвет прие и решение, което би следвало да се приема като подкрепа за реализацията на тунел под прохода “Петрохан”. Но в действителност става дума само за намерение такъв проект да бъде подготвен и даден на концесия. “Ще предлагаме проекта на инвеститори, които идват в България”, каза министър-председателят Бойко Борисов. Дали някой ще се върже обаче е съвсем друг въпрос. Подобни идеи имаше за магистрала “Черно море” и скоростен път от Русе до Свиленград, но резултат – никакъв.
По думите на Борисов в момента средства от бюджета не могат да бъдат обещани, но може да се подготвят всички процедури, така че “да е готов за концесиониране и да се направи опит за публично-частно партньорство”. Затова през май Агенция “Пътна инфраструктура” щяла да проведе процедура за избор на изпълнител на прединвестиционно проучване за тунелно преминаване през прохода.