Какво идва след петрола? Въпросът мъчи човечеството в последните няколко десетилетия. Отговорът, поне в случая с Валентин Златев, е хотелиерството.
Дългогодишният генерален директор на “Лукойл България” трябваше да предаде поста на руснака Булат Субаев през тази пролет. За лицето на “Лукойл” се знаеше, че ще остане в компанията, но вече няма да се занимава толкова с текущи неща в бранша, който го направи голям.
Освен петрола като повечето големи бизнесмени в страната той навлезе и във втори бизнес – с хотели, като основите бяха положени преди повече от 15 години. Сега с обекта си в Правец и над 2000 стаи по морето под марката RIU Златев се нарежда сред най-големите хотелиери.
До края на годината се очаква и откриването на петзвездния му обект в центъра на София, който ще бъде под бранда Hyatt. Сега за първи път Златев се появи и официално като собственик на туристическите си начинания.
А те вече са още по-добре подплатени с кредити за сума до 240 млн. лв. и партньорство с нова банка. Голяма част от новия заем рефинансира дълговете по вече започнатите проекти, но около 30 млн. евро могат да бъдат получени за нови начинания.
Официално начело и с нов кредит
Хотелиерският бизнес на Валентин Златев е концентриран и се развива от “Тера тур сервиз” с капитал от 144 млн. лв. Управител на дружеството е бащата на Златев Васил, а едноличен собственик на компанията е “Агрохолд”. Тя е 99.99% собственост на кипърската “Агриуей холдингс лимитед”, като вече в Търговския регистър Валентин Златев фигурира като притежател на 100% от капитала й, т.е. – действителен собственик на всичко.
От документите в Търговския регистър става ясно, че на 10 юли “Тера тур сервиз” сключва договор за заем с ДСК за до 119 млн. евро и до 7.1 млн. лв., като малката сума е предназначена за овърдрафт и оборотно финансиране на ДДС. Въпросните заеми за 119 млн. евро са разделени на 4 линии: 38 млн. евро за рефинансиране; 31 млн. евро за столичния хотел Hyatt; 19.8 млн. евро за морски проекти. Последните 30 млн. евро на практика са нови средства, които компанията може да реши да ползва като кредит в даден бъдещ момент. Договорената лихва е 3-месечен Euribor плюс надбавка от 2.8%.
Пред “Капитал” управителят на “Тера тур сервиз” Лъчезар Тодоров обясни, че основно става въпрос за рефинансиране на кредитната експозиция на компанията по проектите, по които е работила през последните 7-8 години. До момента кредитиращата банка беше Уникредит Булбанк, като сега дружеството се премества към ДСК, която е и отпуснала по-висок таван на кредита.
Една част от средствата от увеличението на кредитната линия от 30 млн. евро ще отиде за ремонт на комплекса в Правец, който се планира за 2021 г., а останалите, ако компанията реши да прави нещо друго. Длъжник по обезпеченото вземане освен “Тера тур сервиз” е и туристическият агент “Хорнит”, който е собственик на самолет.
На центъра на София
Проектът на “Тера тур сервиз”, който е в ход в момента, е завършването на столичния петзвезден хотел, под бранда Hyatt, намиращ се до паметника на Васил Левски, на мястото на стария хотел “Сердика”. По думите на Лъчезар Тодоров очакването е той да бъде готов до края на годината, като в момента текат довършителни работи по обекта. Скелето е махнато от едната страна, като този процес трябва да продължи. Вътре на по-горните етажи се слагат гипсокартон и тапети, а на по-долните вече и мебели, каза Тодоров.
“Тера тур сервиз” стана собственик на хотела на паметника “Левски” през 2009 г. за 10 млн. евро. Тогава киното и хотелът бяха притежание на двата фонда Equest Balkan Properties и Equest Investments Balkans с управляващ партньор Георги Крумов, който искаше да прави офис и търговски център.
В средата на 2016 г. новият инвеститор оповести плановете си и бюджета си от 30 млн. евро. Първоначалната концепция на Златев беше той да е готов за председателството на България на ЕС в края на 2017 или началото на 2018 г. През пролетта на 2017 г. археологическите проучвания след събарянето на старата сграда обаче показаха, че земята под бившето кино е част от Източния некропол на Сердика. Една от намерените там гробници е с експозиционна стойност и следваше да бъде запазена, като експонирането й трябваше да се осигури от инвеститора, а срокът за завършване беше преместен за средата на 2019 г., като сега той е краят на годината.
Освен срока по думите на Тодоров няма други корекции на плановете.
Хотелът ще бъде с бранда Hyatt Regency, който е сред трите високи марки на американската верига и най-популярната в Европа. Той ще е на седем етажа. В него ще има 190 стаи и апартаменти, два ресторанта, SPA център с басейн, голям конферентен център с 600 квадрата бална зала, още 5 по-малки зали, два бара, един от които на покрива с гледка към планината и центъра.
Море за големи
През тази пролет “Тера тур сервиз” завърши още една своя инвестиция – хотелът само за големи на Слънчев бряг, който вече работи. Става въпрос за петзвездния RIU Palace Sunny Beach. Той е съсед с другия хотел на компанията на това място – RIU Helios Paradise, който беше открит през 2015 г. след инвестиция от 100 млн. лв., като там преди години се намира някогашния белодробен санаториум между Слънчев бряг и Свети Влас. Всъщност в зоната трябва да има и трети хотел, или поне такива бяха изначалните планове, но строителството беше обвързано с търсенето, като не е изключено допълнително договореното финансиране да отиде за това.
Най-новият хотел RIU Palace Sunny Beach се намира на първа линия на плажа, разполага с над 330 стаи и апартаменти, открити и закрити басейни, няколко заведения, СПА център, спортни съоръжения. Инвестицията в него беше обявена в размер на 56 млн. лв.
Различното при него e, че е един от малкото на българското Черноморие, които се позиционират в сегмента adults only, като нишата с резервираната територия за хора 18+ години расте в последните години. Единственият друг голям обект към момента по Черноморието, който работи на този принцип, е “Грифид Метропол” в Златни пясъци, част от веригата “Грифид” на Григор Фиданов. В него се приемат гости от 16 години нагоре. Лъчезар Тодоров коментира, че сегментът с хотели за възрастни е вторият най-популярен след този за семейни почивки, в който пък е позициониран съседният хотел на дружеството – RIU Helios Paradise.
Морският хотелиерски бизнес на Златев започва през 2002 г., като на мястото на старата почивна база на Строителни войски и сержантските стаи в Обзор се появява Helios Beach (през 2003 г. е брандиран с марката RIU). Пак в Обзор Златев има и още един нов и по-голям хотел – RIU Helios Bay. Третият от групата – RIU Helios, се намира в Слънчев бряг, като под бранда е и комплексът в Правец.
Доскоро само “Тера тур сервиз” работеше с бранда RIU в България, като под марката вече е и хотел “Астория” в Златни пясъци. Проектът за префасонирането на символа на соца е на една от най-големите строителни компании – “Хидрострой” на Велико Желев, в партньорство с варненския бизнесмен Милен Райков.