петък, ноември 22, 2024

Нови министерски порции за послушни медии

Date:

Сподели новината.

Практиката министри да плащат на избрани от самите тях радиа и телевизии за популяризирането на оперативните програми продължава с пълна сила и при втория кабинет на Бойко Борисов.

Практиката министри да плащат на избрани от самите тях радиа и телевизии за популяризирането на оперативните програми продължава с пълна сила и при втория кабинет на Бойко Борисов.  След паузата от няколко месеца, в която управляващите явно са били заети с други проблеми, през седмицата започна раздаването на "порции" насам-натам по добре отработената схема.

 

Пръв кесията е развързал бившият дипломат №1, кандидат за президент, а сега вицепремиер и министър на труда и социалната политика Ивайло Калфин. Той е решил да осигури програмно време в най-големите телевизии, за да може да се завъртят рекламните клипчета на новата оперативна програма "Регионално развитие". За целта на 16 април е сключил договори за над 1.6 млн. лв. с "бТВ Медиа Груп", "Нова Броудкастинг Груп", Българската национална телевизия и "България он ер". Всички контракти са за излъчване на информационни материали и отразяване на дейности и събития до края на 2016 година. Очаквано най-много пари ще вземат бТВ и Нова – по 480 хил. лева. С 360 хил. лв. пък ще бъде зарадвана БНТ, а четвъртата – "България он ер", ще вземе 300 хил. лева.

 

За популяризирането на европрограмата не е бил провеждан конкурс и телевизиите не са се състезавали помежду си с предлагането на по-атрактивни оферти. Това е така, защото според Закона за обществените поръчки електронните медии получават пари без каквито и да е търгове и процедури, просто така – по личното усмотрение на министрите, докато за външната реклама, интернет банерите, публикациите във вестниците и отпечатването на листовки задължително се провеждат конкурси. Това обаче прави споразуменията почти секретни (освен ако някой народен представител не поиска справка или не бъде отправено искане по Закона за достъп до обществената информация), липсва възможност за контрол на изразходваните средства и се отваря широко вратата за задкулисни договорки и купуване на медиен комфорт.

 

Маскираната като популяризиране на еврофондовете схема работи от 2007-а  и според последните данни, изнесени от служебното правителство на Георги Близнашки, до 31 август 2014-а по този начин са били изразходвани 62.7 млн. лева. Но със сигурност сумата вече надхвърля 80 млн. лв., тъй като през последните месеци на миналата година бяха подписани договори за още 15-20 млн. лева. Само за завъртането на клипчетата с някои от завършените проекти по програмата "Регионално развитие", като магистралите и столичното метро, бяха похарчени над 2 млн. лева. Най-големия пай тогава пак взе "БТВ Медиа Груп" – 564 хил. лева, а десетмесечната кампания, включваща излъчването на специализирани рекламни рубрики, ще приключи през август тази година. "Нова броудкастинг груп" получи 443 346 лв., но и договорът й е с един месец по-кратък. Към Българската национална телевизия и националното радио бяха насочени съответно 516 хил. и 120 хил лева. Пари имаше и за "България он ер" и "Телевизия Европа". Първата получи 324 хил. лв., а втората – 146 400 лева.

 

Автор: Ивайло Станчев

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Провал на новия парламент

Битката за председател на Народното събрание започна. Депутатите гласуваха правилата...

51-то Народно събрание: От 7 до 9 парламентарни групи

От 7 до 9 политически формации влизат в 51-то Народно...

Горица Грънчарова-Кожарева остави Калин Стоянов в МВР, Радев я върна

Горица Грънчарова-Кожарева върна папката с предложението си за състав...

ГЕРБ печели изборите, битка за второто място

ГЕРБ-СДС е големият победител изборите за национален и европейски...