Пристанището на братята Кирил и Георги Домусчиеви в Бургас ще бъде разширено с над 300 млн. лв. европейски средства по “Механизма за свързана Европа”. Предвижда се доизграждане на кейовите стени, което ще увеличи капацитета на двата терминала на пристанището и ще позволи да влизат по големи кораби, като проектът включва и доизграждане на жп ифраструктура и подобряване на връзките с жп мрежата.
Търговете за целта са обявени на 23 декември от концесионера на пристанището – фирмата на Домусчиеви “БМФ Порт Бургас”. Документите за тях обаче са публикувани в регистъра на обществените поръчки на 27 декември.
Какво се планира
Поръчките са две. По-голямата, с обща индикативна стойност 261 млн. лв. без ДДС, е насочена към терминал “Бургас Запад” (за контейнери). Тя е разделена на два лота: за изграждане на кейови стени за корабни места 27 и 28 за 192 млн. лв. и съответно лот 2 за кейови стени за корабни места 25А и 26 с индикативна стойност на рамковото споразумение 69 млн. лв. без ДДС. Така ще бъдат създадени 4 нови корабни места с обща дължина 810 метра за кораби с до 15.5 метра газене.
Другата поръчка е за изграждане на кейова стена за корабно място 33 на терминал “Бургас-изток 2” (за насипни товари) и е за 61 млн. лв. без ДДС. Доизграждането на съществуващата кейова стена ще удължи корабното място, като е предвидено и драгиране на оперативната акватория и зоната за маневриране, както и изграждане на настилка и съоръжения, включително и жп коловоз. Преди време беше обяснено от компанията, че това ще позволи обособяването на площадка за обработка и съхранение на генерални товари и контейнери. Целта е да могат да се обработват кораби с газене до 14.6 метра и 120 хил. тона.
При по-малкия проект възложителят съобщава, че освен средства по Механизма за свързана Европа ще използва и собствени, и заемни. Изискването към кандидатите и по двете поръчки е през последните 5 години да са извършили поне 3 обекта за строителство идентично или сходно с предмета на поръчката.
Развитието на морския бизнес
Братята Кирил и Георги Домусчиева влязоха във водния сектор преди десетина години, като през 2008 г. 70% от Параходство “Български морски флот” бяха приватизирани от “Кей Джи маритайм шипинг” на холдинга им “Адванс пропъртис”.
През флота и дружеството “БМФ Порт Бургас” станаха концесионери на пристанище Бургас и от 2012 и 2013 г. оперират съответно терминалите за насипни товари “Бургас-изток – 2” и за контейнери “Бургас-запад”. Приходите на “БМФ Порт Бургас” за 2018 г. са над 300 млн. лв., като това направи компанията лидер във водния транспорт, а печалбата – близо 110 млн. лв. Общата сума на инвестираните средства от 2012 г. до момента е над 130 млн. евро.