Порноиндустрията има своите мрачни тайни, скрити отвъд сцените, които зрителите виждат на екран. Снимането във филми за възрастни е работа като всяка друга. Е, може би не точно като всяка друга. Вероятно заради това обществото има специално мнение за този занаят, а в ерата на социалните мрежи няма нищо по-просто от това да се нахвърлиш върху някоя порноактриса заради кариерата, която е избрала да гради.
Самоубийството на актрисата Огъст Еймс пред декември 2017 г. привлече вниманието върху този проблем. Еймс посегна на живота си именно след кибер тормоз върху нея.
Но нейният случай не е единствен – още 4 актриси от бранша починаха през последните месеци, но за техните случаи просто не се говори толкова. Там налице са и други фактори – все по-грубите сцени, които се отразяват на психиката на актрисите и ги тласкат към алкохола и наркотиците.
Тази “епидемия” вече има своето отражение в порноиндустрията, където все повече се говори за нуждата от промени, за да се намали психическото натоварване върху актьорите и да се избегнат бъдещите трагедии, при които хора умират твърде млади.
Жертва на Twitter и депресията
Тялото на 23-годишната порноактриса Огъст Еймс беше открито малко след като тя публично защити правото си да избира с кого да се снима. В личния си профил в Twitter Еймс написа, че „която и жена” да я смени в снимките на бъдеща порно сцена, ще й се наложи да работи с „мъж, който се е снимал в гей порно”. Някои побързаха да я обвинят в хомофобия. Последва вълна от интернет тормоз, обиди и заплахи.
„Светът очаква да се извиниш или да глътнеш таблетка с цианид. Съгласни сме на което и да е от двете”, отвърна актьорът Джакстън Уийлър, снимащ се в порно с хомосексуална насоченост.
Еймс отвърна, че не е хомофоб. Обясни, че от съображения за “безопасност” е една от многото жени в индустрията, които не снимат сцени с мъже, участващи и в гей порно. Актрисата многократно след това обяснява, че е визирала, че рискът от заразяване с полово предавани болести при актьори, които участват и в гей сцени, е далеч по-голям.
Малко по-късно, след нападките срещу нея, Еймс отне собствения си живот като се обеси.
„Тормозът отне животът й”, написа в сайта на покойната актриса нейният съпруг – режисьорът на филми за възрастни Кевин Муур. „Ако не беше подложена на тормоз, днес щеше да е жива. Тя отне живота си ден след стартът на тормоза. Безумно е някой да мисли, че двете неща не са свързани”, обясни Муур.
Има информация, че преди случилото се Еймс се е борила с депресия и биполярно разстройство.
Другите случаи
Няколко седмици след трагедията с Еймс се появи информацията за смъртта на друга порнозвезда – 31-годишната Юризан Белтран. Причината за нейната смърт е свръхдоза. Белтран също е имала своите лични проблеми – телесна дисморфия (погрешно виждане за собственото тяло), несполучливи интимни връзки и депресия.
Още три порноактриси починаха наскоро при странни обстоятелства:
Оливия Нова, 20-годишна, беше намерена мъртва в хотелски апартамент в Лас Вегас. Като причина е посочена сериозна инфекция на пикочните пътища. Нова почина само няколко месеца след като приятелят й е починал след свръхдоза хероин;
Оливия Луа умира след като предозира със смес от лекарства и алкохол. Трагедията с 23-годишната жена се случва в клиника за възстановяване от зависимости в Калифорния;
Ветеранката Шайла Стайлз почина едва на 35 години в съня си. По това време тя е била в дома на майка си в Канада.
Случаите с Белтран, Нова, Луа и Стайлз получават много по-малко медийно внимание от самоубийството на Еймс. Но те показаха още по-голяма криза: психичното състояние на работещите в порноиндустрията.
Според Центъра за контрол и превенция на заболяванията в САЩ (CDCP), самоубийството е втората най-разпространена причина за смъртта на хора между 15 и 34 години. Нарастващият онлайн тормоз, по-ниското заплащане и липсата на осигуряване на психологическа помощ за актрисите в бранша влошава нещата още повече.
За това спомага и начинът, по който обществото гледа на порноактрисите и как ги третира. Това засилва депресията им, кара ги да се чувстват отхвърлени и като „втора класа хора”.
Такова е мнението на порнозвездата Джинджър Бенкс. Самата тя също е страдала от депресия заради начина, по който хората гледат на професията й. „Това е най-лошото в тази работа – начинът, по който хората се отнасят с мен, заради това как си изкарвам прехраната”, казва Бенкс пред Hollywood Life.
30-годишната порноактриса Лорън Филипс също се е сблъсквала с кибер тормоз. Преди месеци пуска туит, който смята за забавен. Някои хора обаче се чувстват засегнати от написаното и започват да я обиждат. Наричат я „грозен човек” и искат да бъде изхвърлена от индустрията. Това почти я кара сама да се откаже.
„Не осъзнавам колко хора четат това, което пиша в социалните медии. Пошегувах се в неправилния момент и някои хора се почувстваха засегнати”, спомня си Филипс пред The Daily Beast.
И тя като много други порноактриси вече се е научила как да се изолира от онлайн обидите, които получава заради професията си. Но през миналата година тормозът, който се изсипва върху нея е твърде голям и отчаянието я обзема.
Това се случва през октомври 2017-а. По-малко от 3 месеца по-късно нейната колежка Огъст Еймс, която я била сред първите, приветствали я в бранша, отнема живота си, вероятно също заради кибер тормоз.
Желание за промяна
Няколкото поредни смъртни случая доведоха до това, че някои актьори настояват за промени в индустрията, в която е изключително лесно да се влезе, контролът е почти никакъв и не се осигурява никаква сигурност за работещите в сферата, въпреки многото рискове.
За разлика от порноактьорите отпреди ерата на интернет, днешните звезди в бранша се сблъскват с множество проблеми – нападки в социалните мрежи, все по-изострена конкуренция без повишение на заплащането; и най-вече все по-натоварващи сексуални сцени. Всичко това може да доведе до засилване на съществуващи психологически проблеми или обръщане за „помощ” към хапчета, наркотици или алкохол.
Според тези актьори порноиндустрията не прави достатъчно за тях. Странното е, че в началото на 90-те ситуацията е била по-различна – актьорите и актрисите са имали по-голям избор с кого да работят и какво точно да правят пред камера.
Днес обаче се искат много по-груби и необичайни сцени, което психически се отразява на участващите в тях.
Актрисата Джуълс Джейд има личен опит с това. Спомня си как е била наета за сцена с „леко връзване”. По време на снимките е завързана за задната част на боклучийски камион. Преживяването я е накарало да мисли за самоубийство. Казва, че това се случва на много жени в бизнеса.
„Отиват на снимачната площадка и режисьорът искат да уловят страха им, защото това е нещото, което феновете искат. А има наистина извратени хора, които искат да гледат наистина отвратителни неща”, разказва Джейд пред The Rolling Stones.
Ако актрисите откажат да направят нещо, това почти сигурно е край за кариерата им. Продуцентите и режисьорите им казват да не се оплакват, ако искат да бъдат наети отново.
„На тях не им пука за момичетата. Пука им само за феновете”, отсича Джейд.
Не е тайна защо толкова жени се насочват към порното – заплащането е сравнително добро, работи се почасово, а вниманието, което актрисите получават, ги главозамайва. Последното е особено важно за тези, които имат ниско самочувствие. А такива има много. Изведнъж се сдобиват с фенове, които им се възхищават. Проблемите обаче дебнат зад ъгъла.
Някои актьори сами се опитват да помогнат на колегите си. Гилдията на актьорите във филми за възрастни е създадена преди едва две години и се определя като единствената призната синдикална организация на работещите в порноиндустрията в САЩ. Една от целите й е да осигури по-голям достъп до психиатрична помощ на нуждаещите се от такава.
Комитетът за защита на актьорите във филми за възрастни, от своя страна, предлага менторска програма за новобранците и ги насочва към терапевти и психолози. В същото време самата индустрия не предлага подобна помощ на тези, които са пред камерите.
А онлайн тормозът към тях не секва. Източниците му са навсякъде – всички носим по един в джоба си, но някои хора са склонни да ги използват и да напишат възможно най-обидните неща. Това, в комбинация с все по-изискващата и по-малко даваща работа, води до трагедии.
Актьорите в бранша очевидно имат нужда от помощ да се преборят с вътрешните си демони. Защото в крайна сметка от това може да зависи животът им.