Глобите за превишена скорост са си същите в предложените промени в Закона за движение по пътищата. Те са определени през 2017 г., а инфлацията е изяла почти 1/4 от техния размер. 600 лв. през 2017 г. сега са реално на 460 лв. по стойност от онова време. Инфлацията погали по главата шофьорите и те вече плащат доста по-ниски глоби.
Новото наказание е, че при превишаване на скоростта над 40 км. в населено място и над 50 км. извън него,
книжката се отнема за 2 месеца
Да, това е ефективно наказание, стига да се наложи овреме. Още повече, че за човек, който кара кола за над 200 хил. лв., да плати 600 лв. е като редови служител да си купи баничка.
Най-иновативната промяна е въвеждането на глоба за средна превишена скорост. За тази цел ще се използват камерите и софтуера на ТОЛ системата. Дори да допуснем, че тази система и двата все още богопомазани национални доставчика започнат да действат както трябва, глоби не винаги ще може да се наложат. Защото при превишение над 30 км./час глобите в населени места и извън тях са различни. Това означава, че глоби за средно превишение ще могат да се налагат само за отсечки, които са изцяло извън населените места. За да избегне този проблем добрият законодател би въвел
изрично определена в закона глоба за
всяко превишение в една отделна отсечка,
независимо дали преминава през населени места или не.
Никога размерът на глобите не е бил решаващ за намаляване на пътната безопасност.
Първата причина е, че уведомяването е много трудна работа – няма и хора за това, а електронното уведомяване не работи. Втората – че като успеят да уведомят собствениците на коли, много от тях просто не плащат. Държавата се опита да действа с незаконни мерки и започна да събира глобите на границата, като хиляди изправни граждани с малки деца чакаха с часове под палещото слънце. ВАС и Конституционният съд се намесиха и сложиха край на това безобразие. Сега на границата само уведомяват шофьорите за фишове и наказателни постановления.
С предлаганите промени в закона държавата се опитва с половинчати мерки да направи уведомяването на шофьорите ефективно, като предвижда то да може да става при всеки контакт с държавната администрация. А също и с препоръчано писмо с обратна разписка. Ако получателят не може да бъде намерен, той отново се посещава след 7 дни и
съобщението се залепва на видно място
и той се счита уведомен с изтичането на 14 дневен срок. Последното се практикува и в България, и в други държави и прави уведомяването неизбежно. Друг е въпросът, че това не е реално уведомяване. А и много се съмнявам, че ще има достатъчно куриери, за да връчват стотиците хиляди съобщения.
Законът пропуска едно просто нещо. Правоуправлението е лицензирана от държавата дейност. Да си шофьор е отговорност за живота на другите. Ами да се изисква електронен адрес от всички шофьори и притежатели на автомобили и уведомленията да им се пращат на този адрес чрез системата за сигурно електронно връчване. След определен срок от получаване на съобщението собственикът или водачът да се считат уведомени. Това ще е много по-реално уведомяване, отколкото залепването. Вече повече от четвърт век живеем в Интернет свят.
Като се съобщи на нарушителите за глобите – това въобще не значи, че някой ще ги събере. На публичните изпълнители
събирането на глоби въобще не им е грижа
– те въобще нямат време за тях и гонят големите задължения. Крайно време е държавата да се обърне към частните съдебни изпълнители, които ще си гонят и тази работа.
Отстъпката за навреме платена глоба е 30%. Крайно недостатъчно. Трябва глобите да се увеличат двойно и
отстъпката да
стане 60%,
т.е. да се плаща 40% от стойността на глобата. В много държави това даде чудесен резултат. Толкова ли е сложно?
Не виждам смисъл в мярката да не се допускат до технически преглед колите, с които са извършени нарушения и не са платени глобите. Първо, в закона не е уточнено изрично дали на водачите или на собствениците са връчени съобщенията за платените глоби и те не са платени в срок. Без да знаят за глобата собствениците или водачите не са длъжни да ги плащат. Поради това ще е неправомерно да не бъдат допускани до технически преглед.
Освен това глобата за неминаване на технически преглед се предвижда да се увеличи на 100 лв. Казано с други думи
към наложените глоби се добавят едни 100 лв.,
което не е най-големият стимул да се платят глобите. А ако една неизправна кола не е минала технически преглед и продължава да се движи – тя представлява голяма опасност за всички останали.
Не всички изразени мотиви за намаляване на максималната скорост по магистралите от 140 на 130 км./час са резонни. Например се казва, че има сериозно увеличение на броя на загиналите през първото тримесечие на тази година спрямо първото тримесечие на миналата година. Ами естествено – миналата година беше най-тежката пандемична година. А от началото на тази година пандемията стихва и всички пътуват. Много по-резонно е да сравним първото тримесечие на 2022 г. с първото тримесечие на предпандемичната 2019 г. През този период на 2019 г. има 110 загинали, а през същия период на тази година – 95-ма загинали. Реално намаление си е.
Друг е въпросът, че в повечето държави в света максималната скорост по магистралите е 130 км./час. Германия си остава с прогласени липса на ограничения на скоростта по магистралите. Но всъщност и там почти пред всеки надлез или други съоръжения се поставят знаци за ограничаване на скоростта. В някои държави скоростта по магистралите е намалена, но в други, като например Австрия – скоростта е увеличена от 130 на 140 км./час. Естествено, че намаляването на скоростта ще доведе до намаляване на жертвите. Но
ще доведе до недоволство на електората
И се съмнявам да доведе до осезаемо намаляване на произшествията. Когато максималната скорост по магистралите беше 120 км./час загиналите бяха повече. Много по-важно е пътната полицията да осигури неизбежни наказания при всяко нарушение. Много е по-важно да не се допускат автомобили-гробници да се движат по пътищата ни. Хората трябва да бъдат реално стимулирани да карат по-малки и по-нови коли вместо големи и стари бракми. Да не би в Гърция да са по-бедни, та карат масово малки коли.
Най-накрая трябва
да спре многогодишното
точене на най-малко 20%
от парите за пътно строителство и ремонти и тези пари да отиват за качествен ремонт. Колко му е отговорните хора от АПИ и от съответните други да минават през един детектор на лъжата (полиграф) вместо да гинат хора.
Хубаво е казано в закона, че автомобилът се спира от движение и когато съдържанието на вредни вещества в изгорелите газове или шумът са над установените норми.
Да сте виждали някой да проверява многобройните пушещи
и ръмжащи коли и мотори? С пожелания това няма да се оправи.
И накрая. Законът става все по-голям. В правилника за прилагане на закона са изрисувани знаците и са дадени някои още подробности. Не е ли крайно време тези неща да се дадат в приложения към закона и да не се чудят хората къде да гледат – в закона или в правилника. Преди дни ВАС отмени остаряла разпоредба в правилника, където за разлика от закона максималната скорост по магистрала си беше останала 120 км. в час.
Източник: “24 часа”