Нови данъци за автомобилите влязоха в сила от 2019 г. Променя се самият начин за изчисляване на налога. За първи път във формулата се включва и т.нар. екологичен компонент, който ще дава предимство на по-екологичните модели, предаде “Канал 3”.
Регулацията би следвало да доведе до намаляване на данъка за коли, произведени по-скоро и отговарящи на висок евростандарт за ограничаване на вредните емисии. Данъкът за най-старите коли може да се повиши с до 30%. Според данни на Пътна полиция – 1,8 милиона МПС-та, регистрирани в България, са на възраст над 20 години.
Новият размер на данъка на колата си можете да проверите ТУК.
Данъкът върху автомобилите спада към местните данъци, като размерът му до голяма степен зависи от решението на общинските съвети по места. Законът за местните данъци и такси дава само рамката, в която общините могат да определят размера му.
Електрическите автомобили са освободени от данък.
Досега леките коли с двигатели с вътрешно горене се облагаха по формулата:
Размер на данъка = Ставка на база мощност на двигателя х Коефициент според възрастта на автомобила
Законът определя границите, в които Общинските съвети могат да поставят ставката за мощността на двигателите, като ги разделя на 5 категории.
Съответно, всяка община може сама да реши колко точно да облага жителите си, които са регистрирали автомобилите си на нейна територия. Ако вземем за сравнение София и Видин, се вижда, че в столицата ставките се доближават до долната граница, докато една от най-бедните общини в страната е заложила на законовия минимум за всички категории при определянето на данъка.
Вторият компонент – възрастта на колата – досега действаше на принципа “колкото по-евтина и стара е колата, толкова по-нисък данък ще плаща собственика й”.
Как се променя данъкът сега?
Новата формула за изчисляване на данъка е резултат от коригирането на имуществения с екологичен компонент.
Имущественият компонент се определя от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя х коефициент за възрастта на колата. Този път обаче е направено по-детайлно разграничение на категориите “мощност” и “възраст”.
Отново – ставката за мощност ще варира според населеното място, в което е регистрирано МПС-то. След като новите промени влязоха в сила, всички 265 общини в България преразгледаха наредбите си за местните данъци и такси, за да определят нови данъци.
Мотивите на правителството за промяната в концепцията са свързани с идеята за стимулиране на извеждането от експлоатация на най-старите автомобили и замяната им с по-нови и по-екологични модели. Посочва се, че автомобилите над 20 години не са надеждни, изискват големи разходи за поддръжка и причиняват големи замърсявания на въздуха с вредни емисии.