Софийският хотелски пазар минава на по-високо ниво. Буквално, защото в 113-метрова сграда ще се появи нов 5-звезден обект. Освен че това ще е хотелът, подслонен в най-висока сграда в София, той ще е под бранда на непозната досега тук марка – американската Marriott, пише в новия си брой “Капитал”.
Откриването му е планирано за октомври 2020 г. и със своите 232 стаи ще е вицешампион по големина сред 5-звезните хотели в столицата (след “Маринела”). Адресът е в центъра, на мястото на някогашния “Солни пазар”, до сградата на КНСБ и новата офис кула City Tower на площад “Македония”, срещу министерството на земеделието.
Инвестицията в проекта е разчетена на 90 млн. евро и се движи от италианската компания Finvis, като се ползват и български мениджъри. Очакванията са, че с появата на високата 113 метра сграда зоната съвсем ще промени облика си на бизнес център и това ще даде тласък не само на бизнесите и цените на имотите в района, но като цяло и на хотелската индустрия (виж другия текст) и офис пазара в столицата, при това в най-скъпия сегмент. Поредният почти небостъргач, разбираемо, поражда и притеснения как ще се отрази на и без това задръстения трафик в района. Но разрешителното за строеж е старо и сега, когато строителството вече е в ход, темата не е разглеждана.
Високо, високо
Със своите 113 м височина сградата, която ще се нарича Itower (от Italian Tower), ще е третата по височина в София. Първенецът засега е 126-метровият Capital Fort, намиращ се на входа на столицата откъм “Цариградско шосе”, който обаче ще бъде изпреварен от съседа си Sky Fort с гигантските 202 метра след 3 години. Хотелската сграда ще превъзхожда и съседите си – сградата на КНСБ с нейните 88 метра и наскоро построената City Tower с нейните 74 метра.
Проектът е на италианската Proger, която има международен опит в подобен тип задания. Софийското е за комплекс от два блока – един шестетажен с офиси, търговски център, фитнес, СПА, ресторанти и свързан с него втори блок с 30-етажна кула. От партера до 21-вия етаж ще е разположена хотелската част с 232 стаи, конферентни и бални зали, а от 22-и до 29-и ще са апартаменти (виж визуализацията). На последния етаж ще има скай ресторант. Под земята ще се изградят три етажа паркинги и сервизни помещения. Теренът, на който се работи, е с големина близо 5 декара, а разгъната застроена площ на обекта ще достигне 70 хил. кв.м.
Фотограф: Капитал
От септември на площадката е струпана изкопна техника. Заложеният срок за завършване на строителството е 30 месеца. Финансирането е осигурено с банков кредит и собствен капитал на инвеститора, каза за “Капитал” Христина Кирчева, която е в ръководството на дружеството-инвеститор “Айтауър дивелопмент”.
Инвеститор от Рим
Finvis не е позната с други проекти в България. В последния годишен отчет на базираната в Рим компания се вижда, че към края на 2016 г. активите й са за 48.4 млн. евро, а най-голямата й инвестиция е софийската. Мажоритарен собственик на италианската компания с 99.2% е 71-годишния Виторио Гори.
По думите на Христина Кирчева Finvis има дългогодишен опит в сферата на финансите и недвижимите имоти. В България се появява през 2003 г., когато в съдружие с кипърска и португалска компания основава “Ай Ти риъл истейт”. Това е дружеството, което купува терена на “Солни пазар” за близо 7 млн. лв. За това най-вероятно е помогнала Уникредит Булбанк, в чиято полза е имало залог от 2008 г., който наскоро е заличен. Следват години на проектиране и изваждане на необходимите разрешителни за сградно строителство, но плановете са попарени от финансовата криза от 2008 г. С отшумяването й се пристъпва към промени и размразяване на проекта.
В бележките към отчета на италианското дружество за 2016 г. се посочва, че досегашните партньори не са имали възможност да осигурят необходимото финансиране за проекта и затова Finvis е увеличил участието си. През пролетта на 2016 г. “Ай Ти риъл истейт” се преобразува в “Айтауър дивелопмент”, чийто едноличен собственик става “Финвис”, а капиталът й след последното увеличение е 46.9 млн. лв. “Инвеститорът имаше волята да стои зад тази инвестиция за последните 11 години, преминавайки през кризата и всички административни процедури по одобрението на проекта. Най-важното сега е, че проектът започна да се изгражда”, добави Кирова, която е в управлението на дружеството.
Как ITower става Marriott
И ако проектът за строителството е инвестиционна одисея сам по себе си, историята за това как той успява да привлече като оператор на хотелската част американската верига Marriott е също интересна. Нейни представители многократно са се изказвали, че търсят възможност да стъпят на пазара в България, а към конкретния обект най-напред в средите на строителните предприемачи се говореше, че ще е оглеждан от друга голяма хотелска верига – Hayatt. Американският бранд обаче се договори с друг обект – на паметника “Левски”.
“През последните години се откри ниша на пазара на 5-звездните хотели в София и привличането на международна верига като Marriott беше ключов момент за проекта”, обясни Христина Кирчева. Тя разказа, че проектът е бил в завършен технически етап, когато е започнала селекцията за хотелски оператор. “Marriott бяха избрани, след като представиха най-добрите параметри, съчетани с подходяща концепция за местния пазар. След подписването на договора техническата документация беше изследвана детайлно от представители на веригата и в сътрудничество с местния ни екип се адаптира спрямо техните световни стандарти. ITower ще бъде първият и единствен за момента хотел от веригата Marriott и ще предложи специфичните за бранда интериор и услуги с качество, признато като водещо в световен мащаб”, добави още мениджърът на проекта. Преговорите са продължили около година, а окончателният договор е бил подписан през есента на миналата година.
Веригата има хотели в 122 държави по света, а приходите й за 2016 г. са 17 млрд. долара. Бизнесът се развива под 30 различни бранда, сред които Sheraton и Ritz. Все още не е ясно под коя от марките ще отвори първия си обект в България – JW Marriott или Marriott, като първата е в по-високия ценови сегмент и вече се предлага в Букурещ. Потърсени от “Капитал”, от Marriott International казаха, че биха могли да разкрият подробности по проекта след месец-два, но на този етап се въздържат от предоставянето на информация.
Който и от двата бранда да бъде избран, с отварянето на още един луксозен хотел в София конкуренцията в сегмента на 5-звездните обекти в столицата сериозно ще се промени. От една страна, това би могло да окаже натиск върху цените, но от друга – би спомогнало за издигане на индустрията на по-високо равнище. “Този хотел несъмнено ще бъде един от най-луксозните в столицата и страната и ще допринесе за повишаване на конкурентността в този бранш, респективно за предлагането на все по-качествени туристически услуги, а като част от тази световна хотелска верига определено ще привлича туристи от този сегмент”, смята Христина Кирчева.
По отношение на офисната част експерти от имотни агенции смятат, че възвръщането на инвестицията ще бъде по-бавно в сравнение с хотелската част. Причината е, че подземните паркинги на три етажа оскъпяват значително проекта, а наемните нива не могат да са много по-високи от средните за района, още повече че в съседство е City Tower, а недалеч е и гигантът “Милениум център”.