Липсата на мнозинство зад кмета Васил Терзиев в Столичния общински съвет доведе до трудно обяснимо блокиране на доклад, чиято цел е да сложи повече ред в ремонтите в София и да подобри координацията с експлоатационните дружества- “Топлофикация”, “Софийска вода” и др., с общинската фирма “Метрополитен”, с телекомите и т.н. Групите на ГЕРБ, БСП, ИТН и отцепниците от “Възраждане” спряха приемането на програма за изграждане, реконструкция и ремонт на общински обекти за 2024 г., предложена от заместник-кмета по строителството Иван Матов. За нейното приемане гласуваха ПП/ДБ/”Спаси София”, които подкрепят Терзиев, “Синя София” на проф. Вили Лилков и “Възраждане”, но гласовете им не бяха достатъчни.
В програмата се изброяват инвестиционните намерения на Столична община, на районните администрации, а също и планираните мероприятия на 7 компании, които имат инфраструктурни мрежи на общинска територия. В списъка са включени 560 участъци от улици и булеварди, по които предстои да се подменят и изграждат тротоари през 2024 г., а също и други мащабни обекти- възстановяване на осветлението в парк “Хиподрума”, разширението на ул. “Опълченска” между бул. “Стамболийски” и бул. “Сливница”, реконструкцията на релсите по бул. “Стамболийски” в “Западен парк” и още около 380 обекта.
“Програмата представлява координационно усилие между различните участници в строителния процес. Задачата е те предварително да представят плановете си и да са запознати с плановете на останалите. Искаме фирмите да са наясно с предстоящите ремонти, които общината и районите планират, за да ги съобразят със своите намерения. Списъкът е индикативен и в него могат да влизат и излизат обекти. Те ще се разглеждат и от комисия, в която участват всички заинтересовани страни”, поясни Матов.
Той допълни, че отхвърлянето на програмата ще донесе проблеми преди всичко на комуналните дружества, които ще бъдат затруднени да изпълняват плановите си ремонти. “Ако не я приемем, например ЕРМ “Запад” няма да може да направи планов ремонт на кабели в Банкя, а в същия район “Софийска вода” няма да може да подмени водопровод”, посочи Симеон Ставрев от ПП/ДБ/”Спаси София”. Колегата му Стефан Спасов призова ГЕРБ, БСП и ИТН да дадат предложения за подобряване на програмата, за да бъдат включени и тя да бъде приета.
Въпреки това изброените групи гласуваха “въздържал се”, като мотивите бяха доста странни. Прошко Прошков от ГЕРБ поясни, че идеята за координация е добра практика и че като бивш кмет на район “Лозенец” той вече е предлагал такъв списък. “В настоящия й вид обаче не виждам достатъчна координация между отделните дружества. Не виждам линейни графици, конфликтни точки, графични материали. Надявах се новото управление да подходи по-модерно. Не получихме отговор защо от програмата за ремонта на тротоарите отсъства цял район като “Подуяне”, отбеляза Прошков. На това Матов отговори, че в програмата фигурират всички обекти, чийто проекти са вече готови. Въпреки това Прошков обяви, че ще гласува “въздържал се”, за да покаже “жълт картон по отношение на активността”. От БСП и ИТН не взеха никакво отношение, но въпреки това двете формации също гласуваха “въздържал се”.
“Аргументите ви са неадекватни. В програмата има посочени обекти за реализиране със заложени срокове. Поведението ви прилича на бойкот”, отговори Ставрев. “Аз предлагам да приемем тази програма и след това да създадем координационно звено, което да гледа обектите един по един”, предложи Ивайло Йонков от “Синя София”. В крайна сметка обаче докладът не бе приет.
Съпротивата на ГЕРБ срещу опитите за подобряване на синхрона и качеството на ремонтите в София е парадоксално, като се има предвид, че именно в мандатите на Йорданка Фандъкова градският фолклор роди фразата “ремонт на ремонта”. Емблематичен пример в това отношение стана обновяването на ул. “Цар Иван Шишман”, което продължи почти 6 г. заради липсата на координация. През този период дейностите няколко пъти бяха спирани и подновявани, тъй като общината не се беше синхронизирала с “Топлофикация” и “Софийска вода”. Затова се наложи вече положена настилка да се разкопава, за да се подмени подземна инфраструктура.