неделя, ноември 24, 2024

Фалира голям завод в Плевен

Date:

Сподели новината.

Историята се повтаря и след като България стана скъпа за шиене на масови облекла, сега залязва друга евтина задача – окомлектоването на кабелите за нови автомобили. Причината е обща – тук става скъпо, а тази нискоквалифицирана дейност винаги търси евтин труд заради много ръчна работа.

Намаляване на работниците, пренасочване към други продукти или изцяло закриване на производството. Това се случва през последните месеци в няколко компании, произвеждащи кабелни системи за автомобили в България. Макар за момента това да не е обща тенденция, а има и отварящи се нови предприятия в същата сфера, ограничаването на подобни интензивни на работна ръка производства е сигнал, че с покачването на заплатите малките маржове съвсем изтъняват и в някои случаи дейността става нерентабилна.

Донякъде успокоително за икономиката е, че кабелите имат сравнително малък дял в общото производство на автомобилни компоненти в страната. В същото време заводите за продукти с по-висока добавена стойност като цяло остават стабилни, а много от тях и растат. За евтините производства обаче страната като че ли все по-често ще губи конкуренцията с новите предпочитани дестинации, най-вече в Северна Африка. Което може и да не е лоша новина.
Първият голям затворил

Още в края на миналата година спря работа заводът на “Електрокабел България” в Плевен, който е собственост на германската Nexans Autoelectric (част от френската група Nexans). Компанията започна производство там през пролетта на 2015 г. с амбицията при пълен капацитет броят на работниците да достигне 500 души, което всъщност така и не се случи. Миналия септември собственикът е уведомил местното ръководство, че от декември смята да преустанови производството и да го прехвърли в други заводи на групата. Намалението на персонала е започнало още тогава, но в продължение на няколко месеца част от хората са били ангажирани с демонтиране и продажба на машините и оборудването, става ясно от отчета за 2018 г. Подготовката за затваряне се вижда и от финансовите резултати – макар че приходите нарастват с над 30% до 9.8 млн. лв., разходите за материали рязко спадат, т.е. фирмата е приключвала съществуващите поръчки.

От Nexans Autoelectric не отговориха на въпросите на “Капитал” защо са се отказали от производството в България и къде е изнесено то. Решението обаче не е толкова трудно да се вземе при натрупана загуба на “Електрокабел” 4.2 млн. лв. към края на 2018 г. Компанията работеше в сграда, построена специално за нея от “Плевен ритейл център” (собственост на “Бългериън пропърти дивелъпмънтс”), и макар че има 10-годишен договор за наем, инвестицията й тук не е толкова голяма, че да попречи на оттеглянето, още повече че оборудването се прехвърля към друг завод в групата.

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Коварно заболяване погуби емблематичен роден бизнесмен от Благоевград само на 57 години

Тази нощ след продължително боледуване издъхна един от първите предприемачи...

Трагедията, която разтърси Айтос

3 Един баща извършва най-жестокото престъпление - убива майката на...

Украйна е загубила над 40% от завзетата територия в Курска област

Украйна загуби над 40% от територията в Курска област,...

Путин не е самоубиец, а шахматист, който си крие ходовете

В света не е предприемана ядрена атака от 9...