Шега няма. Ако тръгнете надолу по голямата пазарна улица на североизточния лондонски квартал Walthamstow, известна като High Street Walthamstow, от й самото начало край вас ще започне да прехвърча откъслечна българска реч при разминаване. Това е нищо. Почакайте да стигнете до долната й част. Казват, че полският бил станал втория най-говорим език във Великобритания. Може, но не и в Walthamstow.
Дами и господа, завзехме част от Албиона, без един-единствен изстрел!
Заповядайте на „Българската“ улица в Лондон: шест български бизнес-заведения, разположени в близост едно до друго, с тенденцията в скоро време да станат девет.
Да са ни живи и здрави и да се множат неудържимо.
Хайде на една бодра разходка – по ред на номерата.
Deja Vu Bakery: Най-новото попълнение на Българската улица
Баничарницатапод патента „Deja Vu BG“ на семейство Орхан и Гюлчай Сюлейман отвори врати на 20 януари, тази година. То се пада и първото от серията БГ заведения (всички без изключение – от дясната страна на улицата), което ще ви посрещне със сутрешен мирис на баница и безплатно, прясно смляно кафе Lavazza, което ви се предлага независимодалище сикупитезакуска. Кафе-офертата продължава от 5.00 до 8.30 всяка сутрин. Другото предимство на мястото е, че сутрин там до 10.00 часа може безплатно да се паркира, както и в по-късните часове – от 16.00 до 19.00 часа.Асортиментът включва още 31 артикула – кашкавалки, пици, традиционен хотдог и т.н., приготвени изцяло от българска продукция. Месец и половина по-късно вече се очертаха и безспорните два сутрешни фаворита на българите – правоъгълната баница и кашкавалката със сирене и настъргана и запечена моцарела. А в скоро време Deja Vu Bakery ще предлага и производството на ръчен ръжен хляб.
Директивата тук е ясна: Спри на път за работа, българино и любезно накупи баници за всичките ти колеги!
RIO Café: Да заседнем, ама по тертиплийски
Едно стилно и уютно кафе-ресторант, горд наследник от близо 1 година на първото популярно сред българите заведение на тази улица – старото Кафе „Рио“, което си беше алтернативен български парламент в Източен Лондон само допреди 4-5 години. Новият български мениджмънт на „Рио 2“ обаче залага на вкусните специалитети на българската кухня и по-тертиплийските навици на нашенеца, за да оправдае легендарния допреди лаф-парола: „Да заседнем в Рио-то“.
Акцентите тук са обслужването, кухнята и фамилния уют, които бяха бързо оценени от българските посетителии през новата 2015 заведението е вече с пълен график от запитванияза празнувания на годишнини, рожденни дни и фирмени партита.
И една пробвана бизнес-рецепта, сервирана ни в движение от собственичката на заведението, Ирина Илиева: „Пърленката с кашкавал или сирене, шопската салата и мешаната скара.Без да сте усвоили до перфекционизъм тези 3 дисциплини, не отваряйте заведение за българи!“
AIDA: “Станахме нещо като музей. Водят си роднините тук и им сочат: Ето бе, майко, тука си имаме всичко, не ми пращай неща повече“
Това е днешният „статус“ на магазина, година и седем месеца след откриването му. Неговата управителка Филиз Мехмедова разказва: „Първоначалната ни идея беше да отворим магазин от типа на International Supermarket. Но интересът на хората дойде веднага и отрано, когато видяха, че прозорците са налепени с български вестници. Днес редовно пазаруват от нас българи от други райони на Лондон, наложи ни се да отворим и втора каса, а в събота и неделя бройката клиенти достига средно до 300 на ден. Петте най-търсени продукта са, разбира се, лютениците „Дерони“, бялото саламурено сирене, киселото мляко, луканка „Орехите“ и филе „Елена“ ибългарският боб, а голям хит станаха и розовите домати, които внасяме от различни български стопанства още от пролетта, та чак до октомври. И още нещо. Не знам какво се пише за нас, но искам да кажа, че българите са изключително контактни и човечни хора. Много от тях идват при нас да споделят проблем или да потърсят съвет и веднага намират отзвук сред опашката чакащи. Дори се шегуваме, че сме станали като вариант на Българското посолство. Опитваме се да помогнем на хората по всякакъв начин и с повечето от тях сме приятели. Ние сме и първият български магазин, който въведе“AIDA Family Club Card” завсеки клиент и дава при всяка покупка, дори и най-малката,по 2% намаление, като други 3% отиват за точки, които като се натрупат, после може да се закупи продукт срещу голямо намаление в цената или дори напълно безплатно“.
Déjà Vu Beauty & Hairdressing Salon: Защото в тази държава не могат да издокарват до хубаво русо жените с по-тъмни коси
Този салон е всъщност „първата копка“ на Българската улица и е открит през януари 2008. Идеята е ясна: Само един български фризьор ще разбере „душата“ на българския косъм. „Затова ползваме услугите на професионални български специалисти, които работят с качествени продукти, даващи траен ефект“ – споделя собственичката на салона, Гюлчай Сюлейман.„Фризьорските стандарти в България са различни. Жените у нас са свикнали, например, на хубавия рус цвят на косъма. Когато отидат при тукашен фризьор те стават рижави. Желанието ни е да предлагаме качествени фризьорски услуги, без типичната лондонска надценка и те да са извършвани по българските методи, за да бъдат клиентите доволни от качеството и обслужването. С една дума, да сме близо до клиента през цялото време“.
Всичко това, плюс екстрите, разбира се – солариум, маникюр, педикюр, новости като Brazilian Keratin, hair extention, безплатно кафе Lavazzaи още цял куп глезотии за добрата визия.
Кафе Déjà Vu: Време е за среща с Пелето!
Рано или късно, тази обиколкататрябваше да зазвучи и лирично. Популярното кафе е отколешна българска мечта – вместо дасрещаш с приятелипо кафета, те да ти идват на гости в приятна и уютна атмосфера.
Кафе Déjà Vu(рожденна дата – септември 2011)е едно рядко гостоприемно кафе,където още от вратата ви посреща Човекът-усмивка, Орхан Сюлейман, известен на всички като Пелето. Той е винаги на линия, за да посрещне и изпрати лично всеки клиент. И това отношение се връща подобаващоот многобройнатаклиентела на кафето, което си е, май-май,станало жив социален клуб за събиране на информация и взаимопомощ. А всяка поръчка се контролира и наблюдавапряко, защото „всеки един българин заслужава качество и лично внимание“.
Сутринта тук се пие кафе-лате – среща на майките, оставили децата в училище. Обедните часове – jackpotatoes с кашкавал, боб или риба-тон, плюс шоколадова гофрета (английскоговорящите от съседните офиси) или принцеси с кайма и кашкавал, и омлет плюс шоколадова паста (българите от съседните обекти).Следобедидват групитеслед работа и закриват деня, а уикендите принадлежат на всички – предварително уговорени срещи от сутрин до вечер. Едно нещо обаче не могат да си обяснят от кафебето и до днес. Защо всички други нации си пият кафето с вода, а българинът го пие с кола. Ха де?
Магазинът Global Food & Drink –правилният завой на Българската улица
Ако сте стигнали до края на Българската улица, правилният завой е наляво!
Магазинът Global Food & Drink е само на 3 месеца работен „стаж“ и е на 200 метра от пазарната навалица, но предлага спокойствието на удобното паркиране до магазина, срещу него, та и на съседната уличка дори. Цените му са минимално ниски, всяка седмица се въртят нови изгодни промоции иимето мустава все по-разпознаваемо от българския клиент. Ето и откъде могат да се попълнят запасите от български алкохол. Според собственика на магазина, Билгин Реджеб, в момента най-много се търсят комбинациите от ракия „Кехлибар“, Поморийска и Пещерска ракия, българските бири Каменица, Загорка и Шуменско и тънко нарязващите се сухи мезета – луканка „Орехите“, Добрич и телешката пастърма „Шенел“, производство на „Констант“, Кърджали.А новият февруарски хит сред нашенците била … розовата хималайска сол, която е и много здравословна.