Около 200 милиона лева се очаква да влязат в региона под формата на инвестиции в новите индустриални зони и логистични паркове. Това са прогнозите на икономически експерти, които изследват процесите в тази посока. Бургас малко изостава от градове като Пловдив и Стара Загора. Там в последните години се откриха много нови фабрики, заводи, развойни и логистични центрове. Инвестициите в зоните край Пловдив вече достигат 2 милиарда евро, а в Стара Загора сумата е около 350 милиона лева. В това отношение Бургас има какво да наваксва, но очакванията са в следващите три-четири години да бъдат инвестирани над 200 милиона лева.
Общо 10 компании са купили на този етап терени в Индустриалния и логистичен парк край езерото Вая. Това са преди всичко български компании, сред които вече работещи са „Хидробетон”, „Термал инженеринг”, за аспирационна техника. Изгражда се хлебозавод на „Джей Ел Пи”, мебелна фабрика „Роял спот” за производство на мебели за износ за Германия и скандинавските страни, Логистичен център за международни превози, „Асти груп” – метални конструкции; „Премиум кар сървисес” – автосервиз; „Стиб 2″ ООД – за месо и местни продукти и др.
Профилът на парка в Бургас е насочен към малкия и среден бизнес и към фирмите с висока добавена стойност, с възможности за създаване на по-голям брой работни места. Парцелите в него са между 2 и 40 дка площ, като повечето са с площ от от 2,3,5 до 10 дка.
Самото дружество бе създадено в края на 2011 година. В терена от 300 декара са инвестирани над 10 милиона лева в инфраструктура, оптика, пътни възли. Компанията е 51 процента собственост на държавата, 49 на община Бургас, която участва под формата на апорт.
Наскоро държавата даде голям терен край Равнец за изграждане на нова индустриална зона. Става въпрос за бившата авиобаза, която е общо върху площ от 3500 декара. Това вече са доста сериозни мащаби като терен. Вече се работи върху създаването на новата зона, която ще бъде насочена към по-големи производствени мощности. Има запитвания от няколко големи фирми от Китай и Германия, които проявяват сериозен интерес към инвестиции там.
Действително големият терен от 3500 дка в Равнец, придобит от държавата, е чудесна възможност за развитие на големи производствени комплекси.
Тази зона разполага с изградена вече довеждаща инфраструктура, жп линия с малка таргет гара. Лесно ще се изгради и байпас с терминал за претоварване. Налични са водопровод и електрическо захранване, т.е. основните опции, необходими за индустриална зона. В момента се прави предпроектно проучване. Следва да се направи визия, проектиране и инфраструктура, която би отнела повече разходи и разбира се, време.
В региона и на територията на община Бургас функционира и друга логистична зона. Тя се намира в землището на град Българово.
Предстои строителството на производствено предприятие на италианска фирма „Стратежия”, която ще произвежда детайли за обувната промишленост върху закупен терен от 12 дка. Това е и първият инвеститор в зоната. Другите двама инвеститори в индустриалната зона са „Агротех” и „Мегатрон”, вносители на селскостопанска техника. Те имат намерение да развият свои производствени и ремонтни бази в зоната. Закупили са необходимите им терени, като в момента се проектират техните бази и се очаква скоро да бъдат представени за одобрение в Община Бургас, която е собственик на земята в зоната. Четвъртият инвеститор е българската фирма „Генчев Агро 1″ , занимаваща се със земеделие, която иска да развие своя складова база на площ от 10 дка. „Стронг Брик” също е заявила намерение да изгради предприятие за изработка на тухли и плочки.
Очаква се там да бъде преместен и завод „Елкабел”. Производството ще бъде изнесено заради намеренията на собствениците да изградят нов жилищен комплекс върху терена, който се намира до комплексите „Славейков“ и „Братя Миладинови“. Предвижда се там да има и нови търговски площи, както и развлекателни центрове. Това е отделна инвестиция, която се изчислява на поне 300 милиона евро. Но нейната реализация зависи и от редица фактори.
Старите индустриални зони на Бургас пък се преструктурират. Част от предприятията вече не работят, а на тяхно място бяха изградени големи търговски центрове, хипермаркети и мол. Става въпрос за бившите „Винком“ и „Бургаско пиво“. Други заводи работят с намален капацитет, а пък свободните площи се отдават под наем за странични дейности. Това важи най-вече за северната промишлена зона, където е и завод „Камбана”. За него усилено се коментира, че ще бъде съборен, като теренът ще се разпродаде на части. Това обаче засега остава само слух.
В Южната стара зона вече не работи почти нищо. Повечето предприятия бяха затворени или изнесени. Бившият завод „Георги Димитров” беше напълно съборен, а сега теренът представлява една голяма гола и мрачна поляна. Близо до зоната работят частните пристанища на Цветелина Бориславова и Кирил Домусчиев. В следващите години и в този район явно предстоят големи промени.
Така очакванията са в следващите четири години в индустриалните зони край Бургас да бъдат инвестирани около 200 милиона лева и разкрити близо 3000 нови работни места. Това ще бъде добре като цяло за местната икономика, но за да се преодолее негативната инерция са необходими още мерки и усилия. Това важи както за местната власт, така и за държавата, която може да бъде сериозен партньор в подобни инициативи.
Черноморски фар