Шуменските братя Красен и Мартин Каменски са в подножието на втория си предприемачески връх. И макар да не знаете имената им, вероятно сте опитвали от техните продукти: те откриха брускетите за българския потребител.
Натрупали близо две десетилетия опит в търговията и производството, развили усет за пазарни възможности покрай чести пътувания в чужбина, от две години с построена самостоятелно нова фабрика в Шумен, от която излизат семките и фъстъците Huligan и Zigi, крем-питите Karuzo и хрупкавите брускети Krambals, от тази седмица братята имат и стратегически партньори, които ще им помагат в спечелването на още международни пазари. Фондът за дялови инвестиции Empower и Гари Левсли влагат общо 3 млн. евро в бизнеса на Каменски. Намеренията са сътрудничеството да е дългосрочно, а първата цел по пътя е да се постигне такова увеличаване на продажбите, че капацитетът на производството да се уплътни на максимума от сегашните 15% и така да се произвежда продукция за 100 млн. лв. Извън конкретната история това е поредното предприятие с план за ръст или нова фабрика в Шумен, което ще съживи 80-хилядния град.
Шуменските брускетари
Въпреки че на пръв поглед производството е далеч от онова, което са учили (Красен е икономист, а Мартин – математик), двамата братя успяват да намерят приложение на точните науки в бизнеса с храни. Насочват се директно към предприемачеството, което е ценност, в която са възпитавани в семейството. Дебютът в бизнеса е заедно с баща им.
Първите стъпки са в началото на века в търговията с ядки, а оттам, имайки достъп до суровината, решават да се пробват и в производството. Така се появяват “Ореховките на баба” – първият им популярен продукт на местния пазар. Следват кубетите и брускетите, идеята за които се ражда при пътуване в Италия. С тях успяват да пробият и на външните пазари, като в първите години бизнесът на двамата братя (в който продуцентът Никола Тупарев и водещият Ути Бъчваров са държали дялове) генерира приходи от около 3 млн. лв. годишно. Разрастването идва, когато попадат в групата на също шуменския холдинг на братя Кюркчиеви – “Фикосота”, който придобива 50-те процента на външните им партньори. С неговите маркетингови бюджети достигат до оборот от 40 млн. лв. годишно. През 2012 г. обаче партньорството се разпада заради различия в стратегическите виждания как да се развива компанията, която е изкупена изцяло от “Фикосота”. Така двамата се връщат в стартова позиция, но с натрупан опит и капитал.
“Фабриката ни е с площ от 9 хил. кв.м и се намира на мястото на стария хлебозавод на Шумен. През 2013 г. го купихме, вложихме собствени средства и банкови заеми за преустройството и през 2015 г. фабриката вече заработи”, разказва по-малкият брат Красен Каменски, който се грижи за администрацията, отчетността и финансите на бизнеса, разделен в две търговски дружества: “Дъ бейкърс” (която специализира в ядките) и “Ню бейкъри” (където са печивата).
Първоначално произвеждат само ядки и семки, като по собствените им маркетингови изследвания за краткото време на пазара Zigi е стигнал лидер в своя сектор. Конкурират се с продуктите в по-високия ценови сегмент. През 2015 г. се появяват крем-питите с пълнеж Karuzo, които обикновено в магазините се подреждат на рафтовете до кроасаните, макар да са различна категория. От няколко месеца е пусната и серията хрупкави брускети Krambals, които са единствените на пазара, направени от хляб чабата.
“Няма готови производствени линии за нашите продукти. Машината е винаги уникална. Рецептите ги измисляме в лабораторията, като минава поне година-година и половина усъвършенстване. Така например ние открихме технология, при която фъстъците се мариноват по натурален начин и така стават много по-хрупкави”, отговаря Мартин Каменски, попитан как решават към какви продукти да се насочат. Според негови данни пазарът на семки и фъстъци, кроасани и брускети в България е общо за около 120 млн. лв., от които братята държат дял от 6-7%.
Според последните финансови отчети за 2016 г. приходите им от семки и ядки са за повече от 7 млн. лв., а от печива – за 3.8 млн. лв. Предварителните данни за 2017 г. показват, че равновесната точка е достигната и вече и двата бизнеса са на печалба (виж таблицата). Над 60% от продажбите са зад граница, а планът е в бъдеще по-голямата част от приходите да идва не от ядките (които сега са около 40% от приходите), а от печивата.
“Почти без реклама и само с две години на пазара продаваме изключително добре в Ирак, Палестина, бившите югославски републики. Сега се целим в пазара на Централна Европа”, разказва Мартин Каменски, който отговаря за продажбите и продължава: “Досега фокусът на усилията ни беше да изградим фабриката, да я оборудваме, да тестваме потенциала на продуктите, да натрупат история на пазара. И чак сега вече идва моментът за маркетинга, защото според мен първо продуктът трябва да е застанал стабилно на пазара, да върви нагоре и едва тогава идва рекламата, която му помага да стигне до повече хора. Според мен на рекламата никога не трябва да се гледа като на някакво спасително средство за даден продукт.”
Братята са вложили близо 14 млн. лв. в сгради и оборудване |
По данни от отчетите в предприятието работят над 170 души с тенденция да се наемат още работници. “Ние имаме едно голямо предимство: градът е малък, а ние правим бизнес там от 22 години. Имаме създадено някакво име и хората ни познават, имат ни доверие. Малко или много знаят, че с нас са на по-сигурно място, и това ни помага много”, разказва Красен Каменски, който не крие, че на по-късен етап има притеснения как ще намират хора. При бурното развитие на града напоследък сравняват Шумен с Пловдив. “Първата индустриална зона се напълни, сега се прави нова”, обръща внимание Красен Каменски.
Новите партньори
Обяснението за постиженията на двамата братя е в натрупания опит в бизнеса с бързооборотни стоки, познаването на вкусовете на потребителите и най-вече страстта, която влагат в производство. “Те имат отношение към това, което правят и са смели експериментатори”, коментират новите им партньори от Empower.
“Първото, което ме впечатли у Красен и Мартин, бе стратегическото мислене. Когато се запознахме, те не казаха: искаме да произвеждаме брускети и фъстъци, а казаха: искаме да се специализираме в индустриализирането на артизански продукти и рецепти. Това са продукти, които са типични за малки пекарни и които биха могли да станат достъпни за масовия потребител. Такава дълбочина и визия на стратегическото мислене е рядко срещана”, изтъква Елвин Гури, партньор във фонда за дялово инвестиране Empower. Той решава да подкрепи бизнеса на братята заради възможността да допринесе за растежа им с експертизата, която има в развиването на компании. “Интересите ни се припокриват, защото ние като инвеститори търсим бизнеси, които са конкурентоспособни на регионално ниво, а целта ни е да им помогнем да станат лидери на регионално ниво. Такъв е мандатът на фонда Еmpower и на програмата Jeremie. Това се припокрива и с тяхното желание на предприемачи да се развиват и да растат. Припокрива се и с интересите на коинвеститора Гари Левсли, който търси качествени бизнеси в производството, защото това e сфера, от която разбира”, посочва Гури.
“Това, което ме привлече и което е най-важното във всеки бизнес, са хората. Мартин и Красен Каменски са доказали опита си в създаването и развиването на висококачествени иновативни продукти и вярвам, че заедно с тях и Empower ще направим много силен, ефективен и успешен отбор”, посочва Гари Левсли. “Фабриката, която са построили в Шумен, е от световна величина. Вниманието към качеството и хигиената са ключови аспекти в производството на храни. Смятаме, че компанията може да увеличи производството 5-6 пъти и да изнася продуктите си в повече от 20 държави. Като председател на борда на директорите аз ще бъда ангажиран с изпълнението на стратегията за растежа и следването на висока корпоративна отговорност. Като чужденец ще асистирам налагането на продуктите на новите пазари, където имам познания и опит”, добавя още Левсли, който е има 25-годишен опит като изпълнителен директор на мултинационални компании в областта на енергетиката (например централата “Контур Глобал Марица-изток 3”) и ютилити услугите. А от такава позиция е натрупал опит в операции по сливания и придобивания и инвестиции на различни пазари по света.
Предприятието е с площ от 9 хил. кв. м., наети са 170 работници и засега работи на 15% от капацитета си
Партньорът в Empower Станислав Николаев добавя, че сделката ще доведе до учредяването на ново дружество, в което двамата братя Каменски апортират активи, за придобиването на които са вложили около 14 млн. лв. собствени средства и кредити, а фондът и Гари Левсли влагат по 1.5 млн. евро, срещу което придобиват дял от 40% в съвместното дружество. “Нашата помощ ще е най-вече в продажбите и маркетинга. Ще участваме в стратегическото планиране, като съвсем скоро ще имаме план за следващите 3 до 9 месеца. Заедно ще решим на кои пазари да се акцентира, с кои продукти. Целта ни е да създадем такава инфраструктура, която да е като гръбначен стълб за бъдещите продажби.” По прогнозни изчисления при максимално натоварване на мощностите спрямо сегашните 15% това означава достигане на приходи от около 100 млн. лв. годишно.
Сред битките, които партньорите имат да водят оттук нататък, ще е конкуренцията с големите компании за дистрибуторите на желаните пазари. Причината е, че световните производители обикновено ги атакуват с цяла палитра от продукти, които вървят със сериозни отстъпки, докато малки компании могат да предложат скромен асортимент от 4-5 продукта или трябва да склонят да дадат по-висок марж към дистрибутора, или да имат наистина страхотен продукт, който самият търговец на едро иска да предлага, защото е търсен от потребителите.
Конкуренцията с другите производители също е огромна както в страната (от “Чипита”, “Фикосота” и т.н.), така и навън, което води до ценови натиск. Засега братята успяват заради модела да предложат масови продукти, но по-различен и в по-премиум клас. Ползват основно вносни суровини заради по-добрите им показатели. “И ние, и нашите деца също хапваме от продуктите”, споделят двамата братя, за които историята тепърва ще набира скорост.
Капитал