Банките в България отново повишават таксите по своите услуги, продължавайки с опитите да преместят хората от банковите клонове към мобилното банкиране. Така изглеждат новите промени в тарифите на част от финансовите институции в страната, които традиционно напролет актуализират плановете си.
Поскъпването на част от банковите услуги се случва на фона на рекордна финансова година за банките в България с регистрирана печалба за системата от 3.4 млрд. лв. Въпреки общественото негодувание срещу банковите такси, всъщност печалбата на институциите е натрупана основно от големите приходи от лихви. През миналата година нетният доход от лихви в системата е в размер на 4.8 млрд. лв. и е нараснал с близо 50% на годишна база. Приходите от такси и комисиони пък бяха около 1.5 млрд. лв., което представлява годишен ръст от само 3%.
За сравнение допреди няколко години, в ерата на нулевите лихви, банките залагаха повече на таксите и комисионите, като през 2020 г. например нетният приход от такси и комисиони бе „виновен“ за около 1/3 от печалбите на банките, а останалите – от приходите от лихви.
Как се променят тарифите
Повечето промени в тарифите на банките влизат в сила през април, май и юни.
От 1 юни Банка ДСК вдига таксите по базовата платежна сметка при посещение на клон. Досега тя се откриваше в клон на банка срещу 2.14 лв., а сега услугата поскъпва до 3.09 лв. Вдигат се и другите такси по нея, като поддържане и обслужване на сметката с около 0.3 – 0.4 лв. Закриването на платежната сметка в офис на банката също поскъпва – до 4.11 лв. при положение, че досега това бе безплатно. Поскъпват и услугите по внасяне и теглене на пари от офис в банката. Изпращането на преводи също поскъпва.
Въпросното поскъпване на специалната базова платежна сметка не важи в случаите, когато по нея се изплащат само заплата, пенсия или социални помощи, което бе регламентирано от парламента миналата година. Въпреки това в началото на тази година финансовият министър Асен Василев призна, че интересът към сметката, която задължително се предоставя от всички банки в страната, остава нисък.
Банка ДСК вдига и таксите си по своите дебитни и кредитни карти. Тегленето на пари в брой от кредитни карти поскъпва с около 0.1 лв. Услугите по дебитните карти също струват повече. Доставката на карта с куриер в България вече е с близо 1 лв. нагоре, както и преиздаването на карта при загуба например. Експресното издаване поскъпва с около 0.5 лв.
Обединена българска банка (ОББ) също прави промени в своята тарифа – от 9 април вноската на пари по ATM струва повече за почти всички видове дебитни карти. Досега тя бе безплатна, а от 9 април банката налага 0.3 лв. такса. Банката вдига и месечната цена за SMS известяване – от 0.6 лв. на 2 лв.
ОББ прави промени и в своите пакетни програми за бизнес клиенти. Банката спира да предлага настоящите пакети и мигрира към нови от 9 април.
Пощенска банка също вдига таксите си и от 10 май въвежда нова такава в размер на 2 лв. за касово обслужване в отворените клонове на банката през събота, неделя и празничните дни. Таксата се начислява в допълнение към цената на самата услуга. Банката въвежда и такса за плащане на местни данъци и такси в размер на 0.49 лв. от сметка през мобилното банкиране и през зоните за експресно банкиране. За сметка на това обаче от 1 април банката прави безплатно внасянето на суми в лева по сметките за граждани.
Първа инвестиционна банка (ПИБ) пък въведе от 5 април промени при плащането на сметки за ток, вода и парно чрез услугата „Електронни битови сметки“ на ePay. За регистрация на тази услуга в офис се дължи такса от 15 лв., а промяна на регистрацията вече струва 10 лв. Месечната такса за обслужване е 2.50 лв.
Централна кооперативна банка (ЦКБ) пък от 22 май вдига таксата за теглене на при в брой от ATM в страните от Европейския съюз и тези извън него както за бизнес, така и за физически клиенти.