Община Бургас избра изпълнител, който да строи южния обход на крайморския град. В поръчката, стартирана преди 5 месеца с прогнозна цена над 140.2 млн. лв. без ДДС, участваха някои от най-големите строителни компании в страната. Повечето от тях обаче са отпаднали от състезанието още в ранните етапи заради пропуски в техническото предложение или в критериите за подбор. Така до крайната фаза на търга са останали само три фирми, чиито ценови предложения са отворени от комисията само преди няколко дни.
Припомняме, че процедурата е за пълен инженеринг, т.е. включва проектиране, строителство и авторски надзор. Общата дължина на предвидения участък пък е 3.43 км, което означава, че строителството на километър, според заложената прогнозна стойност, достига почти 41 млн. лв. без ДДС.
Интересното в случая е, че фирмата победител – консорциум, начело с „Нивел Строй“ – е преборила строителните гиганти в сектора – „Хидрострой“ на небезизвестния строителен бос Велико Желев, но и обединението между „Трейс Груп Холд“ и „Джи Пи Груп“.
Решението за избор на изпълнител е подписано на 17 октомври, а от ценовата оферта на победителя е ясно, че километър от пътя ще струва около 37.8 млн. лв. без ДДС. Това е така, тъй като офертата на обединението, начело с „Нивел Строй“, е с около 10.4 млн. лв. по-ниско спрямо прогнозната стойност на търга.
Припомняме, че към момента на стартиране на поръчката финансиране не бе осигурено. Единствено се посочваше, че в бюджета за 2024 г. са предвидени малко над 8.3 млн. лв. без ДДС.
Кой участва в състезанието?
Поръчката стартира на 20 юни, а офертите на компаниите бяха отворени на 6 август, когато стана ясно, че седем участници (две самостоятелни фирми и 5 консорциума) са подали документи за участие. Сред тях бяха:
- Обединение „Меден рудник 2024“, с участници „Геострой“ АД и „Пътстрой-92“ АД;
- ДЗЗД „Бургас Юг“, с участници „Трейс Груп Холд“ АД и „Джи Пи Груп“ АД;
- ДЗЗД „Черно Море Виа България“, с участници „Автомагистрали – Черно море“ АД, „Ий Кей Джей България Кънсълтинг Енджиниърс“ ЕООД и „Виа Про Инженеринг“ ЕООД;
- ДЗЗД „Южен Обход – Бургас 2024“, с участници „Инфра Експерт“ АД и „Пътинженеринг“ АД;
- „Хидрострой“ АД;
- ДЗЗД „Южен Обход – ж.к. „Меден Рудник“, с участници „Нивел Строй“ ЕООД и „Геоплан Кънстракшън“ ЕООД;
- „Европейски Пътища“ АД.
От протоколите на комисията става ясно, че всички участници имат пропуски в документацията, свързани „с липса, непълнота или несъответствие на информацията, включително нередовност или фактическа грешка, или несъответствие с изискванията към личното състояние или критериите за подбор.“ Всички са помолени да допълнят липсващите документи и го правят.
Комисията се събира на 16 септември и след проверка на допълнителната документация, решава да не допусне напред в процедурата някои от участниците заради това, че предложенията им не отговарят на изискванията на възложителя. Така от състезанието отпадат Обединение „Меден рудник 2024“, ДЗЗД „Черно Море Виа България“ и „Европейски Пътища“ АД.
Когато се стига до оценка на техническите спецификации обаче отпада и ДЗЗД „Южен Обход – Бургас 2024“.
Финално техническите предложения на останалите 3 участника са оценени, както следва:
- ДЗЗД „Бургас Юг“, с участници „Трейс Груп Холд“ АД и „Джи Пи Груп“ АД – 32 точки;
- „Хидрострой“ АД – 40 точки;
- ДЗЗД „Южен Обход – ж.к. „Меден Рудник“, с участници „Нивел Строй“ ЕООД и „Геоплан Кънстракшън“ ЕООД – 40 точки.
Само преди 4 дни – на 14 октомври – са отворени ценовите предложения на оцелелите фирми в надпреварата. От тях става ясно, че най-високата оферта е на „Хидрострой“, а най-ниска е на победителят.
Обединението, начело с „Трейс Груп Холд“ и „Джи Пи Груп“ са предложили обща цена на изпълнение от над 132.5 млн. лв. без ДДС. Цената на техническия инвестиционен проект е 2.8 млн. лв. без ДДС, за СМР сумата е над 129.2 млн. лв., а авторският надзор е оценен на 500 хил. лв. без ДДС.
„Хидрострой“ предлага цена от над 139.6 млн. лв. без ДДС. Това е най-високата оферта сред трите. В нея влизат над 136.2 млн. лв. за строително-монтажни работи, 2.9 млн. лв. за инвестиционен проект и 480 хил. лв. без ДДС за надзора.
Победителят – консорциумът, начело с „Нивел строй“ – е предложил обща цена за изпълнение от над 129.8 млн. лв. без ДДС. В нея влиза изготвянето на инвестиционния проект за малко над 2.2 млн. лв., СМР – над 127.2 млн. лв., както и надзор – 364 хил. лв. Сумите са без ДДС.
Така на база ценовите предложения най-много точки получава ДЗЗД „Южен обход“ – 60 т. ДЗЗД „Бургас Юг“ получават 57.17 т, а „Хидрострой“ – 54.41 т.
При комплексната оценка класирането отрежда първото място на обединението, начело с „Нивел Строй“ със 100 т. На второ място остава „Хидрострой“ с 94.41 т, а на трето – обединението между „Джи Пи Груп“ и „Трейс Груп Холд“ с 89.17 т.
За победителят
„Нивел Строй“ е основана през 2008 г. от Велко Руйков с капитал от 5 хил. лв. Седалището ѝ е в Брезник. През септември тази година капиталът е увеличен до 1 млн. лв. До 2022 г. Руйков е управител на компанията, но след това поста поема Йордан Йорданов.
Последният финансов отчет, публикуван в Търговския регистър, показва, че приходите за 2023 г. са над 126.6 млн. лв. Нетната печалба е над 13 млн. лв.
През последните няколко години компанията печели множество поръчки в страната. Като част от обединение „Нивел строй“ е компанията, която строи лот от скоростния път „Видин Ботевград“. Съвсем наскоро пък компанията спечели търговете за пътна поддръжка в областите Кюстендил, София и Видин. Изпълнява и редица други поръчки в различни общини, включително и в София.
В разследване от 2022 г. на “Капитал” със заглавие „Седем пътни строителя, към които ГЕРБ насочиха 5 млрд. лв.“, са описани връзки на „Нивел Строй“ с Христофорос Аманатидис-Таки.
Какво ще се изгражда?
По проект е заложено участъкът да е част от бъдещия далечен обход на града, който трябва да свърже северния обход(бел. р. – беше завършен миналата година) с пътя за Созопол и Царево. Целта е извеждане на транзитния трафик.
Пътната връзка ще осъществява транспортен достъп от и към ж.к. „Меден рудник“ към и от републикански път I-9 и съответно гр. Бургас, а оттам и населените места по южното Черноморие. Заложено е изграждането на мост над Бургаското езеро с дължина 950 метра.
Връзката трябва да преминава по периферията на квартала и да е разположена от южната страна, където да се свърже с изградената част от ул. „Кооператор“ и бул. „Александър Георгиев – Коджакафалията“ с републикански път I-9. За свързването на пътната връзка с изградения участък от ул. „Кооператор“ се налага проектиране и доизграждане на улица.
Заложени са още кръстовища, надлези и подлези, както и велоалея в ляво по цялата дължина на ул. „Кооператор“ и пътната връзка, която да се свърже със съществуващата велоалея към Крайморие. В участъците на пътните възли велосипедната алея трябва да се предвиди чрез безконфликтно преминаване чрез велосипеден подлез.