25 „интелигентни“ пешеходни пътеки ще гарантират по-голяма безопасност на пешеходците във Варна от догодина. Чрез система от датчици, вградени в пътната настилка, зебрите ще светят автоматично при появата на минувач на пътното платно. Те трябва да издържат на преминаването на камиони, снегопочистващи машини и друга тежкотоварна техника.
Инсталирането на „умните“ системи за безопасност ще стане със средства от Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г. по втората фаза на проекта за интегриран градски транспорт на Варна.
Ще се подобри и диспечерската програма на града – светофарите ще се управляват в реално време, което ще облекчи трафика в пиковите часове. Ще се изграждат “зелени вълни” по кръстовищата, ще се ремонтират основни улици и булеварди, ще бъдат купени и 15 нови екологични автобуси, като стойността на целия проект е 37 млн. лв.
Варна е един от 39-те големи града, които модернизират градския си транспорт с 237 млн. лв. по Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г. Амбициозни са и проектите на останалите бенефициенти – община Сливен ще се сдобие с 27 дизелови автобуса, а Перник – с 15 автобуса на метан, които ще се движат по най-натоварените линии. В центъра на Русе ще бъде създадена нова пешеходна зона.
Предвидена е реконструкция на бул.“Придунавски“, който ще стане двупосочен и по него ще минава градският транспорт. Така ще се облекчи трафикът по малките улички. Ще се монтира видеонаблюдение на възлови кръстовища и точки с цел дистанционно регулиране на движението.
124 млн. лв. ще бъдат вложени в транспорта на София. Столичната община ще ремонтира трамвайното трасе по “Цар Борис III” от Съдебната палата до крайната спирка в квартал “Княжево”, което ще позволи по-висока скорост на движение. Предстои реконструкция и на трамвайното трасе по ул. „Каменоделска“ от кръстовище с бул. „К. Стоилов“ до кв.„Орландовци“. Ще бъдат купени и 13 модерни мотриси. Според урбанистите трамвайният транспорт трябва да е във фокуса на вниманието, защото е не само екологичен, но позволява на хората да се чувстват част от градската среда, да виждат настъпващите промени и пътувайки да се радват на слънцето и зелените площи.
През първия програмен период по ОПРР в проекти за подобряване на транспорта в София, Бургас, Пловдив, Варна, Стара Загора, Русе и Плевен бяха инвестирани 413 млн. лв.
Автобусният парк на тези градове беше обновен със 192 нископодови автобуса и 64 тролейбуса. Изградени бяха скоростни отсечки с дължина 32 км, които осигуряват по-бързо придвижване на градските превозни средства.
С цел насърчаване на алтернативните начини на придвижване бяха рехабилитирани и изградени 115 км велосипедни алеи, а за удобство на гражданите бяха монтирани по спирките 1975 електронни информационни табла (ЕИТ).
Реализацията на тези проекти е проява на европейската солидарност и за пореден път показва ползите от европейските средства за подобряване на качеството на живот в българските градове и региони и намаляване на различията между тях.