Бургас разполага със 104 млн. лв. за градски проекти, сред които за обновяване на улици, площадни пространства, училища, спортни обекти, за осигуряване на устойчива мобилност и удобна и красива градска среда. Актуална тема на града е градската мобилност чрез пешеходни зони и зони “Темпо – 30”, велотрасета, бързи автобусни линии и нова политика на паркиране. След 4 предпроектни проучвания градът ще осъществи два основни компонента на ИГТ за 11 966 744 лв., от които 7 758 281 лв. са по ОПРР 2014 – 2020. Проектите са за буферен паркинг, обвързан с Бързата автобусна линия и интегрираната система за паркиране, и изграждане на бърз автобусен коридор по бул. “Демокрация” и бул. “Стефан Стамболов”.
Димитър Николов, кмет на Бургас:
–
Предизвикателство е развитието на индустриалните зони. Търсим нови жилищни територии
БИЗНЕС ЗОНИТЕ
Едно от най-сериозните ни предизвикателства е свързано с развитие на индустриалните и бизнес зони. Голяма част от тях вече са заети и след запълването им ще трябва да имаме готови нови терени, които да предложим на потенциалните ни инвеститори.
Завършихме реконструкцията на улица “Крайезерна”, с което се подобриха както транзитът на юг от Бургас, така и бързият достъп до всички промишлени зони и до пристанище Бургас.
От тази година изготвяме процедури за ПУП за разширение на промишлена зона “Север” – 920 дка, промишлена зона “Долно Езерово” – 850 дка, промишлена зона “Меден рудник”, по пътя за Средец, с 650 дка.
Отделно от това активно работим по изграждане на пътя към индустриална зона “Българово”. Половината терени в нея вече са изкупени от инвеститори, които скоро ще стартират изграждане на своите предприятия. Терените в зоната са изцяло общинска собственост и с цел привличане на инвеститори и разкриване на работни места цената на земята е изключително конкурентна и атрактивна – приблизително 16 лв./кв.м. При изчерпване на моментната наличност зоната може да бъде разширена.
Междувременно се очаква до края на тази година да бъдат изкупени 100% терените в Индустриален и логистичен парк Бургас, където редица нови предприятия вече стартираха дейността си.
Усилията на община Бургас са насочени към развитие на индустриалната зона край Равнец, която е и най-голяма – над 3000 декара. Тя е подходяща за по-мащабни инвестиции, които могат да разкрият сериозен брой работни места в перспектива.
Бизнес делегациите, които идват в Бургас, се интересуват от потенциала на пристанище Бургас, Свободната безмитна зона, новите индустриални зони в общината – Индустриален и логистичен парк Бургас, икономическа зона “Българово” и бъдещата – в Равнец. Инвестиционният интерес на Китай към Бургас е сериозен и той вече дава реални резултати. Неотдавна беше подписано междудържавно споразумение, по силата на което се създава нов търговски маршрут. Блок-влак ще пътува по линията Китай – Казахстан – Азeрбайджан – град Поти (Грузия) – оттам стоките ще стигат с кораб до Бургас и отново чрез железопътен превоз ще се отправят към останалите европейски държави на Запад.
ЖИЛИЩНИТЕ ТЕРИТОРИИ
Ограничената територия на община Бургас ни изправя пред ново предизвикателство в опита да се намери баланс между желаещите да инвестират или да си закупят жилища в Бургас и гражданите, които вече имат собствени жилища и са против строителството на нови жилищни сгради. Това, което ни предстои, е изнасяне на строителството от активния град към нови жилищни зони. Община Бургас изработи подробни устройствени планове за нови територии за жилищно строителство и бизнес. По този начин се създава реална алтернатива на строителството в града и изместването му в новите зони.
Новите зони, в които ще се даде възможност за жилищно строителство, са: разширение на квартал “Банево” на изток (258 дка) и на запад (175 дка), местността Острица 1 и 2 (2124 дка), разширение на жилищна зона в квартал “Долно Езерово” на север с 31 дка, “Кюшето” (курортна зона Ъгъла) с 1489 дка, разширение на зона Минерални бани с още 1547 дка, квартал “Крайморие” с нови 3011 дка, зона Д в комплекс “Меден рудник” – нови 1130 дка, и разширение на зона Б в “Меден рудник” със 166 дка.
СПОРТНИТЕ СЪОРЪЖЕНИЯ
Обновените и новопостроените басейни, пуснати в експлоатация през последните 7-8 години в Бургас, са 12. Това лято беше открит и най-новият и модерен басейн в бургаския комплекс “Славейков”. Покритият басейн е с олимпийски размери и отговаря на изискванията за провеждане на престижни международни първенства и състезания. През другото време той ще може да се разделя на две половини, които да се използват за тренировки на детски и други плувни клубове. Освен него спортният комплекс в “Славейков” ще разполага и с футболно игрище, трибуни и паркинг зона.
Освен това в момента върви строежът на голямата и модерна спортна зала “Арена Бургас”. Бургас не разполага с толкова голяма спортна зала. На първо място, тя ще бъде нова и модерна база за подготовка на елитни и професионални спортисти, с каквито за наша радост градът ни разполага. Зала “Арена Бургас” ще бъде място за големи престижни състезания като балканиади, европейски първенства, европейски и световни купи и др. Чрез новата зала ще дадем шанс за развитие на бургаската и българската лека атлетика. Още отсега имаме запитвания за провеждане и домакинство на големи състезания в “Арена Бургас”.
–
УЛИЦИ, ПЕШЕХОДНИ ЗОНИ, ПАРКОВЕ
Реконструкция на ул. “Одрин”
В урбанизираната територия съгласно Генералния комуникационно-транспортен план на гр. Бургас улица “Одрин” е районна артерия ІІІ клас. Паралелно улицата представлява трасе на третокласен път от републиканската пътна мрежа III-9008 “I-9 (Бургас) – кв. “Долно Езерово”. Улица “Одрин” е една от най-натоварените улици от първостепенната улична мрежа на Бургас. В нея се концентрират градско движение, масовият обществен транспорт и товарното движение в производствената зона. Кръстовището на “Трапезица” вече е кръгово, четирите му края се свързват чрез пасарелки, надлезът на Товарната жп гара и градски “виадукт”, новата ул. “Крайезерна” откри гледката към езерото Вая и подсигури връзка със северната индустриална зона. Остана да се реализира инвестиционен проект за реконструкция на улица “Одрин” от кръстовище “Трапезица” до бул. “Проф. Яким Якимов” (път ІІІ-9008 “І-9 (Бургас) – кв. “Долно Езерово” от км 0.000 до км 2.400), като се изгради и второ пътно платно. Улицата е важен елемент от трасето за изнасяне на транзитното движение от силно урбанизираната градска територия, обвързващо пътен надлез над товарна гара и кръстовище “Трапезица” – така е според ОУП на Бургас. Проектът е съгласуван и с жп връзката на Централна жп гара Бургас с летище Бургас.
Пътен възел “Запад”
Цялостното име на проекта е “Надлез над Товарна жп гара Бургас”, участък: бул. “Проф. Якимов” от индустриален жп коловоз до ул. “Крайезерна” с пътен възел при пресичането на ул. “Одрин”, естакада над ул. “Одрин” и жп коловози и връзка с ул. “Крайезерна”. Проектът е завършен. Дава шанс за периферно и обиколно преминаване на автомобилното движение през Бургас – на входа на града веднага се завива вдясно – покрай комплекс “Славейков” по ул. “Проф. Якимов”, през пътен възел “Запад”, през ул. “Крайезерна” и оттам по път I-9 за Южното Черноморие. Инвестицията е за 20 987 912 лв. с ДДС. Проектът за изграждане на пътен възел “Бургас-запад” е изготвен от “Пътпроект” ЕООД. Изпълнител е обединение “ВАДО”, съставено от “ГБС-Инфраструктурно строителство”(50%) и “Техноекспортстрой” (50%)
Реконструкция на ул. “Крайезерна”
–
През юли тази година беше открита разшируната ул. “Крайезерна”, по която трафикът от страната преминава директно към Южното Черноморие.
През юли тази година откриха новото дясно платно по плана на ПЗ “Север” на Бургас, от надлез над Товарна гара, връзката с бул. “Т. Александров” до пристанище Запад, етап 1 – “Главно трасе на ул. “Крайезерна”, и етап 2 – “Кръгово”. От спускането към водната площ се открива красива гледка към езерото Вая. Вляво остава производствена зона “Север”, до която вече е осигурен достъп. Неслучайно обектът се финансира по оперативна програма “Региони в растеж” като част от направлението “Зона с потенциал за икономическо развитие”. Стойността му е 17 739 698 лв. с ДДС. Проектант е “Алвеконсулт”. Изпълнител е консорциум “Пътни строежи 2001 Бургас Крайезерна” ДЗЗД, съставено от “Пътни строежи 2001” АД, “Пътинженерингстрой-Т” ЕАД, “Битумина” – Австрия, “Даскон” ЕООД.
Строителство на улици, обслужващи имоти, попадащи в обхвата на Индустриален и логистичен парк -Бургас
В интервю за бр. 4/2017 август–септември на сп. “Градът Инфраструктура” кметът на Бургас Димитър Николов каза, че предизвикателство е “развитието на индустриалните зони… Междувременно се очаква до края на тази година да бъдат изкупени 100% терените в Индустриален и логистичен парк Бургас, където редица нови предприятия вече стартираха дейността си”.
Стойността на този проект е 2 623 303 лв. Проектант “Д Студио” ЕООД.
Реконструкция на ул. “Фердинандова”
През това лято беше завършена и реконструкцията на ул. “Фердинандова” с дължина 410 м, финансирана по ОП “Региони в растеж” със 799 776 лв. с ДДС. Тя е част от централната ос изток-запад в центъра на града, която започва от входа на Морската градина при “Гъбата”, минава по ул. “Богориди” и покрай сградата на общината преминава в ул. “Фердинандова, където все още могат да се открият от старите бургаски къщи. От върха на улицата – най-високата точка на морския град, градското трасе се спуска към Южния пътен възел и оттам се влива в път I-9. Стойността на проекта е 799 776 лв. Проектант е “Иво Петров Архитекти”, изпълнител – “Инфра експерт”.
Реконструкция на историческото ядро на Приморски парк в южната част
–
Проектът за реконструкция на Приморски парк е завършен и е на стойност 6 001 414 лв. с ДДС.
Проектът е завършен, стойността му е 6 001 414 лв. с ДДС. Проектант е арх. Иво Цонков. Изпълнител е консорциум “Холдинг Бургас Инфраструктура” (“Даскон” ЕООД и “СМК-Монтажи” АД, Бургас). Реконструкцията на историческото ядро на Приморски парк е част от проект “Осигуряване на балансирана градска среда в централна градска част, жк “Възраждане” и жр “Меден рудник” – етап І” на община Бургас, който се реализира с финансиране от оперативна програма “Региони в растеж” 2014 – 2020. При реализацията на останалите компоненти от проекта до средата на 2019 г. в Бургас ще бъдат инвестирани близо 30.5 млн. лв. Акцент и в днешно време си остава фонтанът в основата на Пушкиновата алея в старата част на Морската градина.
ИНТЕГРИРАН ГРАДСКИ ТРАНСПОРТ – ПРЕДПРОЕКТНИ ПРОУЧВАНИЯ
Проектът за ИГТ, фаза 2 включва няколко предпроектни проучвания на инвестиционни проекти. Едното е самостоятелно – “Подготовка за въвеждане на мерки за устойчив транспорт”, а другите три са резултат от една обществена поръчка в три позиции: “Предпроектни проучвания за буферни паркинги” (позиция 1), “Създаване на междуселищен транспортен терминал” (позиция 2), “Надграждане на Бързата автобусна линия” (позиция 3), които представляват 3 отделни разработки.
ИГТ Бургас, фаза 2 – Подготовка за въвеждане на мерки за устойчив транспорт
Основната цел на проекта е свързана с изграждането на устойчива транспортна система за град Бургас, която да намали зависимостта от използването на личния автомобил в полза на чистите, немоторизирани форми и средства на придвижване в градската среда. В тази връзка специален фокус е поставен върху система за организация и управление на паркирането, успокояване на трафика и развитие на пешеходното движение заедно с надграждане на системата от споделени велосипеди в града. (Подробности за проекта вижте в бр. 4 август–септември на сп. “Градът Инфраструктура”). Проучването е от така наречените меки мерки, от които зависят бъдещите инвестиции. Стойността на проекта е 596 528 лв. с ДДС, финансирането е от Европейската банка за възстановяване и развитие. Автор на проучването е консорциум “Устойчив транспорт Бургас Би Ес Ти”.
ИГТ Бургас, фаза 2 – Предпроектни проучвания за буферни паркинги
Концепцията Park&Ride комбинира предимствата на лекия автомобил и обществения транспорт. В резултат на предпроектното проучване са определени местата на буфер паркингите и техния капацитет. Те са в близост до входно-изходните направления: на север направлението магистрала “Тракия” и направлението Варна – Бургас и от юг Созопол – Бургас и Средец – Бургас. Разработени са 4 потенциални територии за изграждане на паркинги, обвързани с трасето на Бързата автобусна линия. Във втората фаза на проекта за ИГТ е избран един – пилотен. Той ще бъде многоетажен с архитектурно и функционално решение, което да се впише в общата визия на района с преобладаващо жилищни функции. Предстои реализация на инвестиционния компонент за буферен паркинг, който заедно с изграждането на бърз автобусен коридор ще е на стойност 11 966 744 лв. (14 360 093 лв. с ДДС), каза за сп. “Градът Инфраструктура”, бр. 4/2017, зам.-кметът по европейски политики и околна среда Руска Бояджиева.
ИГТ Бургас, фаза 2 – Предпроектни проучвания за създаване на междуселищен транспортен терминал
Проучването следваше да оцени и идентифицира възможностите за реконструкция и обновяване на съществуващ терминал за междуселищен транспорт, да определи потенциални места за изграждане на нов междуселищен терминал, ако е приложимо. Изпълнител е обединение ДИД, град София. От проучването стана ясно, че: “Новият бърз автобусен коридор разширява и надгражда вече съществуващата система от бързи автобусни линии, като ролята на интермодален терминал за него играе вече изграденият терминал при автогара “Юг” (из интервюто на Руска Бояджиева, сп. “Градът Инфраструктура”, бр. 4/2017).”
ИГТ Бургас, фаза 2 – Предпроектни проучвания за надграждане на Бързата автобусна линия
През 2016 г. Консорциум “ИКЮИ-ТРАНСПРО ДЗЗД” ( съставен от “ИКюИ Контрол” ООД и “Транспро” ООД) предаде разработка с предмет “Изготвяне на предпроектни проучвания и оценка на приложимостта за надграждане и модернизация на системата от бързи автобусни линии (BRT –Bus Rapid Transit)”. Въз основа на проучвания и техническата спецификация бе избран вариант за Бърза автобусна линия (БАЛ или още наричан BRT) с маршрут автостанция “Славейков” – бул. “Проф. Яким Якимов” – бул. “Стефан Стамболов” – бул. “Демокрация” – бул. “Булаир”. Разработен е и подробен транспортен комуникационен план. Припомняме, че основната концепция за развитие на транспортната мрежа на Бургас е да се внедрят автономни ленти за автобусните линии на градския транспорт, достигане на висока оперативна скорост и приоритетно движение на БАЛ в кръстовищата. Предстои реализация на инвестиционния компонент за изграждането на бърз автобусен коридор, който заедно с компонента за буферен паркинг ще е на стойност 11 966 744 лв. (14 360 093 лв. с ДДС), каза за сп. “Градът Инфраструктура”, бр. 4/2017, зам.-кметът по европейски политики и околна среда Руска Бояджиева. Подробности за проекта четете в настоящия бр. 5/2017 на сп. “Градът Инфраструктура”.
УЛИЦИ И МЕЖДУБЛОКОВИ ПРОСТРАНСТВА
Реконструкция на Пешеходна зона ул. “Алеко Богориди” (позиция 1)
–
Ул.”Богориди” – проект.
Проектът – част от “Осигуряване на балансирана градска среда в ЦГЧ, жк “Възраждане” и жр “Меден рудник” – етап 1″, се финансира по ОП “Региони в растеж” 2014 – 2020. Търгът е в 7 позиции. Преработеният проект за реконструкция на Пешеходна зона ул. “Алеко Богориди – от ул. “Лермонтов” до бул. “Демокрация” (Ларгото), не само запазва артистичния й дух, но е допълнен и с нови арт зони. Стойността на проекта е 3 448 863 лв. с ДДС. Територията е емблематична за града. Очаква се територията да бъде обновена до ноември 2018 г. Проектант и “Атика Р5”, изпълнител – “Виа Конструкт Груп”, финансирането е по ОПРР 2014 – 2020. По улицата ще бъдат обособени зони – “Момчето с птиците”, “Рибарска мрежа”, и карти на стария Бургас, които се асоциират с романтиката на града. На възлови места като кръстовищата на ул. “Богориди” с ул. “Антим I”, ул. “Славянска” и ул. “Морска” ще се оформят зони за отдих с внасяне на нови елементи на архитектурната среда. Засенчването ще е с метални перголи. Съществуващият фонтан на кръстовището на улиците “Богориди” и “Пейо Яворов” ще се ремонтира. Идеята на проектантите е да бъде създадена скулптурна композиция VIA PONTICA, която “подготвя” минувачите за връзката с моста. За допълнително охлаждане през лятото е предвидена система от мъглообразуватели, монтирани по стълбовете на осветителните тела и перголите. Представяне на проекта може да намерите в бр. 4/2017 на сп. “Градът Инфраструктура”. Срокът за изграждане е октомври 2017 – април 2018 г.
Реконструкция на междублоково пространство, Зона В в жк “Меден рудник” (позиция 4)
Проектът е част от “Осигуряване на балансирана градска среда в ЦГЧ, жк “Възраждане” и жр “Меден рудник” – етап 1″ и се финансира по ОП “Региони в растеж” 2014 – 2020. В “Меден рудник” ще се появят нова улица, паркоместа, настилките ще са от асфалт, едностранно улично осветление е предвидено в единия от тротоарите, внедрява се система за подземно сметосъбиране. Преходът към зелените площи е чрез скрит градински бордюр на нивото на настилката, ще има и тактилни ленти, 2 детски площадки, кътове за отдих, тенис маса и игрище за бадминтон. Ще се изгради система за събиране на дъждовна вода. Водите ще постъпват във вкопан резервоари, след механично пречистване посредством решетки и калоуловител ще се ползват за поливане на тревните площи. В решението е обособено място за компостиране на растителни отпадъци, например окосена трева и клони, който да се използва за поддръжка на зелените площи. Стойността на проекта е 3 353 554 лв. с ДДС. Проектант е “Вамос” ООД. Офертите бяха отворени на 15 септември. Очаква се проектът да бъде завършен през декември 2018 г.
Реконструкция и цялостно обновление на площад “Жени Патева” (позиция 2)
–
Паркът се намира пред Агенцията по вписванията (стария съд), между улиците “Уилям Гладстон”, “Цар Иван Шишман” и “Цар Асен I”. Площадното пространство беше напълно реконструирано. Главната алея е една, тя е продължение на ул. “Патриарх Евтимий”. Площадното пространство вече е представително, може да се използва за масови прояви и временни изложби на открито. Има и детски кът за деца от 3 години до 12 години, алейно и улично осветление, видеонаблюдение.Стойността на проекта е 490 310 лв. с ДДС, Изпълнител е “Антик 2004” ООД, проектант “Иво Петров Архитекти”. Проектът беше открит през юли 2017 г.
Реконструкция на ул. “Кооператор” в “Меден рудник” (позиция 3)
Проектът е на стойност 1 560 602 лв. с ДДС (финансирането основно е от ОПРР) и беше завършен в периода февруари 2016 – декември 2016. Улицата, която не беше ремонтирана от десетилетия, е с нов габарит, стана четирилентова и придоби статут на околовръстен път за комплекса и връзката му с центъра на Бургас, като надгражда изпълненото от общината строителство на новата вътрешна магистрала на “Меден рудник”, т.нар. Източна районна артерия. Изпълнител е консорциум “Път 2004” ДЗЗД, “Брилянт Слънчев бряг” ООД и ЕИВ ЕООД. Проектант е “Вамос”.
Реконструкция на междублоковите пространства Зона Б в “Меден рудник” (позиция 7)
Изпълнител е “Каро Трейдинг”, стойността е 2 670 525 лв. без ДДС.
Реконструкция на пешеходен подлез на ул. “Захари Стоянов” в “Меден рудник” (позиция 5)
Изпълнител е “Планекс”ООД, стойността на проекта е 555 103 лв. без ДДС
Реконструкция на междублокови пространства зона Б в “Меден рудник” (позиция 6)
Изпълнител е “Пътстрой Бургас” ЕООД, стойността е 3 098921 лв. Проектът е завършен.
Реконструкция на улици и облагородяване на междублокови пространства в жк “Възраждане”
Обектът е част от проекта “Осигуряване на балансирана градска среда в ЦГЧ, жк “Възраждане” и жр “Меден рудник” – етап 1″. Стойността на проекта е 3 286 192 лв. с ДДС. Строителството е започнало през декември 2016 г. и ще завърши до края на годината. Изпълнител е “Инфра експерт”, проектант – “Иво Петров Архитекти”, финансирането е по ОПРР.
Реконструкцията на междублокови пространства в жк “Възраждане” включва: ул. “Христо Фотев” – изграждане на паркинг с 27 места, нови тротоари, преасфалтиране; ул. “Цар Самуил”- два паркинга, съответно 5 и 18 места, нови тротоари, пресфалтиране на платното; ул. “Любен Каравелов” – паркинг с 39 места, успоредно на платното по дължината на северния тротоар на улицата са обособени 32 паркоместа, еднопосочна улица; ул. “Васил Левски” – уличното платно и прилежащите тротоари ще се полагат на едно ниво, така че тя да бъде със споделено ползване. Настилката на уличното платно е от гранитни павета, а на тротоарите от бетонови павета; ул.”Ивайло” – два нови паркинга с 10 и 22 места, тротоарите са с настилка от бетонови павета, а уличното платно – асфалт; в още четири зони се предвиждат детски площадки, озеленяване, така че общо в жк “Възраждане” ще бъдат изградени 242 паркоместа, една детска площадка за деца от 0 до 3 години, две детски площадки за деца от 3 до 12 години, една площадка за разхождане на домашни любимци и други.