Германският производител на електрически автомобили Next.e.GO Mobile SE (e.GO), който планираше да строи завод в Ловеч, е подал молба за обявяване в несъстоятелност. Това се случва година и половина след стъпването на компанията на Нюйоркската фондова борса и на фона на последвалия наплив на евтини електрически коли от Китай, каквито реално планираше да прави и базираната в Аахен e.GO.
Решението за подаване на молба за откриване на производство по несъстоятелност идва на фона на неотдавнашните неблагоприятни развития и предизвикателства в сектора на електромобилите, нестабилността на капиталовите пазари, изострена от неотдавнашната ситуация около други участници в сектора на електромобилите“, се казва в прессъобщение на e.GO.
За e.GO в България се чу през лятото на 2021 г., когато гръмко и изненадващо Кирил Петков (тогава още служебен министър на икономиката) обяви, че германският стартъп ще инвестира 140 млн. евро в завод за електромобили в Ловеч. Той трябваше вече да работи, като според плана трябваше да даде работа на около 1000 души и от него да излизат по 30 000 коли годишно.
Държавата бе впрегната да действа бързо в подкрепа на „стратегическия“ играч. Компанията обаче постави проекта на пауза и междувременно се фокусира върху строеж на фабрика в съседна Северна Македония.
От наша страна е свършено всичко, което е било необходимо“, коментира за Economic.bg през ноември арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на „Аутомотив Клъстер България“ и ръководител на проекта за фабриката на e.Go в България.
Какво всъщност става със завода на Next.e.Go в България?
Притисната от амбициозните си планове, Next.e.GO Mobile SE се листна на Нюйоркската фондова борса чрез SPAC сливане с Athena Consumer Acquisition Corp. – компания тип „празен чек“. Набраният капитал трябваше да послужи за разширяване на производството на германския играч, включително в посока България.
Компанията имаше колебания дали да се опита да стъпи на борсата чрез IPO, но накрая все пак се спря на варианта SPAC сделка – отдавна съществуваща опция, която набра огромна популярност около 2020 г. Манията по този тип дружества обаче се укроти и през 2022 г., когато e.GO реши да атакува Nasdaq чрез фирма тип „празен чек“, вече се наблюдаваше обратната тенденция, а много SPAC дружества се проваляха. Всичко това се случваше на фона на трусовете на фондовия пазар като цяло.
Същевременно европейският пазар бе залят от евтините китайски автомобили. На сцената днес е BYD – компанията, която в края на миналата година дори изпревари Tesla като най-голям продавач на електрически превозни средства в света, което само подпечата впечатляващия възход на азиатския автомобилен производител.
Двете държави, през които BYD иска да завладее световния пазар
Next.e.GO признава, че „финансовите инструменти, основани на собствен капитал, които бяха обезпечени от дружеството, не можаха да се изпълнят на очакваното ниво и с очакваните темпове“.
Преобладаващите пазарни условия, заедно с несигурността в сектора на електрическите превозни средства, допълнително възпрепятстваха способността на дружеството да осигури алтернативно финансиране, както се изисква съгласно местната регулаторна рамка.“
Основания през през 2015 г. германски стартъп се сблъска със сериозни финансови затруднения, но тогава бе спасен от нидерландската компания за частни капиталови инвестиции ND Industrial Investments, част от групата ND.