Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) настоява срокът на действие на 9% ДДС да се удължи до края на 2024 г. Това съобщи заместник-председателят на Асоциацията Даниела Стоева по време на заседание на Националния съвет по туризъм днес.
Министърът на туризма Зарица Динкова увери, че ще подкрепи позицията на туроператорите. Министерството и с помощта на АБТТА е съставило мотивирано становище по отношение на срока на валидност на редуцираната данъчна ставка, благодарение на което първоначалният срок от 01.01.2024 г. бе удължен до 30.06.2024 г.
По мнението на Стоева Министерството на финансите като вносител на предложението е действало некоректно. То не само че не е уведомило своевременно туроператорите за предстоящата промяна, но и през цялата 2023 г. не са давани индикации, че се предвиждат промени в данъчното облагане.
За да може бизнесът да планира дейностите си и да ценообразува коректно, това трябваше да се случи най-късно месец май 2023 г., а не в края на годината, убедена е Стоева. Сега именно МФ трябва да понесе отговорността пред европейските институции, включително и финансова, ако се стигне до санкция, а не да я прехвърля върху туристическия бизнес, подчерта Даниела Стоева.
Въпреки че депутатите в пленарна зала дадоха отсрочка до 1 юли 2024 г., това се оказва незадоволително както за АБТТА, така и за българските туроператори като цяло.
АБТТА аргументира позицията си:
- Туристическият бизнес нямаше възможност да се възползва ефективно от преференциалната ставка на ДДС. Такава мярка има реален ефект само тогава, когато има продажби. Реалното възстановяване на туристическия бранш обаче започна едва през 2023 година и още не е достигнал нивата от предпандемичната 2019 г. Затова намалената ставка на ДДС върху туристическите пакети, въведена като антикризисна мярка през 2020 г., не успя да изиграе напълно ролята си и би трябвало срокът й на действие да бъде удължен до края на 2024 г.
- Неприемливо е подобна промяна да става в края на годината, отчитайки спецификата на работа в туристическия бранш, където туристическите пакети за 2024 г. вече са готови и са в процес на продажби.
- АБТТА гледа на преференциалната ставка ДДС като на много важен фактор за възстановяване на входящия туризъм – онази част от бизнеса, която генерира валутните приходи в страната. Наричат го още “скрит износ” или “износ на място” и точно затова дори би трябвало да е освободен от ДДС, каквато беше практиката в миналото, за да има България конкурентен износен продукт. Входящият туризъм има силно мултиплициращ икономически ефект, като генерира приходи за много съпътстващи индустрии, които внасят пълния размер на ДДС, а културният туризъм допринася за увеличаване на приходите и на културните институти, които са на бюджетна издръжка.