Китай издигна дипломатическите отношения с Колумбия до стратегическо партньорство, съобщава “Ройтерс”. Двете страни подобриха отношенията си, след като колумбийският президент Густаво Петро се срещна с китайския си колега Си Дзинпин на посещение в Пекин тази седмица.
Колумбия и Китай подписаха 12 споразумения за сътрудничество по време на посещението, се казва в изявление на офиса на Петро. Едно от тях позволи внос на колумбийско говеждо от 2024 г., а друго позволи доставки на киноа, както и създаването на няколко работни групи, предназначени да подобрят търговията.
При пристигането си в Пекин във вторник Петро приветства потенциала за увеличаване на колумбийския износ за Китай и повторното стартиране на националната железопътна мрежа на страната от Андите.
Подобряването на отношенията с Колумбия означава, че Китай вече има стратегически връзки с 10 от 11-те южноамерикански държави, с които има отношения. Гвиана е единствената страна в региона, с която има обикновени двустранни връзки.
През последните години Китай засили връзките си в Южна Америка, Централна Америка и Карибите, регион от стратегическо значение за Съединените щати. Регионът също е важен за Китай, тъй като там се намират и държави, които нямат връзки с Пекин, a вместо това признават Тайван като суверенна държава. Парагвай е последната южноамериканска страна, която има връзки с острова.
Китайският внос от Колумбия нарасна рязко през последните няколко години, превръщайки го във втория по големина търговски партньор на южноамериканската държава след Съединените щати. През 2022 г. доставките от Колумбия до Китай възлизат на 7 милиарда долара, което е почти 20% повече от пет години по-рано.
Колумбия е един от най-близките съюзници на САЩ в региона. Тя е страна със среден доход и една от най-старите демокрации в Латинска Америка.
Колумбия все още не се е присъединила към многорегионалната инфраструктурна инициатива на Си “Един пояс, един път” (BRI), за разлика от много от нейните латиноамерикански и карибски съседи.
China Harbour Engineering Company (CHEC) се очаква да завърши до 2026 г. две линии на метрото в Богота, проект на стойност 4 милиарда долара, 30% финансиран от китайски банки, възложен на CHEC, Xian Metro Company и канадския консорциум Bombardier Inc през 2019 г.
Колумбия също възложи своя проект за лека железопътна система RegioTram на China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC) през 2019 г.
Китайската държавна минна фирма Zijin Mining придоби златна мина в Колумбия през 2019 г., но проектът е изправен пред многократни проблеми със сигурността и блокади на пътища.
Въпреки заемите, инвестициите и предложенията за изграждане на инфраструктура, Китай беше помолен да внася повече от Южна Америка.
“Когато погледнем търговския баланс между Колумбия и Китай, откриваме голям дисбаланс, голямо неравенство, продукт на икономическата история на двете страни”, каза Петро пред Си в сряда. “Има огромен дефицит.
Сред 11-те южноамерикански страни, които имат дипломатически връзки с Пекин, Колумбия има най-големия търговски дефицит с Китай въпреки увеличения китайски внос. Колумбия имаше търговски дефицит от над 8 милиарда долара миналата година.
Аржентина, Венецуела, Боливия и Суринам също отчетоха търговски дефицити с Китай през 2022 г.