Причините за потопа по Южното Черноморие са антропогенни и природни. Това мнение изрази регионалният министър Андрей Цеков пред БиТиВи.
По думите му това, което се е случило е, че морската вълна е подкопала фундамента на моста Караагач по пътя за Царево. Това говори, че не е съобразено проектирането на строежа на моста, изтъкна регионалният министър.
Той добави, че МРРБ не е разполагало с текуща информация за начина, по който е поддържан мостът Караагач. Устоят на моста е силно компрометиран от голямата вълна, посочи Цеков.
В същото време според него има системен проблем в държавата при планирането и поддържането на пътните съоръжения. Обикновено реагираме късно, а нормалният порядък е да се изработи програма за основни ремонти за най-застрашените съоръжения от пътната мрежа. Такива ремонти се правят, ако възникне трагедия или инцидент със загинали хора, е мнението на Цеков, което пък силно се разграничава от първоначалната му позиция, че причините за потопа са “антропогенни и природни”.
Резултати за оголените тръби на плаж “Атлиман” в Китен ще има следващата седмица, когато ДНСК трябва да установи дали това е дъждовна или канализационна тръба.
“ДНСК би следвало да бъде гарантът за едно стабилно, устойчиво и безопасно строителство. Годините и реформите, които бяха направени в Закон за устройство на територията, разводниха функциите между ДНСК и общинските администрации. Когато контролните органи са подценявани от държавата, контролът липсва, а когато контролът липсва, правото остава само на декларация”, коментира Цеков.
Той смята, че има нужда от изграждането на единна контролна институция и повишаването на заплатите на контролните органи. Ако успеем това да постигнем, ще сме постигнали много повече от високопарните политически изказвания, сигурен е Андрей Цеков.
По отношение на изграждането на АМ “Струма”, Цеков заяви, че това е магистрала на трупчета в последните няколко години. Магистралата е на трупчета заради лошо планиране и бездействие. Най-проблемна е ситуацията за участъци 7 и 8, където трасето е променено, каза той и добави, че трябва нов идеен проект, нова екологична процедура, приемане на нов Подробен устройствен план, отчуждения и тогава може да се говори за строителство на магистралата. Това е олицетворение на парадокса, че поради липса на правилно планиране и оценка, възлагаме едно строителство, което не сме готови да изпълним. Това е една язва в осъществяването на общественополезна дейност, изтъкна министърът.
Според него най-скъпото нещо, е държавата да не направи нищо – дали да се санират договорите, за да се получи строителство веднага, или да се върви към прекратяване на договорите, съдебна процедура и да се възложи нова обществена поръчка. Този тежък избор ще бъде подложен пред Министерски съвет.