Лондонската схема за намаляване на емисиите от уличния трафик с налагането на дневна такса за най-замърсяващите автомобили вече обхваща цялата британска столица въпреки аргументите, че това ще задълбочи кризата с поскъпването на живота, предаде Ройтерс.
Зоната със свръхниски емисии (ULEZ) е въведена за пръв път през 2019 г. в центъра на Лондон и е разширена през 2021 г. Сега към нея се добавят още квартали, в които живеят около 5 милиона души, а транспортните връзки не са на достатъчно добро ниво.
Кметът на Лондон Садик Хан твърди, че разширяването на зоната ще намали смъртните случаи, свързани със замърсяването на въздуха и ще помогне в борбата с промените на климата. Противниците му контрират, че таксата от 12,50 лири дневно за хилядите, които карат по-стари автомобили, е несправедлива и ще донесе икономически проблеми.
Пред Би Би Си Хан заяви, че разширяването на зоната е било трудно, но необходимо решение. По думите му тези, които живеят в по-бедните района на Лондон, са по-силно изложени на замърсяване. Според него 9 от 10 автомобили в британската столица отговарят на критериите за влизане в зоната.
В същото време решението на властите в Лондон предизвика остра реакция сред голяма част от жителите на мегаполиса. Стотици камери, които “разпознават” регистрационните табели на автомобилите и другите превозни средства, са били повредени, изключени от захранването или направо откраднати от противници на разширяването на обхвата на зоната с ултраниски емисии (ULEZ), съобщи полицията в Лондон.
Британският вестник “Телеграф” пише, че една четвърт от всички нови камери на ULEZ в околностите на Лондон вече са вандализирани – като 450 от общо 1762 камери в новоразширената зона са повредени или липсват. Най-засегнатият квартал е Бромли в югоизточен Лондон, където, по неофициални данни, 100 от общо 120 камери не работят.
“Трафик камерите ще продължат да излизат от строя”, закани се Ник Арлет, който е сред организаторите на протестите. Той посочва, че “не осъжда вандалските прояви”.