Шофьори от градския транспорт масово стават тираджии заради двойно и тройно по-високо заплащане. Това установи проверка, извършена от „Телеграф“.
Само в София към момента има недостиг на близо 300 водачи.
В автотранспорта липсващите бройки са близо 180, още стотина са в електротранспорта. Единствено в метрото няма дефицит, обобщи председателят на комисията по транспорт в Столичния общински съвет Карлос Контрера.
Той уточни, че освен ниските заплати друг проблем са старите и амортизирани превозни средства, които гонят водачите.
„Те бягат за по-големи заплати при частните превозвачи – камиони, туристически автобусни линии, през лятото. Пазарът в Европа заработи – пътуват и натам. Малко са им парите – това е основната причина“, коментира общинският съветник.
Контрера посочи, че средно шофьор в наземния градския транспорт взима 2200 лева, като им се начислява и клас „прослужено време“, който допълнително напомпва възнагражденията им.
„Като цяло работата е тежка. Например на тежкотоварните превози им предоставят и по-висока заплата, и по-леки условия на труд. Едно е да караш в града, друго е да караш по магистралата“, анализира председателят.
Бюджет
По отношение на бюджета председателят обясни, че са заложени 84 млн. лв., както е било миналата година. „Предварителните разчети показват, че приблизително около 16 млн. ще бъде недостигът, но трябва да видим какво ще се гласува като субсидия и общинско финансиране.
Предполагам, че чувствително ще се усети намалението на природния газ и дизела, но не трябва да забравяме, че увеличихме възнагражденията на работещите в дружествата“, коментира общинският съветник.
Той добави, че от 1 септември работещите в транспортните предприятия ще получат увеличение на заплатите със 150 лева. Контрера посочи, че изходът от кризата с шофьорите е в това да се подменят транспортните средства и да се повишават възнагражденията.
„Моето предложение е да бъде разгледана една тригодишна програма за 2024, 2025 и 2026 г. увеличаване на заплатите в транспорта в столицата. След дискусия със синдикатите предполагам, че с по около 10% на година би могло да реши част от проблемите“, коментира Контрера.
Той добави, че в сервизите също има проблем с кадрите, защото трудът на майсторите е подценен и в момента те взимат около 1100-1200 лв. Отделно от това дружествата имат просрочени задължения.
„Автотранспортът е генерирал около 26 млн. задължения, като не всичките са просрочени, но трябва да се обслужват“, каза председателят.
Варна
Автобусите във Варна претъпкани и движещи се на дълъг интервал от време.
Както в София, така и общинското дружество „Градски транспорт – Варна“ освен работа предлага и обучение с безплатен курс за категории „D” и „D с код 103”.
След успешното му завършване фирмата осигурява работно място за водач на автобус или водач на тролейбус за минимум 3 години. Осигурява също така социални придобивки като ваучери за храна в максимален размер, допълнително платен годишен отпуск, коледни и великденски бонуси.
Към момента 300 са водачите в морската столица, но те не са достатъчно. Често това е причината за пропуснати курсове на автобусите, от което се оплакват много пътници. Недостигът на водачи се дължи на ниското заплащане. Водачите получават по около 1300-1400 лева на месец.
Това е за шофьор-водач с дългогодишен стаж в масовия градски транспорт, като шофьор на автобус от близо 40 години. Отговорността и напрежението в работата са големи, а заплащането – ниско. 330 лева е добавката за прослужено време и като се махнат, остават под 1000 лева. Който дойде без стаж – ще бъде под 800 лева. С такива пари не може да се издържа семейство.
Глад
Непрекъснат е гладът за шофьори на автобуси в градския транспорт и в Благоевград. В областния център има 4-5 линии, отделно от това са рейсовете до селата в общината. Собственици на една от фирмите, които осъществяват превозите, споделиха, че заплатите са в широк диапазон – от 1200 лева до 2000 лева.
Сумата зависи най-вече от стажа на водачите и от техния професионализъм. Напоследък се забелязва тенденция таксиметрови шофьори, които имат категория за каране на автобуси, да сменят таксито с рейс. Причината е, че в Благоевград има стотици таксиметрови коли, а работата напоследък намаля и не се изкарват много пари от тази дейност.
Затова таксиджиите предпочитат да започнат работа в градския транспорт. Някои от тях го правят и за да не дават нощни дежурства. Първият курс на градските рейсове тръгва малко след 05,00 часа сутринта и приключва в 23,00 часа.
Обявата, с която софийското автобусно дружество набира кандидати
Ваучери
„Заплатите на шофьорите в старозагорския градски транспорт – автобуси и тролеи, са 1400-1500 лева, съобщи инж. Георги Станчев, управител на „Тролейбусни и автобусни превози“ ЕООД.
„Възнагражденията се определят според извършените курсове или на заработка. Освен тях шофьорите получават и ваучери за храна за 200 лева. С това гоним средната работна заплата в България“, подчерта той.
По думите му в бранша „няма ударно, има стандартно текучество“ от порядъка на 10-12 души годишно. „Същевременно още толкова кандидатстват – уточни Станчев и коментира: – За съжаление няма интерес към професията. Няма подготвени кадри.
Учебните заведения, които подготвяха такива водачи – механотехникумът, военните училища, предказармените школи в града, някога изкарваха кадри с категория С. На този етап няма такива. Липсва и интерес на хората да инвестират в тази професия, защото една такава категория коства около 1000 лева.
А и трябва да има интервал от време от категория В до категория С и от категория С до категория D, като последната е най-високата при автобусните шофьори.“
Милтенова: Над 300 населени места са без обществен транспорт
Над 300 населени места са без транспортно обслужване, като най-тежка е ситуацията в Северозападна България. Това каза председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова. Тя посочи, че причината за това са както ниските възнаграждения на водачите, така и че един млад човек трябва да чака 4 години, докато придобие необходимата категория за управление на автобус.
„Годишно се подготвят не повече от 1000 човека за цялата страна, като 2/3 от тях заминават в чужбина, а другите се насочват към товарните превози. Липсата на пътникопоток, на финансиране от страна на държавата, липсата на прилагане на Регламент 1370 си дават своето отражение“, категорична е тя. Милтенова обясни, че в момента шофьори са хора пред или в пенсионна възраст, като след тях няма кой да заеме мястото им.
От Националното сдружение на общините в България коментираха за медията ни, че от 2022 г. настояват за преразглеждане на модела за субсидиране на обществения превоз на пътници и посочват, че друг проблем са тромавите процедури по реда на ЗОП и на Закона за концесиите, както и вътрешните договорки между превозвачите, които са довели до това на много места се прилага т.нар. спешна мярка, която е допустима за не повече от две години.
От организацията настояват да се намери механизъм, който да гарантира конкурентност и прозрачност за възлагане на обществения превоз на пътници, за да бъдат гарантирани превозите по нерентабилните линии.
Знакови ремонти на релсите се отлагат за догодина
Ремонтът на релсите по бул. „Мария-Луиза“ ще започне догодина, обяви шефът на транспортната комисия в Столичната община Карлос Контрера. „В момента се работи по проекта и би трябвало през 2024 г. да има сключен договор, за да може да започне ремонтът, защото положението там е много тежко“, каза той.
Ремонтът на релсовото трасе по бул. „Христо Ботев“, което е осеяно с кръпки, но въпреки това е разбито, няма как да започне тази година, защото няма избран изпълнител, поясни общинският съветник. Бул. „Копенхаген“ също се отлага за новата година. „Тази есен може да започнат дейностите по бул. „Рожен“, коментира Контрера.
Градският транспорт в Стара Загора остава без кондуктори
Кондукторите постепенно ще изчезнат от градския транспорт в Стара Загора, ще се разчита на контролни екипи, обяви зам.-кметът Радостин Танев. „Първите две линии с контроли, а не с кондуктори, са №3 и №8“, посочи той.
До средата на 2024 г. нововъведението трябва да обхване всички градски линии. Екипите, следящи за закупуването на билет в превозните средства, ще са придружени от представител на общинска полиция. „Започваме сега, защото месецът е подходящ и пътуващите са по-малко. Така хората ще имат възможност да се адаптират“, поясни Танев.
В същото време се предвижда увеличаване на билетните каси, възможност за картово плащане в автобусите и тролеите, както и възможност да се купуват билети от шофьорите.
Сега кондукторите са 94 и ще бъдат прегрупирани като контролни екипи, а глобата за нередовен пътник ще бъде 10 лева“, уточни инж. Георги Станчев, управител на „Тролейбусни и автобусни превози“ ЕООД.
„Сега билети могат да се купуват от специализираните центрове в града, от 10-те стационарни машини по спирките, чрез мобилно приложение или от автоматите в транспортните средства“, каза още той.