понеделник, ноември 25, 2024

Лесните low cost пътувания

Date:

Сподели новината.

България е с най-голям растеж през 2016 г. сред страните в Югоизточна Европа (ЮИЕ) в пътническия авиотранспорт. Този ръст е възможен благодарение на агресивната пазарна политика на нискотарифните авиокомпании, които превозват пътници на цени, в пъти по-ниски, отколкото го правят класическите въздушни превозвачи. Това показва анализ на портала за бизнес проучвания и информация SeeNews за нискотарифния трафик. В него се посочва, че развитието на нискотарифните авиокомпании в региона е в съответствие с глобалните тенденции – през 2016 г. за първи път досега с нискотарифни превозвачи пътуват над 1 милиард души по целия свят. Според експерти през 2030 г. нискотарифните превозвачи ще държат 34% от световния въздушен трафик, а в Западна Европа делът им може да достигне до 60%. Очакванията са за сходно развитие и в ЮИЕ.

В България годишният растеж само за low cost авиокомпаниите за миналата година е 25.4%, следван от Румъния с 21.6%. За сравнение, най-бързоразвиващите се централноевропейски пазари, Унгария и Полша, регистрират годишни увеличения от 12.9% и 12.8%. В България националният превозвач Bulgaria Air през 2015 г. оглавява класацията на Летище София като брой полети седмично (122), следван от Wizz Air и Ryanair. Въпреки това пътниците на Bulgaria Air намаляват с почти 80 хил. през 2015 г. в сравнение с предходната година. През следващата 2016 г. летище София е обслужило 9,2 млн. пътници при 7,4 млн. предишната година, основно по редовни полети, при спадащ пазарен дял на българските превозвачи, твърдят от Асоциацията на българските авиокомпании (АБА). През 2016-а родните авиокомпании са превозили едва 2,2 млн. пътници. Тази тенденция се дължи основно на нискотарифните компании. Но в остра конкурентна среда low cost компаниите вече не се състезават само с класическите превозвачи, а преди всичко помежду си, твърдят още от АБА.

На българския пазар активно оперират три нискобюджетни компании – унгарската Wizz Air, ирландската RyanAir и британската ЕasyJet.

Wizz Air конкурира с повече дестинации, както и с повече превозени пътници. През първата половина на 2017-а г. Wizz Air вече изпреварва по пазарен дял с над 20 на сто „България Ер“ (над 45 дестинации), като сред най-популярните са полети от София до Лондон (летище Лутън), Париж (летище Бове), Франкфурт (летище Хан), Барселона, Рим, както и далечните Тел Авив в Израел и Дубай в Обединените арабски емирства. Авиокомпанията започва и директни полети от София до основното международно летище във Франкфурт – Frankfurt International Airport. Low cost компанията възобнови вътрешните полети от София до Варна, пуска директен полет до Сицилия – град Катания. От Бургас Wizz Аir летят до Лондон – с целогодишно разписание, както и до Варшава и Будапеща – през лятото. От компанията съобщиха, че от март догодина компанията ще лети и от София до Лисабон и Ница. Превозвачът планира и да увеличи полетите по осем от маршрутите си – до Барселона, Брюксел – Шарлероа, Копенхаген, Айндховен, Рим – Фиумичино, Ларнака, Лондон – Лутън, и Тел Авив. Това ще прибави 22 полета седмично към разписанието й от София и ще увеличи броя на пътниците от столичното летище.

Ryanair също се превръща в сериозен претендент на българския пазар – компанията си постави за цел постигане на 25% дял на българския пазар за тази година. Превозвачът лети от София до над 22 дестинации в Белгия, Ирландия, Гърция, Германия, Италия, Испания, Холандия, Швеция, Великобритания. Сред най-популярните дестинации от София са Лондон (летище Станстед), Атина, Милано, Рим, Берлин. Към момента са единствената авиокомпания с директен полет от София до Венеция, Пиза, Дъблин и Глазгоу. От летище София Ryanair осъществява полетите си от Терминал 2. Компанията лети и от летище Пловдив.

Easy Jet стъпи първа на българския пазар, в момента извършва директни полети от Терминал 1 в София до Лондон – летищата Гетуик и Станстед, както и полети от София до Манчестър, а също и от Варна до Лондон и Берлин. Компанията отхапва около 8 на сто от пътникопотока от и към България.

Предимствата

Ниските цени на тези превозвачи са възможни заради няколко фактора. Те пестят, като поръчват по много самолети наведнъж, което им осигурява огромна отстъпка от производителя, но без да се правят компромиси с безопасността. Логиката за това е, че новите машини харчат по-малко гориво, а това значително намалява разходите им. Икономичността на новите модели избива цената на чисто новия самолет. В повечето случаи бюджетните компании ползват само един модел самолет, което намалява разходите по поддръжка на машините и обучение на персонала.

Нискотарифните авиокомпании не предлагат прекачвания, което би означавало да се наемат още служители, които да се занимават с прехвърлянето на багажа от единия към другия полет, а това увеличава разходите им.

Самолетите им са почти непрекъснато във въздуха, което оптимизира летателните планове и повишава ефективността. Възможно е един и същи самолет да направи до 5 полета на ден (с различни екипажи) до различни дестинации. Това е възможно, защото повечето полети на нискотарифните компании са в рамките на Европа, където самолетните разстояния рядко се вземат за повече от 2 – 3 часа.

(Не)удобствата

За да се постигне цена от 20 лева на посока от София до Бари, Италия, бюджетните компании спестяват от “излишни” разходи в самия самолет. Например седалките са направени така, че да не могат да се свалят назад, за да се облегне пътникът, защото така се увеличава цената на самата седалка, както и разходите по поддръжката й. За да се спести, храненето в самолета не влиза в цената на билета.

По правило заплащането на билета за пътуващите с нискотарифни компании включва единствено и само превоз на пътника и един малък “салонен” багаж, който може да бъде качван на борда. Салонният багаж трябва да е с определени размери, над които се заплаща щедра такса. Възможността да се добави регистриран багаж към пътуването става само срещу допълнително заплащане, като таксите започват от 15 – 20 евро в едната посока в зависимост от авиокомпанията, маршрута и натовареността на сезона. Напоследък към тази практика се ориентираха и класически компании като “Луфтханза”, “Австрийски авиолинии”, “Еър Франс”, КЛМ и “Алиталия”.

Но Wizz Air отново поднесе изненада, като обяви, че след 29 октомври няма да начислява допълнителни такси за пренос на голям ръчен багаж в кабината на самолета. Промяната се отнася за всички полети, а пътниците ще имат право да носят на борда един ръчен багаж с размери 55 x 40 x 23 см, включен в цената на билета. Унгарският превозвач въвежда промяна и в ограниченията за регистриран багаж, като предлага 2 възможности – до 23 кг и до 32 кг, като от 29 октомври опцията до 23 кг ще се промени на 20 кг. Таксите за регистриран багаж се определят според маршрута и сезона.

Нещо, на което специално трябва да се обърне внимание, ако пътуващите държат на ниската цена – единствено онлайн чекирането е безплатно, а това на място струва толкова, че понякога се обезсмисля ниската цена. Тази практика отново бе заимствана от класическите превозвачи. И

 

Колко харчат компаниите за 100 км разстояние

Cпopeд Flіght Рrісе Іndех зa 2017 гoдинa при себестойността на пътyвaниятa c ниcкoбюджeтни aвиoлинии нa кpaтки paзcтoяния Бългapия e нa втopo мяcтo след Pyмъния. Aкo y нac цeнaтa нa 100 килoмeтpa във въздуха с low cost e 3,18 дoлapa, тo в cъceднaтa ни дъpжaвa e 3,04 дoлapa. Haй-cкъпи ca пoлeтитe в Kaтap – 87,50 дoлapa.

Πoлeтитe нa дълги paзcтoяния излизaт oщe пo-eвтинo y нac. C ниcкoтapифни aвиoлинии тe ca пo 1,94 дoлapa нa 100 килoмeтpa, a c тpaдициoнни кoмпaнии – пo 3,82 дoлapa.

Сpeднaтa cтoйнocт нa 100 килoмeтpa пoлeт y нac по редовните линии е 4,65 дoлapa, или c пoвeчe oт 2 дoлapa пo-eвтинo oт cлeдвaщaтa в cпиcъкa eвpoпeйcкa дъpжaвa – Pyмъния.

Нaй-cкъпo излизaт 100 килoмeтpa пoлeт в дpyги двe eвpoпeйcки cтpaни – Бeлгия и Xoлaндия. Taм cpeднитe cтoйнocти ca cъoтвeтнo 54,63 дoлapa и 54,51 дoлapa, или c близo 12 пъти пoвeчe oт тeзи y нac.

 

Какво представляват

Родина на low cost (нискотарифни авиокомпании ) е САЩ, откъдето тя се разпространява в Европа в началото на 90-те и след това в много страни на света.

Нискотарифни авиокомпании, които предлагат евтини самолетни билети, има там, където разстоянията между градовете са сравнително малки и има добър, постоянен трафик.

Самите low сost са разделени на:

Ultra

Представител на първия тип нискотарифни авиокомпании в Европа, предлагащи доста евтини самолетни билети, е Ryanair. Wizz Air засега се намира между ниската и средната група. В Азия нискотарифни компании, предлагащи добри цени, са AirAsia, Cebu Pacific, Tiger. Въпреки че такова деление е условно, се случват и изключения.

Повечето нискотарифни авиокомпании тип Ultra летят основно от отдалечени от градовете летища, които често са разположени на 100 – 150 км от определената дестинация, продават само директен полет от една до друга точка.

Middle

Повечето нискотарифни компании принадлежат към втората категория. Техни представители са Germanwings, Easy Jet, Vuеling. При тях багажът и храненето си остават платени, в салоните има максимално възможния брой места. Но тук при някои авиокомпании се появява официална възможност за свързаност на полетите. Подобни компании не са чак толкова евтини. Стандартната цена в една посока може да бъде 30 – 70 евро, а истински евтини самолетни билети с цени 20 – 40 евро има само по време на разпродажби.

Low Fare

Третият тип нискотарифни авиокомпании можем да наречем условно евтини. Понякога е много сложно да определим по какво се отличават от традиционните самолетни компании, освен по нивото на тарифите. Такива са например Air Berlin и частично Air Baltic. Те предлагат официални връзки, полети в централни летища, продажба на билети чрез глобалните системи Amadeus, Galileo, запазени места в бордната карта, безплатно превозване на багаж, удобно разстояние за краката в салона, наличие на хранене и дори система за развлечения в самолета. Затова обичайно се получават тарифи на нивото на обикновените авиокомпании.

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Ще има ли войни за вода

Haмaлявaщитe pecypcи в cвeтoвeн мaщaб тpябвa дa ce paзглeждaт...

Hoвaтa вoйнa в Изpaeл вeчe yнищoжи индycтpия зa нaд $8 милиapдa

Maлĸo пoвeчe oт 48 чaca cлeд бeзпpeцeдeнтнaтa aтaĸa нa...

Българките в султанския харем

Филмовата сага „Великолепният век“ спечели телеманите не само в...

Румънски боен кораб удари мина в Черно море, която се взриви

Кораб на Военноморските сили (ВМС) на Румъния се удари...