“Международен панаир Пловдив”, в който малко над половината от акциите са собственост на БСП активиста Георги Гергов, за пръв път излиза на печалба от 2009 г. насам. Нещо повече, нетният резултат от 10.8 млн. лв. за 2016 г. е най-високият, който компанията отчита от 2006 г. – годината, в която Гергов започна да придобива контрол по време на правителството на Сергей Станишев.
Данните обаче показват, че печалбата не се дължи на съживяване на бизнеса на дружеството, което освен с панаирна дейност се занимава и с хотелиерство и ресторантьорство, а на положителни разлики от операции с финансови активи, които са покрили оперативната загуба от 3.6 млн. лв. Въпросните финансови активи са участия на “Международен панаир Пловдив” в няколко компании, включително и две създадени през миналата година с апорт на панаирни имоти. Така при леко спадащи приходи и растящи разходи дружеството успява да отчете положителен нетен резултат.
Куха печалба
Дългосрочните финансови активи на компанията включват акции и дялове в няколко дружества. Сред тях са “Евроком България”, “Безмитна зона – Пловдив” и “Романтика”, но също и новосъздадените “Парк-хотел Санкт Петербург инвест” и “Слънчев ден резиденс”. Тези участия са оценени на общо 65.1 млн. лв., като година по-рано стойността на финансовите активи е била едва 10.3 млн. лв. Разликата идва именно от новите “придобивки”.
“Парк-хотел Санкт Петербург инвест” беше създадено през септември миналата година с 29.3 млн. лв. капитал, който беше внесен под формата на апорт на самия хотел и земята под него. Същият имот беше използван от Гергов преди години, за да увеличи капитала на “Международен панаир Пловдив” и така да вдигне участието си в него. Пак миналата есен беше регистрирано и “Слънчев ден резиденс”, като в него бяха апортирани два хотела – “Вероника” и “Мираж”, след като бяха извадени от контролираното от Гергов “Слънчев ден”. Оценката им беше 25.4 млн. лв.
Операциите с финансови активи, за които няма подробна информация в отчета, носят на компанията нетен положителен резултат от 14.3 млн. лв. Той идва въпреки по-високите финансови разходи, които са резултат от увеличените кредити на дружеството и лихвите по тях, но все пак са в по-малък размер. През миналата година Пловдивският панаир получи 31.8 млн. евро заем от държавната Българска банка за развитие, като с по-голямата част от средствата изплати дълговете си към Уникредит Булбанк. Възможно е печалбата да е формирана, за да се покрият формално финансови изисквания за пред държавната банка. Още повече че част от финансовите активи в случая са акции в свързани компании. През последните години ББР финансираше често и други големи компании, близки до Делян Пеевски, до властта или просто частни дружества с финансови затруднения.
Дейност на загуба
В същото време приходите от дейността на компанията намаляват с 3.6% до 11 млн. лв. през 2016 г. Основната част от тях идват от панаири и изложби, организиране на различни мероприятия, хотелиерство и ресторантьорство. Разходите пък нарастват с 19% до 14.6 млн. лв. Така загубата от оперативна дейност се увеличава от 0.9 млн. лв. до 3.6 млн. лв.
Макар че панаирната дейност продължава да осигурява основната част от средствата (около 60%) на дружеството, приходите от нея намаляват с около 8% до 6.7 млн. лв. през миналата година, показва докладът за дейността. Едно от основните организирани събития – Международният технически панаир, е имало 3% по-малко изложители, с толкова по-малко са били и използваните площи през 2016 г. За тази година компанията планира да запази цените за изложенията без промяна.
Хотелиерският бизнес на “Международен панаир Пловдив”, който включва парк-хотел “Санкт Петербург”, е осигурил 12.5% от постъпленията през миналата година (1.4 млн. лв.). Средната заетост на легловата база е била 34%. Над една пета от приходите на компанията (2.3 млн. лв.) са от ресторантьорство. Освен заведенията към хотела дружеството също ползва под наем ресторантски комплекс в Стария град и предоставя кетърингови услуги в панаира.