Държавата настоява билетчето в София да се вдигне и да се направят реформи в градския транспорт и едва тогава би отпуснала допълнителни пари на общината. Това става ясно от писмо на финансовото министерство до началничката на кабинета на премиера Лена Бориславова, пратено и до Столична община.
Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ), която е пряко подчинена на вицепремиера Асен Василев, пък разшири започналата проверка в “Столичен автотранспорт”. Инспекторите ще проверяват не само договора за доставка на газ, а и ценообразуването на билетите, финансовите отчети на дружеството и обществените поръчки, съобщиха от Министерството на финансите. Така щели да бъдат установени реалното състояние на дружеството, паричните потоци и разходите.
Проверката е заради искането от Столична община да бъде увеличена държавната субсидия за дружеството, в което обаче нямало оценка и анализ на ценовата политика на общината за билетите и плащаните компенсации на обществените пътнически превози. Недостигът на средства в София е малко над 149 млн. лв.
Дори част от разходите в транспорта да се увеличават поради обективни причини като поскъпването на горивата и тока,
вдигането на минималната заплата, други можело да бъдат оптимизирани, посочват от финансовото министерство в писмото си до Лена Бориславова. От ведомството на Асен Василев посочват, че например посочените други разходи от столичния автотранспорт нараснали с 55% в сравнение с 2019 г.
Исканото увеличение на субсидията за Столична община надхвърляло многократно средствата, предвидени за останалата част от страната за вътрешноградски и междуселищни превози. “Следва да подчертаем, че всички транспортни оператори на територията на страната предоставят обществената услуга при същите условия, при които работи и столичният транспорт, като за същите не са предвидени допълнителни средства. В тази връзка следва да се търси равнопоставеност между всички общини, посочват от финансовото министерство. В актуализацията на бюджета са предвидени допълнителни 20 млн. лв. субсидия за компенсиране на намалените приходи в транспорта, припомнят от МФ.
“Препоръката да вдигнем цените на билетите затвърждава убеждението ми, че тези хора не искат да разберат как функционира общественият транспорт в София”, коментира общинският съветник от ГЕРБ Зафир Зарков по време на транспортна комисия, която гласува икономическа рамка на градския транспорт.
Шефът на центъра за градска мобилност Димитър Дилчев пък обясни, че е дадена детайлна информация на държавата с всички разчети и прогнози. “Струва ми се цинично да искаш реформи, а в актуализацията на бюджета да не се предлага нито една.
Това е политическо наказание и последиците от него ще тежат на съвестта на правителството”, каза той.
Направена е и оптимизация – над 5% от маршрутното разписание бе намалено миналата есен, над 5% от администрацията е съкратена. Изготвена е и нова тарифна политика. Предлага се от есента за 1,60 лв. да се пътува с възможност за безплатно прекачване до 30-ата минута, а срещу 2,20 лв. – пак ще сменяме линии, но за 1 час. Въвеждат нова карта “младеж” и за родители в отпуск заради отглеждане на дете. Отпадат талоните с 10 пътувания, месечната карта за 1 линия и “Метро плюс”.