Около 50% от републиканските пътища ще бъдат включени в интегрираната тол система, която предстои да бъде въведена в страната. Това каза пред журналисти министърът на регионалното развитие и благоустройството Никола Нанков, предава репортер на Economic.bg „Системата ще отговаря на всички европейски и световни тенденции. България от държава на опашката ще стане отличник, когато става въпрос за електронно отчитането и таксуването на движението на автомобили по републиканската пътна мрежа“, заяви Нанков.
„С въвеждането на тол системата ще бъде премахната несправедливостта да сме страната с най-евтино таксуване на транзитно преминаващи тежкотоварни автомобили“, смята регионалният министър. Като аргумент за необходимостта от смяна на сегашната система с винетните стикери, министърът цитира решението на Европейската комисия, според което системата с винетки трябва да отпадне в целия Европейски съюз.
„Стремим се максимално бързо да въведем тол системата, отчитайки теглото на автомобилите и изминатите километри, защото това е най-справедливият метод“, заяви Нанков. По този начин транзитният трафик ще ще вкарва в държавния бюджет съизмерими с другите държави такси за използване, съответно за амортизиране, на инфраструктурата.
Министърът представи статистика за продадените винетни стикери от Агенция „Пътна инфраструктура“ за 2016 г. Общият брой на стикерите е почти 7 млн., а приходите от това са 326 млн. лв. Най-голям е приходът от годишни винетки за леки автомобили, който възлиза на 177 млн. лв. Приходът от седмичните винетки за леки автомобили е 41 млн. лв., а от дневните винетки за тежкотоворните автомобили е 30 млн. лв.
Според данните на трафик камерите от републиканската мрежа за 2016 г. най-натоварена е отсечката по автомагистрала „Тракия“ между София и Пловдив. От министерството отчитат, че 28 хил. моторни превозни средства пътуват средно на денонощие между двата най-големи града.